Białowieża > Jak pogodzić rozwój infrastruktury z ochroną przyrody ?

Redakcja
Udostępnij:
Budowa bezpiecznych przejść dla zwierząt przez drogi i dodatkowe zalesienia mogą pomóc pogodzić konieczny rozwój sieci dróg z ochroną przyrody - uważają autorzy koncepcji korytarzy ekologicznych w Polsce.

Korytarze ekologiczne to naturalne szlaki komunikacyjne dla zwierząt. Mogą się tam schronić i znaleźć pożywienie. O wdrażaniu koncepcji ich zachowania i tworzenia dyskutują uczestnicy odbywającej się w Zakładzie Badania Ssaków (ZBS) PAN w Białowieży międzynarodowej konferencji.

W spotkaniu bierze udział ok. 150 osób z kraju i zagranicy, m.in. przedstawiciele Ministerstwa Rozwoju Regionalnego, Ministerstwa Infrastruktury, Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA), naukowcy, politycy, goście z Chorwacji, Niemiec, Czech, Holandii i Austrii.

ZBS w 2005 roku na zlecenie Ministerstwa Środowiska przygotował koncepcję wdrażania korytarzy ekologicznych dla obszaru całej Polski. Jak powiedział PAP wicedyrektor ZBS, prof. Włodzimierz Jędrzejewski, teraz chodzi o to, by zaproponowane działania umocować prawnie, zwłaszcza w przepisach dotyczących zagospodarowania przestrzennego i budowy dróg.

- Jeśli chodzi o prawodawstwo, to ciągle jest to tylko projekt, nie ma odpowiednich procedur, rozwiązań, jak powinniśmy chronić korytarze ekologiczne - zaznaczył.

Dodał, że wypracowana koncepcja jest brana pod uwagę wtedy, gdy są analizowane potencjalne konflikty na linii inwestycja drogowa - ochrona środowiska. Chodzi o zachowanie tzw. ciągłości ekologicznej między konkretnymi terenami.

Korytarze ekologiczne to pojęcie symboliczne - tłumaczy Jędrzejewski. Chodzi o to, by nie doprowadzać do "fragmentaryzacji" środowiska zabudową, bo to uniemożliwia zwierzętom swobodne wędrówki. A te - jak podkreślił - są potrzebne, bo bez tego populacje są zagrożone. Wędrówki umożliwiają im m.in. wymianę genów.

-Po to są te korytarze ekologiczne, żeby przeprowadzić niektóre gatunki zwierząt przez miejsca krytyczne - tłumaczył Jędrzejewski. Naukowcom zależy na tym, by korytarze ekologiczne zostały uwzględnione w planach zagospodarowania przestrzennego.

Jak powiedział obecny na konferencji dyrektor departamentu ochrony środowiska w Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad w Warszawie, dr hab. Paweł Mickiewicz, budowę przejść dla zwierząt określa zawsze decyzja środowiskowa wydawana dla każdej inwestycji drogowej. Zaznaczył, że jeśli koncepcje proekologiczne nie są uwzględnione w takim dokumencie, to nie są realizowane.

W ostatnich latach GDDKiA budując drogi w Polsce zbudowała przy tej okazji 21 przejść dla dużych zwierząt, w tym 12 wiaduktów ekologicznych. Powstało też 11 przejść dla średnich zwierząt oraz ponad 130 przepustów dla małych ssaków i płazów.

Konferencja w Białowieży potrwa do soboty.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na Twitterze!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na Twiterze!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Wideo

Komentarze

Komentowanie zostało tymczasowo wyłączone.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Przejdź na stronę główną Gazeta Współczesna
Dodaj ogłoszenie