Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Białystok. GDDKiA podpisała umowy na budowę dwóch tzw. dużych obwodnic Białegostoku. To kolejne odcinki S19, które weszły w fazę realizacji

OPRAC.: Tomasz Maleta
Białystok Zachód-Księżyno oraz Księżyno-Białystok Południe z odnogą do Grabówki - te dwa odcinki przyszłej drogi ekspresowej S19 przeszły z fazy przetargu do realizacji. Drogowcy z białostockiego oddziału GDDKiA podpisali umowy na budowę fragmentów Via Carpati, które mają być gotowe w 2024 roku. To część tzw. dużych obwodnic Białegostoku.

Po raz kolejny mogę powiedzieć z dumą, że rząd PiS dotrzymuje słowa. Realizujemy szlak Via Carpatia. To droga życia dla Polski Wschodniej i kręgosłup transportowy państw Trójmorza. Połączy Bałtyk, Morze Czarne i Egejskie - mówił Andrzej Adamczyk, minister infrastruktury. - Politycy wypełnili swoje zadanie, kiedy zostaje podpisana umowa na realizację inwestycji.

Czytaj też:Była wiceminister infrastruktury z PO: Bardzo chciałabym, by PiS wybudował drogę ekspresową nr 19

Odcinek Białystok Zachód-Księżyno wybuduje za 577 mln złotych firma Budimex. Będzie to 16,6 km droga dwujezdniowa, z dwoma pasami w obie strony. O rodzaju nawierzchni: bitumicznej albo betonowej - zdecyduje wykonawca. Powstaną dwa węzły: Starosielce i Księżyno.

- Cieszymy się, że możemy rozpocząć budowę kolejnego korytarza paneuropejskiego - Jakub Długoszek, dyrektor Budimexu. Firma już realizuje odcinki Via Baltiki

S19. RDOŚ nie wyda w tym roku decyzji środowiskowej na odcinek Dobrzyniewo- Sokółka. To północna obwodnica Białegostoku

Z kolei hiszpańska firma Aldesa wybuduje 8 km drogi ekspresowej S19 na odcinku od węzła Księżyno do węzła Białystok Południe. Zdecyduje też sama, czy nawierzchnia będzie bitumiczna, czy betonowa. Do tego dojdzie odnoga od węzła Białystok Południe do drogi 65 w Grabówce (14 km drogi, większość jednojezdniowej). Cały kontrakt opiewa na 456 mln złotych.

- Zdajemy sobie z wagi projektu S19. To czwarty odcinek, który budujemy na tej trasie, choć pierwszy w Podlaskiem - wspomniał Krzysztof Andrulewicz, pełnomocnik Aldesa.

Drogowcy szacują, że pierwsze łopaty mogą zostać wbite za rok. Koniec prac zaplanowano na 29 sierpnia 2024

- Przewidziana jest rezerwa na trzeci pas - mówił Wojciech Borzuchowski, dyrektor białostockiego oddziału GDDKiA.

Dariusz Piontkowski, wiceminister eudukacji, podpisanie umów uznał za bardzo ważny moment dla Białegostoku.

- To szansa na wyprowadzenie ruchu tranzytowego poza miasto. Dziś często jadąc do Lublina czy Rzeszowa nie jeździmy wzdłuż granicy, ale do Warszawy i dalej na Południe. Budowa Via Carpati to zmieni - dodał szef podlaskiego PiS.

Podpisanie tych dwóch umów oznacza, że w realizacji są już trzy podlaskie odcinki S19. Pod koniec listopada białostocki oddział
GDDKiA zawarł kontrakt na wybudowanie 13-kilometrowego odcinka Białystok Południe- Ploski.

Czytaj też:S19. Drogowcy podpisali pierwszą umowę na budowę drogi Via Carpatia w województwie podlaskim.

Zarówno minister Adamczyk, jak i przedstawiciele GDDKiA zapewnili, że bez względu na to, jak potoczy się sytuacja z wyborem przebiegu Via Carpatii na północ od Białegostoku, nie będzie to miało wpływu na realizację zawartych umów. Przypomnijmy, że środowiska przyrodnicze proponują, by Via Carpatia omijała Białystok i biegła już od Bielska Podlaskiego, przez Łomżę, by w Ełku połączyła się z S 61 czyli Via Baltiką.

Czytaj:Ekolodzy nie chcą drogi Via Carpatia przez Białystok. Bo zniszczy dolinę Biebrzy pod Osowcem. Przestrzegają przed powtórką z Rospudy

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Michał Pietrzak - Niedźwiedź włamał się po smalec w Dol. Strążyskiej

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Materiał oryginalny: Białystok. GDDKiA podpisała umowy na budowę dwóch tzw. dużych obwodnic Białegostoku. To kolejne odcinki S19, które weszły w fazę realizacji - Kurier Poranny

Wróć na wspolczesna.pl Gazeta Współczesna