Trasa będzie mieć 24 kilometry długości, dwie jezdnie po dwa pasy ruchu, z nawierzchnią z betonu cementowego. Wykonawcą jest Budimex. Za wybudowanie drogi otrzyma 843 737 091,00 zł netto plus 23% podatek VAT w kwocie 194 059 530,93 zł, co łącznie stanowi Zaakceptowaną Kwotę Kontraktową brutto 1 037 796 621,93 zł.
- Dziś przejazd tym odcinku drogi stwarza zagrożenie dla wszystkich jej użytkowników. Ale to się zmienia i za kilka lat samochody pojadą bezpieczną drogą ekspresową S61 łączącą Polskę i Litwę - powiedział na briefingu mininster Andrzej Adamczyk.
Postęp prac można obejrzeć na filmie udostępnionym przez drogowców
Transgraniczna współpraca drogowa
Minister wizytował budowę S61 po spotkaniu w Sejnach z ministrem transportu i komunikacji Republiki Litwy Jarosławem Narkiewiczem. Poinformowali, że trwają prace nad wspólnym polsko-litewskim projektem polepszenia infrastruktury przygranicznych dróg lokalnych.
- Nie można będąc tutaj, na ziemi sejneńskiej, przejeżdżając przez powiat suwalski zapominać o tym, że często mieszkańcom regionów przygranicznych potrzebne są bezpieczne drogi samorządowe - mówił minister Adamczyk.
Dodał, że projekt zakłada zbudowanie sieci dróg lokalnych, które będą łączyć się z dużymi szlakami komunikacyjnymi.
Satysfakcji z tych planów nie krył wicemarszałek Marek Olbryś.
- Rozwój dróg lokalnych, połączenie ich z największymi trasami to jeden z warunków rozwoju gospodarczego - mówił. - Współpraca w tym zakresie polskiego i litewskiego rządu, daje szansę, że po obu stronach granicy polsko-litewskiej infrastruktura drogowa znacznie się poprawi - dodał.
Via Baltica w liczbach
Łączna długość przyszłej S61 to ponad 214 km, z czego kierowcy już korzystają z trzech odcinków o łącznej długości ok. 33,5 km. Jako pierwszy, w listopadzie 2014 roku, został oddany odcinek Raczki – Suwałki Południe o długości ok. 12,7 km, zbudowany w ramach realizacji obwodnicy Augustowa. Od kwietnia 2019 roku kierowcy mogą korzystać z kolejnych 12,8 km, czyli obwodnicy Suwałk, a od 15 maja br. z drugiej jezdni obwodnicy Szczuczyna o długości ok. 8 km.
Pozostała część S61, około 180 kilometrów podzielone na dziesięć odcinków, jest w realizacji - w formie podpisanych umów z wykonawcami w systemie „Projektuj i buduj” (trzy odcinki na etapie uzyskania decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej - ZRID) albo fizycznie – w budowie (siedem odcinków). Cała S61 ma być gotowa do końca 2023r.
Wartość wszystkich podpisanych i realizowanych umów (z wyjątkiem obwodnicy Augustowa), to przeszło 6,5 mld zł, a ponad 6,1 mld zł odliczając wykonane już obwodnice Suwałk oraz Szczuczyna. Budowa polskich fragmentów międzynarodowej trasy Via Baltica współfinansowana jest przez Unię Europejską w ramach instrumentu „Łącząc Europę” (CEF) dla odcinków od Szczuczyna do Budziska oraz Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko na lata 2014-2020 (POIiŚ) dla odcinków od Ostrowi Mazowieckiej do Szczuczyna. W ramach CEF dofinansowanie wynosi ok. 1,754 mld zł, a w ramach POIiŚ 1,637 mld zł, co łącznie daje kwotę blisko 3,4 mld zł.
Czytaj też:Tak budują odcinek S61 Szczuczyn-Ełk. To fragment Via Baltiki
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?