Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Atutem fiata pandy jest cena

Piotr Walczak
Fiat panda, dzięki swoim rozmiarom, sprawdza się podczas jazdy w mieście. Gama silników jest wystarczająca jak na takie przeznaczenie tego samochodu.
Fiat panda, dzięki swoim rozmiarom, sprawdza się podczas jazdy w mieście. Gama silników jest wystarczająca jak na takie przeznaczenie tego samochodu. Fot. P. Walczak
Fiat panda to jedno z najpopularniejszych aut flotowych w Polsce. Jest całkiem oszczędny i stosunkowo niedrogi w utrzymaniu. Nie zachwyca jednak komfortem. Mocną stroną nie jest też wyposażenie.
Przyciski i przełączniki na konsoli centralnej są uporządkowane. Jakość materiałów wykończeniowych mogłaby być lepsza.
Przyciski i przełączniki na konsoli centralnej są uporządkowane. Jakość materiałów wykończeniowych mogłaby być lepsza. Fot. P. Walczak

Przyciski i przełączniki na konsoli centralnej są uporządkowane. Jakość materiałów wykończeniowych mogłaby być lepsza.
(fot. Fot. P. Walczak)

Fiat panda jest liderem segmentu miejskich samochodów. Obecnie produkowana wersja może zaskoczyć wyposażeniem, choć z drugiej strony konkurenci są o krok do przodu. Trzeba jednak przyznać, że konstruktorzy pracują nad ulepszaniem tego modelu i panda coraz rzadziej jest postrzegana jako pojazd, który nie ma innych zalet jak tylko niska cena. Mankamentem jest, że za większość elementów poprawiających komfort trzeba dodatkowo dopłacać, nawet w przypadku najbogatszej wersji.

Niemniej jednak auto może posiadać klimatyzację automatyczną (tylko w opcji dynamic, gdzie klima manualna jest w standardzie), światła przeciwmgielne czy też czujnik parkowania.

Panda seryjnie wyposażona jest w system ABS z EBD, a za dopłatą można otrzymać ESP m.in. z funkcją hill holder, która wspomaga podjazd na wzniesieniach. Seryjnie montowana jest poduszka powietrzna kierowcy i pasażera, ale można też otrzymać poduszki boczne oraz kurtyny.

Fiat dostępny jest z trzema silnikami do wyboru: 1.1 54 KM eco, 1.2 60 KM dynamic oraz 1.3 multijet 16v 70 KM. Jednostki napędowe nie robią dużego wrażenia mocą, podobnie jak przyspieszenie, które wynosi 13-15 sek. od zera do 100 km/h. Ale w końcu panda jest samochodem miejskim, stąd też takie osiągi nie powinny nikogo dziwić i są w pełni wystarczające do poruszania się po mieście. Dużą zaletą jest oszczędność paliwa. Pojazd spala w cyklu mieszanym od 4,3 do 5,6 l/100 km. Samochód może być wyposażony w sekwencyjną, zrobotyzowaną skrzynię biegów dualogic.

Materiały wykończeniowe wewnątrz pojazdu nie są najlepszej jakości. Można mieć też problem z przyzwyczajeniem się do drążka zmiany biegów, który jest mocno oddalony od ręki kierującego. Zagłówki wykonane zostały z twardego materiału, co też nie jest zbyt dobrym posunięciem. Za to fotele umiejscowione są wysoko. Dzięki temu widoczność przez przednią szybę jest optymalna.

Pandę kupić można w jednej z czterech wersji wyposażenia: fresh, actual, active i dynamic. Ceny katalogowe zaczynają się już od 27.990 zł (fresh eco z silnikiem 1.1). Za najdroższą opcję trzeba zapłacić 45.900 zł (dynamic wyposażona w jednostkę 1.3 multijet 16v).

W ubiegłym roku panda przeszła zewnętrzny facelifting. Z przodu pojazdu zastosowano osłonę chłodnicy w tym samym odcieniu co nadwozie (dynamic). Także patrząc z boku można spostrzec pewne estetyczne zmiany, takie jak opcjonalne relingi ze środkową częścią w kolorze matowego chromu i nowy wzór kołpaków kół dla wersji dynamic.

Wszystkie pandy mają też lusterka zewnętrzne o większych rozmiarach (opcjonalnie w kolorze nadwozia dla wersji dynamic) oraz czujnik zapięcia pasów bezpieczeństwa. Ponadto do oferty wprowadzono cztery nowe kolory nadwozia (żółty tropicalia, niebieski cha cha cha, fioletowy tribal i czerwony twist).
Niedawno niemiecki automobilklub (ADAC) przeprowadził test na 241 samochodach z różnych segmentów i o różnych systemach zasilania. Celem było przejechanie jak największej liczby kilometrów na paliwie o wartości 30 euro. Co ciekawe, najlepszy okazał się fiat panda natural power, który przejechał 724 kilometry. W jego płycie podłogowej umieszczono dwa niezależne zbiorniki metanu o łącznej pojemności 72 litrów (12 kg).

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na wspolczesna.pl Gazeta Współczesna