Spis treści
Giulia i Stelvio MY 2023
Powodem spotkania było wprowadzenie do oferty odświeżonych wersji Giulii i Stelvio.
Wszystko co zmieniono w obu modelach ma korespondować ze stylem marki, kształtowanym już od ponad 110 lat, sportowymi korzeniami i tradycją, które pod każdą szerokością geograficzną w samochodach marki Alfa Romeo od razu pozwala rozpoznać ich pochodzenie Made in Italy. Jednocześnie ważną cechą współczesnych Alf ma być ich wysoka jakość wykonania oraz niezawodność.
Zmiany Giulii i Stelvio nie są duże, przynajmniej jeśli chodzi o elementy dostrzegalne gołym okiem. W obu modelach pojawiły się nowe trójelementowe reflektory adaptacyjne (matrycowe) z nową matrycą Full-LED oraz nowy grill tzw. „Trilobo”. Giulia MY 2023 ma teraz tylne światła ze szkła z przezroczystym wykończeniem, podczas gdy te w Stelvio są z przydymionego szkła z błyszczącym czarnym wykończeniem.
W kabinie na desce rozdzielczej zegary są już wyłącznie cyfrowe w częściowo zmienionych „tubach”. Znajdujący się w nich zestaw wskaźników można ustawić według własnych preferencji, wykorzystując trzy dostępne konfiguracje nazwane Evolved, Relax i Heritage.
Nowe Giulia i Stelvio MY 2023 wyposażono w płynnie działający i intuicyjny interfejs (HMI), dzięki któremu wszystkie funkcje są zawsze na wyciągnięcie ręki. Ponadto, system multimedialno-informacyjny oferuje zawsze aktualne treści, funkcje oraz platformę „Alfa Connect Services”, czyli szeroką gamę usług zwiększających bezpieczeństwo i komfort. Tak je zaprojektowano, by zapewnić aktualizacje „Over the Air”. Np., funkcja „My Remote” obejmuje różnorodne usługi, w tym możliwość zdalnego sterowania niektórymi funkcjami samochodu (blokowanie/odblokowanie drzwi, migające światła) za pomocą smartfona/smartwatcha.
W odświeżonych Giulii i Stelvio dostępna jest również znana z Alfy Romeo Tonale technologia NFT (Non-FungibleToken), która będzie dostępna w całej gamie modeli. Opiera się ona na koncepcji „blockchain card" czyli poufnego i nie dającego się modyfikować zapisu głównych informacji na temat każdego samochodu. Po latach owa „kronika” stanowić będzie niezwykły ceny, bo prawdziwy zapis wszystkich danych pojazdu.
Design, nowe technologie i gama
O stylu Alfy Romeo napisano już grube tomy. Również kroniki motosportu są pełne informacji na temat sukcesów tych samochodów na torach wyścigowych. Takie dziedzictwo zobowiązuje. Zdają się to doceniać także użytkownicy samochodów tej marki, którzy potrafią być jej dozgonnie wierni i to również brano pod uwagę przygotowując kolejne Alfy wprowadzane na rynek w ostatnich latach. Najnowsze modele są zatem nie tylko dziełami sztuki na kołach, ale również samochodami wyposażonymi w najnowsze technologie ułatwiające podróżowanie nimi, zapewniające komfort godny auta premium oraz bezpieczeństwo. Dużo dobrego także można powiedzieć o jakości prowadzenia się i osiągach.
„Miękka” hybryda, PHEV oraz… diesel
Aby każda Alfa Romeo Tonale nie była tylko pięknym na zewnątrz samochodem wyposaża się je w nowoczesne napędy np. „miękką” hybrydę a także hybrydę PHEV. Nie zapomniano również o zwolennikach napędów wysokoprężnych, gdyż i takie są do nich proponowane. Jednostka w Tonale ma 1,6 l i 130 KM mocy, zaś ta w Giulii i Stelvio 2,2 l i generuje moc 210 KM.
Trzeba jednak wiedzieć, że Stelvio i Giulia w polskich salonach będą oferowane z napędami wyłącznie spalinowymi, benzynowym bądź wysokoprężnym. Będą już wyłącznie samochodami czteronapędowymi, z automatycznymi skrzyniami biegów.
Ceny Giulii zaczynają się od 230 tys. zł (wersja Super) za model z turbodoładowaną jednostką benzynową 2,0 l/280 KM. Najtańsza wersja (Ti) z turbodieslem kosztuje od 281 tys. zł. Stelvio z silnikiem benzynowym w wersji podstawowej (Super) wyceniono na 259 tys. zł, a z wysokoprężnym (Ti) na 291 tys. zł.
Pierwsze wrażenia
Pierwsze jazdy testowe odbywaliśmy odświeżonymi Stelvio i Giulią w okolicach Warszawy. Obie miały pod maską 280-konny silnik benzynowy. W każdym z tych modeli zapewniał im świetne przyspieszenia przy umiarkowanym (7,2 – 8,7 l/100 km) spalaniu. Znakomicie sprawdzała się automatyczna, dwusprzegłowa przekładnia, która w najbardziej odpowiednim momencie zmieniała biegi. Bardzo czuły, ale bez grama nerwowości układ kierowniczy oraz sztywne zawieszenie (Alfa Link) pozwalały czuć się pewnie szczególnie wtedy, gdy rozpędzaliśmy się do prędkości autostradowych. Nie trzeba być kierowcą doświadczalnym aby wyczuwać prawie idealne (Stelvio 47/53, Giulia 50/50) wyważenie przód/ tył każdego modelu. Mimo napędu przenoszonego na obie osie obie Alfy sprawiały wrażenie jakby miały napędzane wyłącznie koła tylne. Taka lekka nadsterowność jest przez kierowców z cięższą noga bardzo lubiana.
Oba udostępnione nam modele występowały w bogatej wersji Veloce, a zatem z najbogatszym wyposażeniem. Czuło się w nich rzeczywiście auto premium. Jakość wykończenia (skóra, aluminiowe wstawki) oraz wygląd zewnętrzny (obręcze kół, lakier nadwozia) zwracały uwagę nie tylko nas, prowadzących te auta, ale również innych kierowców.
Prosta „drabinka” wersji
Zmiany w Alfie Romeo to również uproszczenie systemu wersji (Super, Sprint, Ti i Veloce) każdego modelu i różnic cenowych między nimi. Każda z Alf może być oferowana w czterech z nich, gdzie każda bogatsza od poprzedniej kosztuje o 11 tys. zł więcej.
Giulia i Stelvio MY 2023 mają wyłącznie silnik benzynowy 2,0 l o mocy 280 KM i diesel 2,2 l o mocy 210 KM, wszystkie z napędem integralnym Q4. Z dotychczasowym doświadczeń dilerów wiadomo, że w Polsce prawie wyłącznie sprzedają się dwie najdroższe odmiany tj. Ti i Veloce.
Z okazji debiutu nowych Giulii i Stelvio MY 2023, marka Alfa Romeo zdecydowała się wzbogacić swoją ofertę o nową serię specjalną Competizione. Będzie dostępna jedynie przez pierwszy okres obecności MY 2023 na rynku. Wyróżnia ją m.in. oryginalny lakier nadwozia.
Każda nowa Alfa Romeo sprzedana w tym roku w Polsce będzie oferowana nie tylko z 5-letnią gwarancję producenta z limitem aż 200 tys. km, ale również z bezpłatnym pakietem serwisowym na 3 lata lub do przekroczenia 45 tys. kilometrów.
Podstawowe dane techniczne Alfa Romeo Giulia MY 2023
ALFA ROMEO GIULIA MY 2023 | ||
Model | 2,0T 280 KM AT8 Q4 | 2,2 JTDM 210 KM AT8 Q4 |
Silnik/typ | Benzynowy/Turbo | Wysokoprężny/Turbo |
Pojemność (cm sześc.) | 1995 | 2143 |
Moc maksymalna (KM) | 280 | 210 |
Maks. moment obrot.(Nm) | 400 | 470 |
Przyspieszenie 0 -100 km/h (sek.) | 5,2 | 6,8 |
Prędkość maksymalna (km/h) | 240 | 235 |
Długość/szerokość/wysokość nadwozia (mm) | 4643/2024/1450 | 4643/2024/1450 |
Rozstaw osi (mm) | 2820 | 2820 |
Masa własna (kg) | 1530 | 1540 |
Pojemność bagażnika (l) | 480 | 480 |
Cena modelu (zł) | od 230.000 (Super) | od 281.000 (Ti) |
Podstawowe dane techniczne Alfa Romeo Stelvio MY 2023
| ||
Model | 2,0T 280 KM AT8 Q4 | 2,2 JTDM 210 KM AT8 Q4 |
Silnik/typ | Benzynowy/Turbo | Wysokoprężny/Turbo |
Pojemność (cm sześc) | 1995 | 2143 |
Moc maksymalna (KM) | 280 | 210 |
Maks. moment obrot.(Nm) | 400 | 470 |
Przyspieszenie 0 -100 km/h (sek.) | 5,7 | 6,6 |
Prędkość maksymalna (km/h) | 230 | 215 |
Długość/szerokość/wysokość nadwozia (mm) | 4687/1903/1671 | 4687/1903/1671 |
Rozstaw osi (mm) | 2818 | 2818 |
Masa własna (kg) | 1660 | 1745 |
Pojemność bagażnika (l) | 525 | 525 |
Cena modelu (zł) | od 230.000 (Super) | od 291.000 (Ti) |
Polski przemysł motoryzacyjny, szanse i zagrożenia - debata
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?