Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

BULL RUN - wojskowe kolumny na drogach regionu (zdjęcia)

dd/15bz.wp.mil.pl
st. kpr. Bartosz Grądkowski, st. szer. Dawid Sofiński
Na publiczne drogi wyjechały ciężkie pojazdy. Po raz pierwszy na tak dużą skalę zrealizowano przemieszczeniem ciężkiego sprzętu z wykorzystaniem zestawów niskopodwoziowych.

15 Giżycka Brygada Zmechanizowana oraz Batalionowa Grupa Bojowa NATO, która na co dzień stacjonuje w Bemowie Piskim i działa w ramach wzmocnionej wysuniętej obecności, zakończyły dwudniowe zajęcia BULL RUN. Głównym celem zajęć było sprawdzenie gotowości pododdziałów do wykonania marszu po wyznaczonej trasie, zapoznanie się z charakterystyką dróg, ukształtowaniem terenu oraz zajęcie rejonu odpowiedzialności (rejon Doliny Rospudy).

Zajęcia rozpoczęły się 30 stycznia od alarmowego opuszczenia miejsca stałej dyslokacji pododdziałów, które na sygnał podany przez Taktyczne Centrum Operacyjne 15GBZ rozpoczęły przemieszczenie po drogach północno – wschodniej części Polski. Jest to przedsięwzięcie cykliczne, podczas którego każda zmiana żołnierzy Batalionowej Grupy Bojowej musi wykonać co najmniej dwa razy.

Na publiczne drogi wyjechały ciężkie pojazdy 15GBZ i wojsk sojuszniczych między innymi Samobieżne Moździerze M120 RAK, Bojowe wozy Piechoty BWP-1, HMMWV, działa przeciwlotnicze Oerlikon GDF-003, bojowe wozy piechoty M2 Bradley czy czołgi M1 Abrams. Żeby nie uszkodzić dróg podczas ćwiczenia pojazdy gąsienicowe przemieszczały się na zestawach niskopodwoziowych, a newralgiczne miejsca pokonywały samodzielnie.

Po raz pierwszy na tak dużą skalę zrealizowano przemieszczeniem ciężkiego sprzętu z wykorzystaniem zestawów niskopodwoziowych. Była to bardzo skomplikowana operacja, która wymagała dużej koordynacji pod względem operacyjnym i logistycznym. Całość działań pododdziałów NATO i 15GBZ została wcześniej uzgodniona z władzami administracji publicznej i była wspierana przez Policję oraz Żandarmerię Wojskową.

Dodatkowym utrudnieniem były warunki atmosferyczne, zalegający śnieg stwarzał problemy podczas wykonywania manewrów na wąskich drogach. Całość monitorowana i koordynowana była przez żołnierzy z punktu dowodzenia w Taktycznym Centrum Operacyjnym 15GBZ, którzy mieli możliwość reagowania i współdziałania z innymi służbami podczas wystąpienia ewentualnych zakłóceń.

Wnioski z tych zajęć posłużą doskonaleniu procedur współdziałania między wojskami NATO i terenowymi organami administracji publicznej, a także pozwolą jeszcze lepiej przygotować pododdziały do kolejnych ćwiczeń zgrywających wyższego szczebla.

Port Lotniczy Olsztyn-Mazury chwali się znakomitymi wynikami (zdjęcia)

Magazyn Informacyjny Kuriera Porannego i Gazety Współczesnej 31.01.2019

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wideo
Wróć na wspolczesna.pl Gazeta Współczesna