- W zależności od potrzeb na granicę kierujemy śmigłowce z załogami z Zarządu Lotnictwa Policji GSP KGP oraz Sekcji Lotnictwa Policji w KWP w Krakowie i Szczecinie. Dotychczas w działaniach wykorzystywaliśmy stacjonujące w Warszawie i Poznaniu Belle-407GXi, Bella-206 z Wrocławia, S-70i Black Hawki z Warszawy, a także dwie maszyny PZL W-3 „Sokół” małopolskiej i szczecińskiej Sekcji Lotnictwa Policji – mówi insp. pil. Robert Sitek, naczelnik Zarządu Lotnictwa Policji Głównego Sztabu Policji KGP.
I dodaje: W zależności od typu maszyny załogę stanowi dwóch pilotów i dwóch mechaników pokładowych (w przypadku S-70i Black Hawk), dwóch pilotów i mechanik/operator SOL (w przypadku „Sokoła”) lub pilot i mechanik/operator SOL (w przypadku Bella-407GXi czy Bella-206).
Śmigłowce na granicy
Przy samej linii granicznej służbę pełni ponad 2 tysiące policjantów Oddziału Prewencji Policji z całego kraju, kilkuset policyjnych kontrterrorystów, są funkcjonariusze ruchu drogowego, patrole konne, patrole na quadach i ze specjalnym sprzętem do oświetlania terenu.
Jest tam także policyjny śmigłowiec, który wykonuje loty nad granicą. Dotychczas kilkaset godzin w powietrzu spędzili policyjni lotnicy patrolując rejon granicy polsko-białoruskiej. Do ich zadań należy oprócz patrolowania wyznaczonego odcinka, prowadzenie rozpoznania, rejestrowanie obrazu i współpraca z pionem kryminalnym przy zwalczaniu zjawisk przestępczych powiązanych z nielegalną migracją - informuje KGP.
– Aby zapewnić prawidłowy obieg informacji, na pokładzie towarzyszy policyjnej załodze koordynator ze Straży Granicznej, który zgodnie z ustaleniami wyznacza rejon działania dla naszego śmigłowca. Łączność ze sztabem oraz poszczególnymi placówkami pozwala mu dokładnie określić miejsca, do których lecimy i zadania, które mamy w związku z tym wykonać. Dodatkowo, na bieżąco przekazuje informacje do komponentów naziemnych, co pozwala przekierować we właściwe miejsca odpowiednie siły i środki, dzięki temu działania prewencyjne podejmowane są natychmiast – dodaje insp. pil. Robert Sitek.
Podczas jednego z takich lotów policyjni lotnicy wypatrzyli uciekiniera, który wcześniej samochodem przypominającym karetkę pogotowia przewoził pięciu nielegalnych migrantów.
Większość policyjnych lotników wspierających działania strażników granicznych ma za sobą udział w misjach wojskowych lub wieloletnie doświadczenie w policyjnych lotach operacyjnych.
W lotach niezwykle przydatny okazuje się nowoczesny system obserwacji lotniczej zamontowany w najnowszych policyjnych Bellach. – System umożliwia nam prowadzenie precyzyjnej obserwacji całej strefy przygranicznej, zarówno w dzień, jak i w nocy (przy pomocy kamery termowizyjnej), z dokładną lokalizacją celu, zobrazowanie położenia śmigłowca i odpowiednio miejsca prowadzonej obserwacji z uwzględnieniem przeszkód terenowych czy ukształtowania terenu, rejestrowanie obrazów o wysokiej rozdzielczości i przesył wizji/obrazu w czasie rzeczywistym na odległość do 150 km - mówi mechanik/operator SOL śmigłowca Bell-407GXi.
Strefa Biznesu: Uwaga na chińskie platformy zakupowe
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?