Bezsenność: Problemy ze snem. Jak zasnąć? Sposoby na dobry sen! Poznaj 8 lifehacków. Co zrobić, aby rano być wypoczętym? [porady]

opr. (d)
Znajdź własny, indywidualny rytm snu iStock
Połowa z nas ma problemy ze snem. Trudności z zaśnięciem, częste budzenie się w nocy i poranne zmęczenie - to niektóre problemy związane z nocnym spoczynkiem. Niestety, tylko co dziesiąty Polak zdaje sobie sprawę, jak ważny wpływ na nasze zdrowie ma sen. Podpowiadamy, co zrobić, by zasypiać błogo i wstawać jak nowo narodzony.

Bezsenność to nocny koszmar wielu z nas. Jest to niezdolność do snu, którego długość i jakość nie pozwala czuć się wypoczętym następnego ranka. Sen ma ważny wpływ na nasze zdrowie. Oto kilka porad, aby mieć lepszy nocny odpoczynek.

Znajdź swój rytm i fazy

Staraj się iść spać zawsze o tej samej porze, i tak, dotyczy to także weekendów. W tym przypadku regularność to podstawa i dobrze, żeby weszła ci w nawyk. Pomogą w tym małe rytuały: krótki wieczorny prysznic, półgodzinny spacer, najlepiej w zieleni, czy lektura dobrej książki. Znajdź też własny, indywidualny rytm snu. O co chodzi? Otóż ludzie potrzebują zwykle od 7 do 9 godzin snu, ale niektórym wystarcza tylko 5 godzin. Tajemnica tkwi w tym, żeby komfortowo przespać fazy snu głębokiego.

Unikaj niebieskiego światła

Smartfon, tablet, komputer czy telewizor nie pasują do łóżka. Generują stres informacyjny i dużo pobudzających bodźców, ale jest jeszcze jeden ważny powód, żeby przed snem trzymać je z daleka od siebie: niebieskie światło ekranów i monitorów działa na twój organizm tak jak światło o poranku, rozbudza. A przecież dzień się kończy, a nie zaczyna.

Śpij bez kołysania

To ważne zwłaszcza wtedy, gdy śpisz z kimś i za każdym razem, gdy partner/partnerka przewraca się na drugi bok, czujesz się jak na łódce. W takich warunkach trudno się wyspać, ale jest na to rada i nie chodzi o to, żeby przenieść się na osobne łóżko.

– Dobrym rozwiązaniem jest materac kieszeniowy, czyli taki, w którym każda sprężyna działa niezależnie od pozostałych. Dzięki temu znika efekt falowania i kołysania – mówi Artur Wasążnik, ekspert Comforteo, producenta materacy i łóżek tapicerowanych.

Wybierz wygodę

Nowoczesne materace mają kilka warstw, oprócz sprężyn to także różnego rodzaju pianki oraz lateks. Każda ma inne właściwości. Dobierz materac najwygodniejszy dla siebie.

- Chodzi o to, żeby nasze ciało układało się podczas snu w naturalny sposób - kręgosłup pozostawał jednolicie podparty na wszystkich swoich odcinkach, a mięśnie odpowiedzialne za podtrzymywanie go w odpowiedniej pozycji – mogły nocą trochę wypocząć. Wtedy sen nas zrelaksuje i zregeneruje. Teraz pytanie: jak wybrać taki materac? To dość przyjemne zadanie, w znacznej mierze polega na leżeniu. Warto osobiście wypróbować materace różnego rodzaju. Wystarczy dłużej poleżeć na każdym z nich, żeby odczuć różnicę. Wybieramy ten materac, na którym mamy poczucie komfortu. To ważne, bo odpowiednio dobrany wystarczy na wiele lat i zapewni nam dobry sen – wyjaśnia ekspert Comforteo.

Oczyszczanie organizmu. Jak oczyścić organizm? [Odchudzanie, sposoby, dieta, efekty]

Do materaca dopasuj pokrowiec, najlepiej z przewiewnej i antyalergicznej tkaniny, a także poduszkę. Np. taka z pianki termoelastycznej dopasuje się do twojej głowy jak szyta na miarę. Możesz też wypróbować nakładkę na materac, czyli dodatkową warstwę regulującą twardość i sprężystość. Rozwiązań poprawiających komfort snu jest mnóstwo, korzystaj z nich – szukaj na własną rękę i pytaj ekspertów.

Bezsenność: Problemy ze snem. Jak zasnąć? Sposoby na dobry sen! Poznaj 8 lifehacków. Co zrobić, aby rano być wypoczętym?

Zadbaj o atmosferę

Nie, nie chodzi o aranżację sypialni czy romantyczne światło. O atmosferze mówimy tu całkiem dosłownie. Kiedy głęboko odetchniesz i nie będzie ci ani za gorąco, ani za zimno, to zaśniesz z przyjemnością. W nocy w sypialni powinno być między 15 a 19 st. C., a wilgotność powietrza wynosić 45-55 proc. Latem śpij przy otwartych oknach, chyba że hałas za oknem jest za duży, a zimą przed snem dobrze przewietrz sypialnię.

Zjedz lekko, nie podjadaj

Wiadomo, że źle się śpi tak z pełnym, jak i z pustym żołądkiem. Ostatni posiłek zjedz ok. cztery godziny przed pójściem spać. Wybierz coś lekkostrawnego, jak ryż, makaron czy gotowane warzywa. Pieczywo pełnoziarniste czy sałatkę z surowych warzyw lepiej jeść na śniadanie. Oczywiście unikaj podjadania w nocy, ale to już pewnie wiesz.

Zmęcz się i spoć, to zaśniesz

Świetnie działa to w przypadku dzieci, ale zna to chyba każdy z nas: jeśli zmęczymy się fizycznie, zasypiamy szybko i śpimy błogo. Wybieraj sporty sprzyjające intensywnemu wysiłkowi, jak bieganie, rower, pływanie, koszykówka, piłka nożna czy tenis ziemny. Zmęczenie to jedna rzecz, ale sport pozwala też się odstresować. Przestajesz myśleć o zadaniach w pracy i rozpamiętywać zdarzenia dnia poprzedniego. Pamiętaj tylko, żeby nie kłaść się do łóżka od razu po prysznicu. Twój organizm pracuje jeszcze na wysokich obrotach, potrzebuje trochę czasu na wyciszenie i odprężenie.

Włącz wyobraźnię

Kiedyś polecano liczenie owiec, ale są przyjemniejsze sposoby na odłączenie się od rzeczywistości. Ułóż się wygodnie i pofantazjuj o wymarzonym miejscu na urlop, o miękkim piasku pod stopami, szumie fal, przyjemnym cieple słońca. Inna sprawdzona metoda to podróż w wyobraźni. Zaśniesz zanim osiągniesz cel.

Ewa Miśko-Wąsowska: Wyłączone światło powoduje, że więcej tej melatoniny nasz mózg produkuje

Zaburzenia snu u dzieci to coraz bardziej powszechny problem. Z czego mogą wynikać? Co zrobić, by dziecko nie miewało problemów z zaśnięciem? W "Dzień Dobry TVN" pediatra Ewa Miśko-Wąsowska opowiedziała o sposobach na walkę z bezsennością u dzieci. Wyjaśniła również, o czym najczęściej śnią niemowlaki i czy problemy ze snem mogą być dziedziczone. Dlaczego spanie przy wyłączonym świetle jest ważne?

Komentarze 8

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

O
Oliwia
Oprócz ziółek polecam pić soki samodzielnie wyciśnięte wg. zaleceń terapia sokami.pl/bezsennosc-soki. W swojej diecie piję soki głównie warzywne i jestem zdrowa i śpię jak dziecko. Podobno dobrze działa masaż głowy i relaks . Ostatnią rzeczą jaką bym wzięła na sen jest tabletka.
a
amper

Melisę najlepiej pić wieczorem albo po południu, nie tuż przed snem. U mnie niestety działają tylko tabletki albo nasenne albo na obniżenie ciśnienia, bo często w nocy przeszkadza mi zbyt mocne bicie serca. Już nie umiem się relaksować ani oczyszczać myśli przed snem.

m
muslinka

ja melisę też lubię ale nie w formi do picia, ten smak mnie odrzuca, jakies mam złe wspomnienia czy co, wolę kupić w tabletkach niż się męczyć z tym piciem i mam wrażeie że w tabeltkach lepiej działa

P
Poznanianka

Także nie lubię pigułek. Na szczęście jest melisa. Szybki efekt daje Dbam o dobry sen z doz.pl Herbatka ma dobry i kompleksowy skład. Piję wieczorem, a rano jestem wypoczęta.

m
muslinka
Ze snem problemy mam wtedy kiedy  w dzień przeżywam  jakies nerwy albo stres. Wtedy pomagają mi tabletki nervomix sen, po nich bardzo dobrze mi się śpi i rano wstaję ne prawdę wypoczęta.

 

p
pasterka

No na mnie takie sposoby nie działają, żadne mleko itp. :) Jak już mam problem z zaśnięciem to wtedy biorę ziołowe tabletki, skuteczne są nervomix sen, po nich szybko zasypiam i śpię do rana.

m
morelka

próbowałam wielu sposobów na bezsenność, picie mleka, wietrzenie pokoju, nie oglądałam nic w tv ani w komórce przed snem a i tak jak miałam stresujący dzień w pracy to potem niei mogłam spac, zaczęłam szukać pmocy w ziołach, piłam melisę ale zaczął się problem z chodzeniem w nocy do toalety, zamiast naparów zaczęłam brać nervomix sen i super to podziałało, w końcu zaczęła się wysypiać

c
cbd

CBD I ŚPIĘ JAK DZIECKO Mam to szczęście, że znajoma pracuje w sklepie z kon opiami ( dostaniecie bez recepty 100% legalne w Polsce). Tak męczyłabym się z tym na proszkach od lekarza po których bolała mnie głowa. Teraz już nie mam tego problemu, aż tak często , ale gdy pojawia się okres silniejszego stresu to ekstrakt CBD stosuje natychmiast. Jakby ktoś potrzebował to wpiszcie sobie sklep online k o n o p i a F ar m a c j a P o z n a n lub 

 

Dodaj ogłoszenie