Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Białostocki Obszar Funkcjonalny. Nowe ścieżki rowerowe połączą gminy

Marta Gawina [email protected]
Sieć rowerowych ścieżek połączy gminy.
Sieć rowerowych ścieżek połączy gminy. Archiwum
Trasy rowerowe wybudują wspólnie Białystok i dziewięć sąsiednich gmin. Powstanie ponad 50 kilometrów. Pójdzie na to przeszło 30 mln zł unijnego wsparcia

Rozbudowa dróg rowerowych ma szczególne znaczenie. Przyczyni się do integracji całego Białostockiego Obszaru Funkcjonalnego. Ścieżki rowerowe umożliwią szybki, sprawny i bezpieczny przejazd, wpłyną na poprawę życia mieszkańców - mówi dr Anna Augustyn z biura stowarzyszenia BOF.

Białostocki Obszar Funkcjonalny tworzą: Białystok i dziewięć sąsiednich gmin. Na wspólne działania mają pewne wsparcie z unijnego Regionalnego Programu Operacyjnego na lata 2015-2020. To blisko 80 mln euro. Z tego ponad 30 mln zł ma pójść właśnie na inwestycje dla jednośladów. Konkretne plany już są. Ma powstać ponad 50 km tras. Wiele z nich połączy miejscowości czy gminy. Ponad 18 km chce wybudować Białystok. Plany są ambitne.

- Projekt zakłada budowę dróg wzdłuż ul. I Armii Wojska Polskiego, Radzymińskiej, Antoniukowskiej (na odcinku od Owsianej do Wierzbowej), Kaczorowskiego w kierunku Rynku Siennego, wokół placu Uniwersyteckiego w kierunku ul. Malmeda i Grochowej, wokół placu Katyńskiego i wzdłuż ul. Akademickiej - wymienia Magdalena Jurczak z białostockiego magistratu.

W planach jest też droga rowerowa do Olmont, ścieżka przy ul. Produkcyjnej, Skłodowskiej na odcinku od Waszyngtona do Suraskiej, biegnącej przez Las Solnicki. Trasy rowerowe mają też pojawić się przy ul. Witosa, Marczukowskiej, Branickiego na odcinku od Orzeszkowej do Piastowskiej. Przewidziane są także trzy kładki. Jedna nad ul. Sulika, druga łącząca ścieżki przy ul. Dąbrowskiego i Knyszyńskiej, trzecia - łącząca trasy wzdłuż Maczka i Kleeberga. - Jest też droga rowerowa od ul. Sokólskiej do Świętokrzyskiej wzdłuż rzeki Białej wraz z budową przejazdu (tuneliku) pod torami PKP - dodaje Magdalena Jurczak.

Co ważne, bez problemu będzie można wyjechać rowerem poza miasto. Gmina Choroszcz chce budować ścieżkę przy drodze powiatowej łączącej Białystok - Choroszcz - Kruszewo - Stare Jeżewo na odcinku od skrzyżowania z drogą powiatową Konowały - Izbiszcze w kierunku Kruszewa do tzw. zerwanego mostu nad Narwią.

Z kolei gmina Juchnowiec zaproponowała ścieżkę przy ul. Tuwima w Kleosinie oraz trasę łączącą Juchnowiec Kościelny - Hryniewicze - Ignatki-Osiedle. Gmina Turośń Kościelna planuje inwestycje w miejscowościach: Niewodnica Kościelna, Markowszczyzna, Tołcze, Niecki, Iwanówka, Turośń Kościelna. Z Białymstokiem chce się połączyć rowerowo Wasilków i Supraśl. Ta ostatnia gmina ma zamiar wybudować ścieżkę z Grabówki do stolicy województwa. Z kolei Łapy chcą połączyć ścieżkami miejscowości: Płonka Kościelna, Łapy, Gąsówka-Skwarki, Gąsówka-Somachy, Płonka-Matyski.

- Pomysł budowy ścieżek bardzo dobry. Rowerzystów przybywa, ludzie chętnie wybierają się na wycieczki także poza miasto - mówi Sylwia Piszczatowska, amatorka kolarstwa, która rowerem jeździ do pracy. Przygotowania do inwestycji mają ruszyć w połowie roku. Budowa przewidziana jest na 2016 rok.

Czytaj e-wydanie »Lokalny portal przedsiębiorców

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na wspolczesna.pl Gazeta Współczesna