Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Broń się przed naciągaczami

(d)
Pixabay
W redakcji gościliśmy Jarosława Brzozowskiego, Miejskiego Rzecznika Konsumentów w Białymstoku. Odpowiadał na szereg pytań naszych Czytelników

W połowie maja 2017 r. skontaktował się ze mną telefonicznie konsultant, który twierdził, że reprezentuje mego dotychczasowego operatora usług telefonicznych w sieci stacjonarnej. Poinformował mnie, że z uwagi na długi staż w firmie i terminowość wnoszonych opłat, firma ma dla mnie specjalną ofertę obniżenia opłaty abonamentowej. Przystałam na tę propozycję. Następnie zostałam poinstruowana, że za kilka dni zjawi się w moim mieszkaniu kurier z dokumentami do pokwitowania. 23 maja 2017 r. pojawił się posłaniec z kompletem dokumentów oraz małą paczką. Dokumenty zostały przeze mnie podpisane we wskazanych przez niego miejscach. Paczka natomiast okazała się zawierać aparat telefoniczny, którego nie zamawiałam. Po wyjściu kuriera i spokojnym przejrzeniu dokumentów okazało się, że podpisałam umowę nie z moim dotychczasowym dostawcą usług telekomunikacyjnych, a z zupełnie inną firmą. Niższy abonament, który mi oferowano, ma obowiązywać tylko przez dwa miesiące. Później będzie wyższy niż opłacany przeze mnie do tej pory. Wydany mi telefon został przez tę firmę udostępniony na czas obowiązywania umowy i zawiera aktywną kartę SIM z tymczasowym numerem telefonu, na którym będą świadczone usługi do czasu przeniesienia mego dotychczasowego numeru. Nie podpisałabym tej umowy, gdybym nie została wprowadzona w błąd. Chciałabym „wyplątać się” z tej sytuacji. Jak to zrobić?

- W przypadku umowy o świadczenie usług telekomunikacyjnych zawartej poza lokalem przedsiębiorstwa, konsumentom przysługuje prawo odstąpienia od niej w terminie 14 dni od dnia jej zawarcia. Do zachowania tego terminu wystarczy wysłanie stosownego oświadczenia o odstąpieniu od umowy przed upływem terminu 14 dni. Jego forma może być dowolna, ale dla celów dowodowych najlepiej uczynić to na piśmie i wysłać listem poleconym. Oświadczenie można złożyć na formularzu, który - zgodnie z przepisami - przedsiębiorca powinien wręczyć konsumentowi wraz z umową.

W przypadku zawarcia umowy o świadczenie usług telekomunikacyjnych poza lokalem przedsiębiorstwa, konsument ma prawo żądać rozpoczęcia świadczenia usług przez dostawcę przed upływem tego terminu 14 dni na odstąpienie od umowy (natychmiast), m.in. poprzez udostępnienie tymczasowego numeru telefonu. W takim wypadku konsument składa przedsiębiorcy wyraźne oświadczenie - na trwałym nośniku (np. papierze), w którym wskazuje na żądanie rozpoczęcia wykonania umowy przed upływem terminu na odstąpienie.

Jeżeli po złożeniu takiego oświadczenia konsument zdecyduje się na odstąpienie od umowy, wówczas musi ponieść koszty świadczeń otrzymanych od przedsiębiorcy w okresie od dnia zawarcia umowy do momentu złożenia oświadczenia o odstąpieniu od niej. Kwotę, którą konsument zobowiązany jest zapłacić, oblicza się proporcjonalnie do zakresu spełnionego świadczenia, z uwzględnieniem wynagrodzenia lub cen zawartych w umowie.

Koszt zwrotu udostępnionego na czas obowiązywania umowy aparatu telefonicznego, ponosi konsument, chyba że przedsiębiorca zgodził się go ponieść lub nie poinformował konsumenta o konieczności jego poniesienia. Jednocześnie na konsumencie spoczywa odpowiedzialność za zmniejszenie wartości aparatu w związku z korzystaniem z niego w nieodpowiedni sposób.

DOBRZE RADZĘ..., odc. 1. Jak nie dać się oszukać przez telefon

od 12 lat
Wideo

Wybory samorządowe 2024 - II tura

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na wspolczesna.pl Gazeta Współczesna