Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Burza omija nasze salony

(mf)
Toyota - lider na polskim rynku motoryzacyjnym
Toyota - lider na polskim rynku motoryzacyjnym
Po bardzo trudnej dla gospodarki i motoryzacji jesieni, pojawia się szczypta optymizmu - trend spadkowy sprzedaży samochodów na świecie zdaje się omijać Polskę. Od początku roku do końca września liczba zarejestrowanych w naszym kraju nowych samochodów osobowych zwiększyła się o 13 proc.

Sam wrzesień oczywiście nie należał mimo to do udanych. Apogeum kryzysu światowego odbiło sie mocno na sprzedaży. Ale już październik przyniósł dobre wieści - wzrost sprzedaży o około 10 proc. W ubiegłym miesiącu sprzedano ponad 27,5 tys. aut.

Może być lepiej

Wojciech Drzewiecki z Instytutu Badań Rynku Motoryzacyjnego "Samar" jednak uspokaja nastroje.
- Niestety, ten wzrost nie oznacza, że sytuacja w Polsce jest dobra. Nasz rynek od kilku lat znajduje się w kryzysie - mówi.
Według szacunków, nadal sprzedaje się u nas rocznie tylko sześć aut na tysiąc mieszkańców. To oznacza, że ciągniemy się w ogonie Europy. W najbliższych latach eksperci przewidują jednak, że polski rynek samochodów rozwijać się będzie szybciej niż europejski. Jednym z impulsów moze być przemysł i małe i średnie firmy. Na koniec września kupiły one o 11,2 proc. więcej aut niż w podobnym okresie przed rokiem. Osoby prywatne zakupiły i zarejestrowały 122048 nowych samochodów osobowych, o 14 proc. więcej niż w podobnym okresie roku ubiegłego.

Liderzy

Po trzech kwartałach 2008 r. na pozycji lidera polskiego rynku umocniła się Toyota. Udział japońskiej marki w rynku krajowym przekroczył 11,6 proc., Na drugim miejscu jest Skoda, której auta wybrało 23,2 tys. klientów, o 8,4 tys. więcej niż przed rokiem. Trzecią lokatę zajmuje Opel z liczbą 20,7 tys. aut zarejestrowanych od początku roku aut, co oznacza wzrost o prawie 4,7 proc. w ciągu roku. Dalsze miejsca w kolejności zajmują: Fiat, Volkswagen, Ford, Renault, Peugeot, Honda i Citroen.

Drugą dziesiątkę rankingu otwierają marki azjatyckie, kolejno: Kia, Nissan, Suzuki i Hyundai. Wysoki wskaźnik wzrostu sprzedaży odnotowała marka Kia (+ 32,1 proc.), ale rekord osiągnęła inna azjatycka marka Hyundai (+ 154,6 proc.).
W trzech kwartałach tego roku sprowadzono do Polski nieco mniej niż przed rokiem samochodów używanych. Polacy kupili 821,7 tys. takich aut, co stanowi ponad 85,3 proc. całego ubiegłorocznego importu. Najwięcej wśród używanych samochodów było volkswagenów, opli, audi, renault, mercedesów, bmw, toyot, seatów i peugeotów.

Średni wiek sprowadzonego do Polski używanego samochodu osobowego w 2008 roku wynosi 10 lat (rok produkcji 1999).

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na wspolczesna.pl Gazeta Współczesna