(ada)
Aktualizacja:
Na sklepowej półce trudno znaleźć produkt w opakowaniu zwrotnym ©M. Jasiulewicz
Na sklepowej półce trudno znaleźć produkt w opakowaniu zwrotnym ©M. Jasiulewicz
- Jeżeli klient chce kupować produkt w danym opakowaniu, to rynek szybko mu go dostarczy - twierdzi Janusz Szmurło, dyrektor handlowy PHU "Market".
Odzyskanie jednej tony szkła pozwala na zaoszczędzenie:
- 603 kg piasku
- 196 kg sody kalcynowanej
- 196 kg wapienia
- 68,5 kg skalenia
Najczęściej szkło pojawia się jako opakowanie do piwa i innych alkoholi. W sklepach można kupić napoje, soki i wody mineralne w szklanych butelkach, ale o pojemności 0,25 lub 0,33 l. W większych, ok. 0,7 l. można dostać soki marchwiowe.
- Jeśli takie napoje będą schodzić w tysiącach sztuk, to na pewno pojawi się więcej produktów w opakowaniach zwrotnych - uważa J. Szmurło.
Obowiązująca od dwóch lat ustawa o opakowaniach i odpadach opakowaniowych nakłada na właściwicieli sklepów m.in. obowiązek przyjmowania butelek zwrotnych. Do Państwowej Inspekcji Handlowej docierają jednak sygnały o przypadkach, kiedy butelki ze szkła nie zostały przyjęte.
- Jeśli w sklepie znajdują się produkty w takich opakowaniach, to sprzedawca musi je przyjąć, a klient nie musi mieć dowodu na to, że tu taki produkt kupił - tłumaczy Janina Kosińska, rzecznik prasowy PIH. - Jeśli jednak butelka nie została obłożona kaucją, nie może domagać się zwrotu pieniędzy.
Niedawno zakończyła się w Białymstoku akcja "Zielona butelka", organizowana przez "Agro-Group" i "Stowarzyszenia na Rzecz Ziemi". Jej celem było z jednej strony zachęcenie właścicieli sklepów do tego, by poszerzali swoją ofertę o produkty w szklanych opakowaniach. Z drugiej, miały służyć rozwijaniu świadomości ekologicznej wśród konsumentów.
- Coś powoli zaczyna się zmieniać w ogólnej świadomości, ale to jest długi i trudny proces - mówi Piotr Znaniecki.
Czytaj treści premium w Gazecie Współczesnej Plus
Nielimitowany dostęp do wszystkich treści, bez inwazyjnych reklam.