(ada)
Aktualizacja:
Barbara Szymańska-Fionik: - Gdyby osoby niepełnosprawne, niewidome, czy słabo widzące miały świadomość tego, że mogą bezpiecznie poruszać się po ulicy, czy bezpiecznie i pewnie wsiąść do autobusu z psem - przewodnikiem, nie obawiając się tego, że ktoś tego psa poszturchnie, podepcze, to chętniej i częściej wychodziłyby z domów. Dużo już zrobiono w Białymstoku, jest lepiej, ale wciąż wielu barier nie udało się zniwelować. ©A. Zgiet
- Zdarza się, że kierowca praktycznie przejeżdża mi po piętach, nie zwracając uwagi ani na psa, ani na białą laskę - mówi Barbara Szymańska-Fionik.
- W planach budżetowych na następny rok zaplanowano już modernizacje tego przejścia - mówi Andrzej Ciechanowicz, naczelnik Zarządu Dróg w Białymstoku. - Instalujemy brzęczyki sukcesywnie, także na już istniejących przejściach. Wszystkie budowane obecnie przejścia wyposażone są w sygnalizatory dźwiękowe. W tym roku zainstalowano je także na dwóch przejściach na ul. Wysockiego i na skrzyżowaniu al. Piłsudskiego i ul. Sienkiewicza.
- Jeśli otrzymujemy taki sygnał, staramy się sytuację poprawić. Nie da się jednak tak po prostu wydłużyć sygnału świetlnego, bo w ten sposób "zabierzemy" go w innym miejscy - wyjaśnia Zbigniew Dziejma, inspektor ds. sygnalizacji świetlnej w Zarządzie Dróg,
Co trzeci autobus w Białymstoku wyposażony jest w urządzenia ułatwiające osobom niepełnosprawnym korzystanie z komunikacji miejskiej.
- Są podnośniki, zaczepy, niskie podłogi, wydzielone miejsca - wylicza Alicja Wróbel, dyrektor ZOKM.
Ale w żadnym, nawet nowego typu, nie znajdziemy urządzeń, które informowałyby o kolejnych przystankach, czy trasie autobusu.
- To kosztuje, a wiadomo jak u nas jest z pieniędzmi - stwierdza A. Wróbel.
- W Białymstoku jest coraz lepiej, ale wciąż jeszcze wiele barier architektonicznych i komunikacyjnych nie zostało zlikwidowanych - podsumowuje dr Andrzej Gajewski, dyrektor Podlaskiego Oddziału Polskiego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych.
Czytaj treści premium w Gazecie Współczesnej Plus
Nielimitowany dostęp do wszystkich treści, bez inwazyjnych reklam.