- Likwidujemy wykluczenie komunikacyjne, powstają projekty i realizowane są prace na liniach, które znów będą służyły do komfortowych, bezpiecznych i przewidywalnych podróży koleją. Po powrocie pociągów do Lubina, przygotowywane jest połączenie do Zegrza. Konsekwentnie przygotowywany jest powrót połączeń pasażerskich na następne trasy jak ta Śniadowo – Łomża – powiedział Andrzej Adamczyk, minister infrastruktury.
Możliwość powrotu pociągów pasażerskich do Łomży po ponad 30 latach, lepszy dostęp do kolei, wygodne podróże ze zmodernizowanych stacji i przystanków w kierunku Białegostoku i Warszawy - to podstawowe efekty planowanego remontu linii kolejowej ze Śniadowa do Łomży. Dziś PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. podpisały z Marszałkiem Województwa Podlaskiego umowę o dofinasowanie z Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Podlaskiego 2014-2020 na wykonanie dokumentacji projektowej dla remontu tej trasy.
- Zarząd województwa podlaskiego przyznał ponad 4 mln zł dofinansowania z funduszy unijnych na przygotowanie dokumentacji projektowej, ponieważ linia kolejowa nr 49 na odcinku Śniadowo – Łomża jest bardzo istotna z punktu widzenia rozwoju gospodarczego i społecznego naszego regionu. Podpisana dziś umowa z PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. jest ważnym krokiem na drodze realizacji tej inwestycji – zaznaczył Artur Kosicki, marszałek województwa podlaskiego.
Zobacz:Tak wygląda innowacyjny kolejowy dworzec systemowy w Podlaskiem
Bliżej podróży pociągiem do Łomży
- Dokumentacja projektowa, a później realizacja projektu miedzy Śniadowem a Łomżą poprawią warunki komunikacyjne w regionie. Po latach będzie możliwości podróży koleją. PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. realizują duże projekty na liniach międzynarodowych i międzyregionalnych, ale istotne znaczenie przywiązują również do odbudowy i rozwoju ważnych dla mieszkańców połączeń regionalnych - powiedział Ireneusz Merchel, prezes zarządu PKP Polskich Linii Kolejowych S.A.
PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. w czerwcu ogłosiły przetarg na opracowanie dokumentacji projektowej w ramach projektu pn. „Rewitalizacja linii kolejowej nr 49 na odcinku Śniadowo – Łomża” dofinansowanego ze środków Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Podlaskiego. Wykonawca m.in. przygotuje dokumentację projektową oraz wniosek o dofinansowanie ze środków Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Podlaskiego na lata 2021 -2027. Dokumentacja projektowa będzie gotowa w II kwartale 2023r. Realizację robót budowlanych planuje się w nowej perspektywie finansowej.
Zgodnie z założeniami projektu, na całej 17-kilometrowej trasie planowana jest budowa nowych torów i rozjazdów oraz instalacja komputerowych urządzeń sterowania ruchem kolejowym. Możliwy będzie powrót na linię pociągów pasażerskich.
Przebudowana zostanie stacja w Łomży. Z myślą o potrzebach mieszkańców zaprojektowany zostanie specjalny multimodalny peron, obsługujący połączenia kolejowe i autobusowe.
Czytaj też:Przebudowa kolei za 3,3 mld złotych
Z prędkością 100 km/h albo i większą
Modernizacja pozwoli na zwiększenie przepustowości linii, by mogło kursować więcej pociągów z większą prędkością. Zakładana maksymalna prędkość pociągów pasażerskich to 100 km/h, analizowany będzie także wariant dla prędkości 120 km/h. Poziom bezpieczeństwa w ruchu kolejowym i drogowym zwiększy przebudowa przejazdów kolejowo-drogowych. Realizacja inwestycji korzystnie wpłynie także na transport towarowy - po nowych torach do Łomży dojadą cięższe i dłuższe do 600 m pociągi.
Wykonawca dokumentacji przeanalizuje również rozszerzony wariant inwestycji - przebudowę układu torowego na stacji w Śniadowie w celu zapewnienia lepszych możliwości ruchu pociągów. Analizowana będzie budowa łącznicy kolejowej, która umożliwi bezpośredni przejazd pociągów z Łomży w kierunku Białegostoku, bez konieczności manewrowania (zmiany kierunku jazdy) na stacji w Śniadowie.
Miasto Łomża zostało wskazane w Uchwale Rady Ministrów nr 151/2019 w sprawie ustanowienia programu Uzupełniania Lokalnej i Regionalnej Infrastruktury Kolejowej – Kolej Plus do 2028 roku, jako miejscowość z populacją powyżej 10 tys. osób, która nie posiada dostępu do kolei pasażerskiej. Obecnie trwa nabór wniosków do programu, które mogą składać zainteresowane samorządy
.
Po zakończeniu analiz wykonawca przygotuje pełną dokumentację, niezbędną do rozpoczęcia robót. Realizacja inwestycji planowana jest w ramach środków RPO Województwa Podlaskiego na lata 2021-2027. W sytuacji dostępnych środków finansowych samorząd województwa będzie mógł rozważyć realizację robót w ramach programu Uzupełniania Lokalnej i Regionalnej Infrastruktury Kolejowej – Kolej Plus do 2028 roku .
Dworzec PKP Białystok. Jak wygląda białostocki dworzec kolej...
Gazeta Lubuska. Ewakuacja w Zielonej Górze. W garażu były bomby
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?