Auto wyjątkowe

Michał Franczak
Jeden z najważniejszych elementów w tuningu to felgi - mówi Grzegorz Kutnik
Jeden z najważniejszych elementów w tuningu to felgi - mówi Grzegorz Kutnik
Kilka lat temu do samochodów doczepiano maksymalną liczbę progów, duże zderzaki, spojlery. Dziś tuning jest znacznie bardziej subtelny.

Ceny

Ceny

- kierownica rajdowa - 130 zł
- ramka pod dźwignię zmiany biegów - 33 zł
- gałka zmiany biegów - od 15 do 100 zł
- aluminiowa ramka na prędkościomierz - od 45 do 100 zł
- białe tarcze prędkościomerza i obrotomierza - od 30 do 70 zł
- siatka na przód auta - od 25 do 30 zł
- alufelgi - od 1000 do 15 tys. zł

Tuning optyczny to zmiana wyglądu pojazdu, podkreślenie jego parametrów, dostosowanie samochodu do stylu jego właściciela. Często służy także podniesieniu komfortu jazdy.

- Tuning to jest pasja - mówi Grzegorz Kutnik z białostockiej firmy Gres. - Zainteresowanie nim nie maleje. Przygoda z tuningiem zaczyna się od felg, gdyż to one w dużym stopniu przyczyniają się do zmiany charakteru auta. Fabryczne felgi zmienia się zatem na większe, do tego kupuje się opony o niższym profilu, szersze od fabrycznych. Komplet felg może kosztować od 1000 do nawet kilkunastu tysięcy złotych.

Decydując się na zmianę opon, pamiętajmy, że szersze opony mają większe opory toczenia, co oznacza wyższe zużycie paliwa.

Z przodu i z tyłu

Kolejny elementem zewnętrznym, który można zmieniać jest przód auta. Między przednimi reflektorami można umieścić specjalne atrapy, bez logo producenta auta, albo zamontować siatkę.

- Bardzo popularnych kilka lat temu spojlerów teraz używa się raczej z umiarem - mówi Grzegorz Kutnik. - Kierowcy dostrzegli, że w samochodzie z silnikiem o mocy 100 KM, wysoki spojler WRC jest zupełnie nieuzasadniony.

Na sportowo

Najczęściej tuning optyczny oznacza stylizację na auto sportowe, "odchudzone“ i lekkie. Stąd siatki i fotele kubełkowe, montowane seryjnie w samochodach rajdowych. To też powód, dla którego powodzeniem cieszą się aluminiowe obramowania prędkościomierzy czy też podświetlane białe tarcze wskaźników.

Sport to nie tylko wygląd, ale także dźwięk. Pasjonaci tuningu zmieniają często cały układ wydechowy po to, by uzyskać odpowiednie brzmienie przy naciśnięciu pedału gazu. Największe znaczenie dla barwy dźwięku ma tłumik końcowy, oczywiście obowiązkowo z estetyczną końcówką.

Tuning samochodu to także przyciemniane szyby (najczęściej używa się do tego celu specjalnej folii, koszt: od 100 do 150 zł). Naklejenie folii kosztuje w stacji obsługi ok. 150 zł za szybę. Bez ograniczeń, zgodnie z przepisami, oklejać można tylko szyby tylne i to wyłącznie folią z atestem.

Jeżeli chcemy przyciemnić szyby w drzwiach przednich, trzeba zastosować folię z odpowiednią przepuszczalnością światła, atestowaną przez Instytut Szkła i Ceramiki z Krakowa. W innym przypadku grozi nam zatrzymanie dowodu rejestracyjnego auta.

Wideo

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Dodaj ogłoszenie