Korytarze ekologiczne to naturalne szlaki komunikacyjne dla zwierząt. Mogą się tam schronić i znaleźć pożywienie. O wdrażaniu koncepcji ich zachowania i tworzenia dyskutują uczestnicy odbywającej się w Zakładzie Badania Ssaków (ZBS) PAN w Białowieży międzynarodowej konferencji.
W spotkaniu bierze udział ok. 150 osób z kraju i zagranicy, m.in. przedstawiciele Ministerstwa Rozwoju Regionalnego, Ministerstwa Infrastruktury, Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA), naukowcy, politycy, goście z Chorwacji, Niemiec, Czech, Holandii i Austrii.
ZBS w 2005 roku na zlecenie Ministerstwa Środowiska przygotował koncepcję wdrażania korytarzy ekologicznych dla obszaru całej Polski. Jak powiedział PAP wicedyrektor ZBS, prof. Włodzimierz Jędrzejewski, teraz chodzi o to, by zaproponowane działania umocować prawnie, zwłaszcza w przepisach dotyczących zagospodarowania przestrzennego i budowy dróg.
- Jeśli chodzi o prawodawstwo, to ciągle jest to tylko projekt, nie ma odpowiednich procedur, rozwiązań, jak powinniśmy chronić korytarze ekologiczne - zaznaczył.
Dodał, że wypracowana koncepcja jest brana pod uwagę wtedy, gdy są analizowane potencjalne konflikty na linii inwestycja drogowa - ochrona środowiska. Chodzi o zachowanie tzw. ciągłości ekologicznej między konkretnymi terenami.
Korytarze ekologiczne to pojęcie symboliczne - tłumaczy Jędrzejewski. Chodzi o to, by nie doprowadzać do "fragmentaryzacji" środowiska zabudową, bo to uniemożliwia zwierzętom swobodne wędrówki. A te - jak podkreślił - są potrzebne, bo bez tego populacje są zagrożone. Wędrówki umożliwiają im m.in. wymianę genów.
-Po to są te korytarze ekologiczne, żeby przeprowadzić niektóre gatunki zwierząt przez miejsca krytyczne - tłumaczył Jędrzejewski. Naukowcom zależy na tym, by korytarze ekologiczne zostały uwzględnione w planach zagospodarowania przestrzennego.
Jak powiedział obecny na konferencji dyrektor departamentu ochrony środowiska w Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad w Warszawie, dr hab. Paweł Mickiewicz, budowę przejść dla zwierząt określa zawsze decyzja środowiskowa wydawana dla każdej inwestycji drogowej. Zaznaczył, że jeśli koncepcje proekologiczne nie są uwzględnione w takim dokumencie, to nie są realizowane.
W ostatnich latach GDDKiA budując drogi w Polsce zbudowała przy tej okazji 21 przejść dla dużych zwierząt, w tym 12 wiaduktów ekologicznych. Powstało też 11 przejść dla średnich zwierząt oraz ponad 130 przepustów dla małych ssaków i płazów.
Konferencja w Białowieży potrwa do soboty.
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na Twitterze!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?