Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Będzie ścieżka rowerowa łącząca Hajnówkę z Białowieżą? Ruszyły konsultacje społeczne

JD
Metoda nieinwazyjnych rozwiązań budowy ścieżek prezentowana przez dr Marzenę Suchocką
Metoda nieinwazyjnych rozwiązań budowy ścieżek prezentowana przez dr Marzenę Suchocką
Powstanie ścieżki rowerowej łączącej Hajnówkę z Białowieżą powraca od lat jak bumerang i niestety do tej pory nie znaleziono wspólnej dla różnych środowisk koncepcji. Każda grupa ma swoje racje i różne spojrzenia na problem połączenia rowerowego obu miejscowości. Teraz kolejna próba współpracy może wreszcie przyniesie budowę oczekiwanej bezpiecznej dla rowerzystów drogi do Białowieży.

12 stycznia odbyły się konsultacje online dotyczące wypracowania koncepcji budowy i przebiegu ścieżki rowerowej pomiędzy Hajnówką i Białowieżą.

Udział w spotkaniu wzięli między innymi: dyrektor Zarządu Dróg Wojewódzkich Mariusz Nahajewski starosta powiatu hajnowskiego Andrzej Skiepko, burmistrz Hajnówki Jerzy Sirak, Lucyna Smoktunowicz wójt gminy Hajnówka, Albert Litwinowicz wójt gminy Białowieża, nadleśniczy Nadleśnictwa Hajnówka Mariusz Agiejczyk i reprezentujący Białowieski Park Narodowy Marek Świć. Oprócz samorządowców i przedstawicieli instytucji udział w konsultacjach wzięły osoby prezentujące propozycje dotyczące ścieżki – dr Marzena Suchocka z SGGW, dr hab. Bogumiła Jędrzejewska i Olimpia Pabian.

W konsultacjach udział mogli wziąć wszyscy zainteresowani bez konieczności wcześniejszej rejestracji. Takich osób było około 70. Niestety osoby te nie miały możliwości używania kamer i mikrofonów, a ewentualne pytania można było pisać na czacie.

Całe spotkanie trwało 3 godziny a jego pierwsza część upłynęła na wzajemnych zapewnieniach o chęci współpracy i podkreślaniu, że ścieżka rowerowa wszystkich zebranym leży na sercu.

Z rowerowego połączenia korzystaliby nie tylko turyści ale także mieszkańcy. Burmistrz Sirak zwracał uwagę na to, że ścieżka rowerowa wiodąca z Hajnówki w kierunku Kleszczel, mimo iż znajduje się na otwartej i „nudnej” przestrzeni cieszy się ogromnym zainteresowaniem, na tej podstawie włodarz domyśla się, że atrakcyjna droga w pięknym puszczańskim otoczeniu będzie jeszcze bardziej popularna.

Najciekawszym z punktu widzenia konkretnych propozycji była druga część spotkania, w czasie której zaprezentowane zostały różne koncepcje poprowadzenia ścieżki. Należy pamiętać, że na przestrzeni lat każde pomysły budowy tej drogi rozbijały się o przepisy dotyczące obszarów chronionych Puszczy Białowieskiej.

Rozpoczynające się właśnie konsultacje mają pogodzić koncepcje, „interesy” i potrzeby różnych środowisk – i tych które są zainteresowane prawami mieszkańców na tym terenie jak i ekologów dbających o prawa zwierząt i roślin Puszczy Białowieskiej.

Dr Marzena Suchocka z SGGW zaprezentowała nieinwazyjne sposoby budowy ścieżek rowerowych, które można posadowić także w obszarach leśnych, chronionych spełniając wymogi obowiązujące na danym terenie.

Dr Suchocka prezentowała możliwości unikania niszczenia systemu korzeniowego drzew poprzez zastosowanie ochrony korzeni lub też układania nawierzchni nieściśle związanej z podłożem.

Zaprezentowane zdjęcia rozwiązań z różnych miejsc w Polsce mają stać się inspiracją do dalszych prac. Ciekawymi rozwiązaniami były chodniki podwieszane związane z podłożem jedynie punktowo bez ingerencję w glebę.

Konkretne trasy zaproponowane zostały przez dwie następne panie – dr Bogumiłę Jędrzejewską i Olimpię Pabian.

Bardzo ciekawą koncepcję przygotowała Olimpia Pabian, która niezwykle słusznie zauważyła na początku, że musimy zdać sobie sprawę z tego, czego oczekujemy po planowanej ścieżce.

- Musimy wiedzieć jaki jest cel tej trasy rowerowej i od tego trzeba zacząć – mówiła Olimpia Pabian

Poznanie tego celu dotyka głębszego problemu, otóż mieszkańcy oraz władze samorządowe muszą zastanowić się nad tym, w którą stronę ma iść turystyka w regionie. Musimy wreszcie mieć spójną koncepcję i plany na przyszłość a nie jedynie doraźne rzucanie się na lepsze lub gorsze pomysły.

- Musimy odpowiedzieć sobie na pytanie po co turyści przyjeżdżają do Puszczy? - kontynuowała Olimpia Pabian. - Właśnie dla tych pięknych krajobrazów, dla możliwości spotkania z dziką przyrodą, dla ciszy, spokoju, oglądania lasu. Tworząc ścieżkę rowerową powinniśmy pamiętać po co goście odwiedzają ten region i co tak naprawdę ścieżka rowerowa powinna zapewnić, co pokazywać. Musimy myśleć nie tylko o tym, że łączymy Hajnówkę z Białowieżą, powinniśmy bardzo szeroko spojrzeć na całą Puszczę Białowieską, na układ szlaków rowerowych, przeanalizować jak system szlaków rowerowych przenika przez siebie i przez system szlaków nordic walking, szlaków pieszych, ścieżek edukacyjnych. Każdy nowy element infrastruktury powinien być spójny z tym, co już istnieje. Na Puszczę trzeba zwrócić uwagę znacznie szerzej, ważne jest to, żeby łączyć to, co już funkcjonuje, uzupełniać infrastrukturę.

Dr hab. Bogumiłą Jędrzejewska zaprezentowała propozycję gminy Białowieża, było to łącznie kilka wariantów trasy z częściowym wykorzystaniem pobocza drogi wojewódzkiej.

- Dla nas najważniejsze jest żeby zaproponowana trasa ścieżki była w stanie zdjąć ruch rowerowy z szosy Hajnówka - Białowieża, który jest dziś olbrzymim problemem kolizji i bezpieczeństwa – wyjaśniała dr hab. Bogumiła Jędrzejewska. - I rozróżniamy, że czym innym jest ścieżka rowerowa jako ta arteria łącząca, a czym innym są szlaki rowerowe drobniejsze w różnych kierunkach na zwiedzanie Puszczy Białowieskiej, które mogą przebiegać po zwykłych leśnych drogach bez jakiejkolwiek ingerencji w nawierzchnię.

Bogumiła Jędrzejewska zwracała dużą uwagę na wypadki i zdarzenia na drogach z udziałem rowerzystów i zbyt szybko jadących samochodów.

- Nasza propozycja jest taka, żeby ścieżkę rowerową od końca Białowieży i początku Rezerwatu Szafera puścić żółtym szlakiem turystycznym do Rezerwatu Pokazowego Żubrów, następnie szlakiem pieszym aż do Ośrodka Hodowli Żubrów a następnie między drogą a ogrodzeniem rezerwatu żubrów do Zwierzyńca i dalej po północnej stronie szosy, ale w taki sposób aby między szosą a ścieżką rowerową była „firanka drzew” aby ścieżka nie przylegała do szosy.

Przedstawione propozycje to oczywiście zaledwie wstęp prac, organizatorzy konsultacji zapowiadają, że następne spotkania odbywać się będą w trybie stacjonarnym i wszyscy zainteresowani będą mogli uczestniczyć i nie tylko słuchać, ale także zabierać głos. Trudno niestety wyobrazić sobie takie robocze spotkanie z dyskusjami na żywo przy obecności około 70 osób, a tyle brało udział w spotkaniu on line, jednak być może organizatorzy rozwiążą ten problem. Najbliższe spotkanie robocze ma mieć miejsce już w lutym.

od 7 lat
Wideo

Polskie skarby UNESCO: Odkryj 5 wyjątkowych miejsc

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Wróć na wspolczesna.pl Gazeta Współczesna