Jest to reakcja ministerstwa rolnictwa na ostatnie skandale z polską żywnością w rolni głównej. Działania skierowane będą przede wszystkim na rynek czeski i słowacki. Tam bowiem pojawia się najwięcej oskarżeń pod adresem polskiej żywności. Przypomnijmy, że w minionym tygodniu w Czechach pojawiły się nowe zarzuty - dotyczyły koniny.
Czeska Państwowa Inspekcja Weterynaryjna (SVS) odkryła w sklepie mięsnym w Morawskiej Ostrawie koninę pochodzącą z Polski, która zawierała zakazany w UE fenylbutazon. Jest to lek przeciwbólowy, stosuje się go przy problemach ortopedycznych u koni. Jednak dla ludzi może on być szkodliwy, może mieć działanie rakotwórcze, toteż został wyłączony z łańcucha żywieniowego ludzi.
Ruszamy z kampanią informacyjną
Dlatego też ministerstwo rolnictwa planuje ruszyć z akcją promocyjno-informacyjną na rynku czeskim i słowackim. Miałyby to być między innymi kampanie w mediach papierowych i elektronicznych (także na portalach społecznościowych). Wśród podejmowanych inicjatyw przewidziano również bezpośredni kontakt z konsumentami, poprzez prezentację polskich produktów na targach, wystawach i piknikach, czy też wizyty studyjne dla zagranicznych dziennikarzy.
Oczywiście nie może też zabraknąć kontroli Minister Kalemba podkreślił, iż że strony resortu rolnictwa nie będzie pobłażania dla jakichkolwiek uchybień na którymkolwiek z etapów wytwarzania i produkcji żywności.
- Dajemy jednoznaczny sygnał, że nie ma przyzwolenia na niższe standardy, na brak dbałości o zachowanie wysokiej jakości produktów rolno-spożywczych - poinformował minister. - Pamiętajmy o tym, że branża spożywcza, to jedyny sektor naszej gospodarki, w którym odnotowujemy stale rosnące saldo w handlu zagranicznym.
Zadbają o wizerunek naszej żywności
Jakie są zadania Zespołu ds. ochrony wizerunku polskich produktów rolno-spożywczych? Najważniejsze to:
- proponowanie mechanizmów współpracy oraz wymiany informacji pomiędzy polskimi instytucjami odpowiedzialnymi za wspieranie i promocję produkcji rolno-spożywczej;
- monitoring oraz wypracowanie propozycji przekazu dotyczącego polskiej żywności kierowanego do mediów w sytuacjach kryzysowych;
- opracowanie i opiniowanie działań promocyjnych w tym planów długoterminowych mających na celu poprawę lub budowanie pozytywnego wizerunku polskiej żywności.
W skład Zespołu wchodzą przedstawiciele ministerstwa rolnictwa i rozwoju wsi, Agencji Rynku Rolnego, Rady Gospodarki Żywnościowej oraz inspekcji nadzorowanych przez ministra rolnictwa: Głównego Inspektoratu Weterynarii, Inspekcji Jakości Handlowej Artykułów Rolno-Spożywczych, Inspekcji Ochrony Roślin i Nasiennictwa. Przewodniczącym Zespołu został podsekretarz stanu w MRiRW Tadeusz Nalewajk.
Problem jest
Podlascy przedsiębiorcy już pół miesiąca temu zwracali uwagę na problem wywołany zamieszaniem wokół polskiej żywności. Witold Karczewski, prezes Izby Przemysłowo-Handlowej w Białymstoku i właściciel firmy Contractus, zajmującej się m.in. eksportem i importem artykułów spożywczych oceniał wówczas, że zamówienia eksportowe na polską wołowinę spadły o 20-30 procent.
Nie ma on wątpliwości, że tak duży spadek zamówień eksportowych to efekt m.in. afery z koniną, która została wykorzystana przede wszystkim przez Czechy (nie bez znaczenia jest też zakaz uboju rytualnego).
Czytaj e-wydanie »Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?