Białystok. Nowy dworzec PKS. Nie ma szans, że powstanie do czerwca

Julita Januszkiewicz
Trudno, ile trzeba będzie czekać, tyle poczekamy - mówi Andrzej Chylicki ze Sztabina. - Wygląd tymczasowego budynku dworca nie jest taki zły. Przynajmniej widać go z daleka, no i na głowę nie pada.
Trudno, ile trzeba będzie czekać, tyle poczekamy - mówi Andrzej Chylicki ze Sztabina. - Wygląd tymczasowego budynku dworca nie jest taki zły. Przynajmniej widać go z daleka, no i na głowę nie pada. Anatol Chomicz
Przepychanki na pisma między człowiekiem „zielonych” Rafałem Kosno a wojewodą sprawiły, że nie ma szans, by nowoczesny obiekt wybudowano do czerwca.

- Jeśli będzie się to przeciągało kilka miesięcy, to inwestycji nie będzie. A firma Budner, rozwiąże z nami umowę - martwi się Cezary Sieradzki, prezes PKS Nova.

A to możliwe, bo nie widać końca zamieszania wokół budowy nowego dworca PKS w Białymstoku. Dzisiaj na pismo Bohdana Paszkowskiego, wojewody podlaskiego, ma odpowiedzieć Rafał Kosno. To białostoczanin kojarzony z organizacjami ekologicznymi i blokowaniem różnych inwestycji. Teraz oprotestował budowę nowego dworca PKS.

- Odpowiem wojewodzie, bo do dzisiaj mam na to termin - zapewnia Rafał Kosno.

Zwykłe pisma czy też odwołania

Sprawa dotyczy jego pism - w sumie jedenaście stron. Poruszają trzy odrębne sprawy.

- Chodzi o szereg inwestycji prowadzonych, między innymi przez prezydenta Białegostoku, bez jednoznacznego sprecyzowania żądań odnośnie tych spraw - tłumaczy Anna Idźkowska, rzeczniczka wojewody.

QUIZ. Kto ci dał prawo jazdy? Sprawdź czy zasłużyłeś!

Dlatego 25 stycznia urzędnicy wojewody podlaskiego wezwali Rafała Kosno do sprecyzowania czy jego pisma są odwołaniami. Żądają też uzupełnienia braków formalnych. Na odebranie listu od wojewody „zielony” miał 14 dni.

Dworzec PKS Białystok będzie zburzony. Powstaną dwie galerie (zdjęcia)

- Zrobiłem to w zeszły wtorek - mówi Rafał Kosno.

Na odpowiedź wojewodzie miał siedem dni. Dzisiaj kończy się ten czas.

- Jeśli pan Kosno nie usunie wskazanych w wezwaniu braków, jego pismo pozostawi się bez rozpoznania. Rozpatrzenie pisma, które nie jest odwołaniem, to rażące naruszenie prawa - wyjaśnia Anna Idźkowska.

- To nie moja wina, jasno i precyzyjnie napisałem, że moje pisma są odwołaniami - twierdzi Kosno.

Obiecuje, że dziś odpowiedź odeśle. Wojewoda podlaski będzie miał znów miesiąc na jej rozpatrzenie.

Prezes PKS Nova jest bezradny

A efekt jest taki, że starego dworca nie można rozebrać. Pasażerowie już z niego nie korzystają, obok ustawiono tymczasowy dworzec kontenerowy. O budowie nowego oczywiście nie ma mowy.

Ta inwestycja od początku ma ogromnego pecha. Najpierw były problemy z uzyskaniem pozwoleń z magistratu.

Budowa dworca miała się zakończyć w czerwcu. Po oprotestowaniu jej przez człowieka organizacji „zielonych” już wiadomo, że termin nie zostanie dotrzymany. Na jak długo?

- Nic nie mogę zrobić! - przyznaje bezradny prezes Cezary Sieradzki. - Musimy się uzbroić w cierpliwość.

Flota PKS Białystok została wzbogacona o 8 autobusów MAN Lion’s Intercity łączących w sobie komfort, funkcjonalność oraz wysokie bezpieczeństwo. Każdy z nich ma 49 wygodnych siedzeń oraz 31 miejsc stojących. Każdy z pojazdów kosztował około 600 tys. złotych.Bądź na bieżąco. Współczesna.pl to aktualne informacje z woj. podlaskiego i części woj. warmińsko-mazurskiego. POLUB NAS na Facebooku:Gazeta Współczesna

PKS Białystok. Nowe autobusy (zdjęcia)

Komentarze 10

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

G
Gość

chcieli ominąć prawo i przyciąć na kasie: Jagiellonia za tereny przy Jurowieckiej zapłaci 42 mln zł, PKS atrakcyjniejsze tereny (zajezdnia na Fabrycznej i dworzec PKS przy PKP) wyprzedaje pewnie za bezcen a w zamian warszawska firma wybuduje im dworzec PKS 2 x mniejszy od dzisiejszego, za to swoje budynki handlowe (podzielone na 2 bo 1 cały wymagałby raportu oddziaływania na środowisko) i parkingi:)

 

G
Gość
Z kolei przykładem braku udziału społecznego, uwzględnienia uwag i wniosków lokalnej społeczności i omijania prawa są np. nielegalne krematorium przy ul. Ciołkowskiego reklamowane codziennie dzięki pieniądzom od właściciela przez Kurier Poranny, rakotwórcza spalarnia śmieci na terenie miasta, która doprowadziła do pogorszenia jakości powietrza w Białymstoku czy pseudoobwodnice w mieście zamiast zgodnie z nazwą poza miastem, z tirami, w standardzie drogi ekspresowej 120 km/h z ograniczeniami do 70 km/h - mieszkańcy by przejść/przejechać na druga stronę "autostrady" będą musieli iść/jechać 1-2 km do najbliższego wiaduktu wielopoziomowego. 20 lat temu to byłyby trasy poza miastem, dziś Białystok się rozbudował i to trasy wewnątrzmiejskie, które mogłyby być zbudowane w sposób nie zakłócający lokalnej komunikacji.
 
Także przy tej inwestycji proponujemy lepszą integrację komunikacji kolejowej, PKS i komunikacji miejskiej, uruchomienie kolei miejskiej i aglomeracyjnej, www . Bialostocka Kolej Miejska . bo . pl - Urząd Miasta Białystok już w 2007 r. zamówił opracowanie, z którego wynika zasadność takiego rozwiązania, www . komunikacja . bialystok . pl /cms/File/download/KolejeBialostockie.pdf a podczas eksperymentu 22 września 2014 r. skorzystało z niego ponad 1500 osób oraz np. przeniesienie centrum informacji turystycznej z "opery" w okolice dworców PKS/PKP.
 
Ponadto z artykułu wynika jasno, że odwołania z 30.12.2016 r. nie zostały przekazane "niezwłocznie" przez Urząd Miasta w Białymstoku do Wojewody (dopiero po prawie 14 dniach), a Wojewoda przez kolejny miesiąc nie rozpatrzył ich merytorycznie, ponadto oba urzędy np. nie odpowiedziały w wymaganym terminie 14 dni na wnioski o informację publiczną. To one odpowiadają więc za sprzeczne z prawem opóźnienie, inaczej niż to sugeruje artykuł.
 

 

G
Gość
Podobnie jak np. z "Operą Podlaską" gdzie wobec ponad 1000 miejsc dla widzów na widowni wymagana prawem była budowa ponad 300 miejsc parkingowych, i związana z tym sporządzenie Raportu Oddziaływania na Środowisko i udział społeczny, a czego z pośpiechu nie zrobiono, omijając prawo, metoda faktów dokonanych, czego skutki odczuwane są do dziś, przebudowa okolic dworców PKS, PKP powinna również podlegać ocenie oddziaływania na środowisko i być prowadzona z udziałem społecznym, w celu integracji komunikacji kolejowej, PKS i komunikacji miejskiej.
 
Udział organizacji społecznych służy przestrzeganiu prawa, udziałowi społecznemu i wprowadzaniu zmian w inwestycjach, czego przykładem jest np. zainicjowane przez www . FederacjaZielonych . pl np. zagospodarowanie terenów i sztuczne wyspy przy Galerii Białej, obniżenie emisji poprzez stosowanie biomasy w Elektrociepłowni Białystok, deptak w Białymstoku czy drogi rowerowe w Białymstoku i np. przy trasie Białystok - Jeżewo. 
 

 

G
Gość

błąd popełnił Inwestor bo powinien zamknąć dworzec PKS dopiero w momencie zakończenia postępowań administracyjnych. Teraz próbuje zwalać winę na innych, także za zaniedbania, brud czy chęć wyprzedaży i burzenia zamiast troski o majątek PKS.

 

G
Gość

Dlaczego Kurier Poranny zatrudniający autorkę publikuje codziennie płatne reklamy nielegalnego krematorium przy ul. Ciołkowskiego, i ogłoszenia prostytutek, czy to agencja reklamowo - towarzyska ? czy to co i jak się ukazuje to publikacje na zlecenie?

 

G
Gość

Wszystkie wpisy będące sprzecznymi z prawem pomówieniami, groźbami karalnymi zakompleksionych hejterów, zostaną przekazane policji, prokuraturze i sądom celem ustalenia autorów i poniesieniu przez nich konsekwencji karnych/finansowych

 

Z
Znajoma

Pan na zdjęciu ma na nazwisko Chilicki.Proszę poprawić błąd.

Z
Zofia
Nie ma szans ???
Durne przepisy prawne ze idiota rzadzi madrymi ludzmi, terrorysta,ktorego
miejsce jest w wiezieniu.
Obciazyc go kosztami opoznienia, a jak nie wplaci w okreslonym czasie, zamienic na arweszt.
Z
Zonna

Nie ma szans przez idiotyczne nasze polskie  przepisy prawne.

pANSTWEM RZADZI WARIAT KTOREGO WINNO ZAMKNAC SIE ZA KRATY OD ZARAZ !!!

c
chcwd

Wystarczyło odrzucić pisma i robić swoje skoro nie spełniają wymogów formalnych. Ale lepiej bawić się w dyskusję z psychopatą. Pewnie jak zwykle dostanie w łapę i nagle do inwestycji nie ma zastrzeżeń. Ubezwłasnowolnić tego impotenta i będzie spokój.

Dodaj ogłoszenie