MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Badanie Polish Gamers KIDS. Wiadomo, jak często dzieci spotykają się z przemocą podczas grania w gry

Mateusz Zbroja
Opracowanie:
Zobacz wyniki badań, pokazujące m.in. to, jak często w grach internetowych wśród dzieci spotykana jest przemoc.
Zobacz wyniki badań, pokazujące m.in. to, jak często w grach internetowych wśród dzieci spotykana jest przemoc. Fot. Pixabay
W obecnych czasach coraz więcej dzieci rozpoczyna swoją przygodę z grami komputerowymi. Zgodnie z przeprowadzonymi badaniami Polish Gamers KIDS, wzrosła częstotliwość doświadczania różnych form przemocy podczas grania w gry sieciowe. Sprawdź, jak często dzieci doświadczają przemocy w internecie oraz w jakim stopniu rodzice interesują się tym, w jaki sposób ich pociechy spędzają czas przed ekranem komputera.

Jak często dzieci doświadczają przemocy w grach internetowych?

Zgodnie z przeprowadzonymi badaniami Polish Gamers KIDS, przemoc miedzy graczami w grach internetowych może przyjmować różne formy. Są to:

  • przekleństwa i wulgaryzmy
  • obrażanie innych graczy
  • bycie niemiłym
  • obrazy ze względu na wiek
  • obrazy ze względu na sposób mówienia
  • obrazy ze względu na płeć
  • obrazy ze względu na pochodzenie

Chłopcy zdecydowanie częściej niż dziewczynki deklarują, że spotykali się z różnymi formami przemocy w internecie. Najwyższy odsetek deklaruje, że spotkał się z przemocą w postaci obrażania innych i stosowania wulgaryzmów. Wulgaryzmy stosowane z ust innych graczy są więc najczęstszą formą przemocy doświadczanej przez graczy video w trakcie rozgrywki. Co dziesiąty doświadcza jej często, a co piąty bardzo często.

Badanie Polish Gamers KIDS. Wiadomo, jak często dzieci spotykają się z przemocą podczas grania w gry

Czy rodzice wiedzą w co grają ich dzieci?

Zgodnie z wynikami przeprowadzonych badań, można stwierdzić, że większość rodziców przed zakupem gry sprawdza jej wymogi wiekowe. Można tak twierdzić na podstawie odpowiedzi udzielonych przez młodych graczy. 54 proc. respondentów twierdzi, że ich rodzice sugerują się oznaczeniami wiekowymi PEGI. Co dziesiąty badany uważa jednak, że jego rodzice nie biorą tego pod uwagę.

Badanie Polish Gamers KIDS. Wiadomo, jak często dzieci spotykają się z przemocą podczas grania w gry

Stosunkowo wysoki jest jednak odsetek odpowiedzi "nie wiem", co może świadczyć o braku znajomości pojęcia. 41 proc. pytanych twierdzi, że gra w gry przeznaczone dla starszych dzieci, a co czwarty badany nie wie, czy spełnia wymogi wiekowe dla posiadanej gry. Zdecydowanie wyższy odsetek odpowiedzi twierdzących został zanotowany wśród chłopców.

Zdecydowana większość badanych (88 proc.) wskazała jednak, że ich rodzice sprawują kontrolę nad tym, w co grają ich pociechy. Co trzeci respondent zaznacza, że rodzic wie jedynie o części gier, w które gra. Sytuacja ta zmienia się wraz z wiekiem badanych. Im starsza jest grupa, tym mniej odpowiedzi wskazujących na to, że rodzice wiedzą w co gra ich dziecko.

Wpływ pandemii i wojny na Ukrainie na nawyki w graniu

33 proc. badanych stwierdziła, że w wyniku pandemii COVID-19 gra w gry komputerowe częściej niż kiedyś. 51 proc. respondentów twierdzi, że ich nawyki nie zmieniły się zw względu na pandemie, 5 proc. gra w gry rzadziej a dla 11 proc. odpowiedź na to pytanie jest trudna.

Badanie Polish Gamers KIDS. Wiadomo, jak często dzieci spotykają się z przemocą podczas grania w gry

66 proc. graczy deklaruje natomiast, że na ich nawyki w graniu nie miała wpływu rozpoczęta 24 lutego przez Władimira Putina wojna na Ukrainie. W wyniku rosyjskiej inwazji na naszego wschodniego sąsiada jedynie 5 proc. pytanych częściej siada przed ekranem komputera.

Badanie Polish Gamers KIDS. Wiadomo, jak często dzieci spotykają się z przemocą podczas grania w gry

Czy dzieci wiążą swoją przyszłość z grami video?

Prawie 40 proc. młodych graczy wyobraża sobie siebie w roli streamera lub youtubera rozgrywek. Chłopcy wykazali wyższy odsetek wskazań, że wiążą swoją przyszłość z rolami takimi jak twórca gier komputerowych czy profesjonalny zawodnik e-sportowy.

Badanie zrealizowały PURR Media i Polish Gamers Observatory. Za stronę techniczną badania odpowiadała Yotta by Publicis Groupe.

Dane i wnioski pochodzą z cyklu badań przeprowadzonych w czerwcu 2022 r. na łącznej reprezentatywnej próbie ponad 2000 dzieci w wieku 9-15 lat.

rs

od 16 lat

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wideo
Wróć na wspolczesna.pl Gazeta Współczesna