Cała trasa Białystok - Suwałki może być ekspresówką? Tyszkiewicz: To możliwe, ale trzeba walczyć

Andrzej Matys
Andrzej Matys
Na zdjęciu (od lewej): Jowita Chudzik (białostocka radna KO), Leszek Cieślik (radny miasta Augustów i były burmistrz Augustowa), Robert Tyszkiewicz (podlaski poseł KO) Wojciech Wojtkielewicz
Jest szansa, by podlaski odcinek S8 został łącznikiem między Via Carpatią, a Via Baltiką i w dodatku drogą ekspersową. Ministerstwo Infrastruktury przyjęło taki wariant, ale to dopiero początek drogi.

Jesienią zeszłego roku resort przedstawił do konsultacji trzy warianty przebiegu łącznika w standardzie drogi ekspresowej. Wszystkie trzy prowadzą korytarzem drogi S16 Ełk - Knyszyn. Wywołało to wielki rezonans wśród podlaskich samorządów, mieszkańców, organizacji biznesowych i pozarządowych oraz parlamentarzystów, które domagały się, aby łącznik został poprowadzony "ósemką" po trasie Raczki - Augustów - Korycin.

- Napisałem w tej sprawie interpelację i właśnie Ministerstwo Infrastruktury poinformowało, że do trzech dotychczasowych wariantów został dodany czwarty, prowadzony korytarzem Raczki - Augustów - Korycin, który realizuje nasz postulat budowy drogi ekspresowej łączącej Suwałki z Białymstokiem. Dotychczas mieliśmy do czynienia wyłącznie z wariantami w korytarzu drogi S16. Teraz ministerstwo przyznało, że na skutek istotnych przeszkód takich, jak: przejście przez zabytek militarny Twierdza Osowiec i tereny MON (magazyny w okolicach Osowca), przejście przez Biebrzański Park Narodowy czy trudny do pogodzenia przebieg tej trasy z budową linii kolejowej wysokich prędkości oraz głos opinii publicznej został dodany wariant czwarty, nasz wariant. S8 może więc być ekspresowym łącznikiem między Via Carpatią i Via Baltiką - podkreśla podlaski poseł KO Robert Tyszkiewicz.

CZYTAJ: S8. Radni powiatu białostockiego domagają się budowy drogi ekspresowej Białystok-Augustów-Suwałki

Jak zauważa, zgoda ministerstwa jest ważna, ale o niczym nie przesądza. Studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowe, które (od stycznia 2019 r.) przygotowuje warianty budowy łącznika pod decyzję środowiskową ma być gotowe w czerwcu. Liczy obejmie także nasz łącznik w korytarzu drogi S8.

- Odpowiedź na moją interpelację wraz z apelem o dużą aktywność prześlę do podlaskich samorządów, organizacji przedsiębiorców i pozarządówek, do wszystkich, bo to jest absolutnie kluczowy moment. Ministerstwo otrzymuje wiele stanowisk i jest pod presją, by trasę prowadzić drogą Ełk-Knyszyn. Walka wiec trwa, ale jesteśmy w grze i razem musimy to wygrać - dodaje Robert Tyszkiewicz.

Także Leszek Cieślik, radny Augustowa i były burmistrz uważa, że potrzebne jest wspólne działanie i wsparcie dla tej inwestycji. Szczególnie liczy na działania samorządów wszystkich szczebli, a wręcz na nacisk na władze GDDKiA i na rząd, by ten wariant doprowadzić do realizacji.

- O tym, że ten łącznik jest dla naszego regionu ważny, nie muszę Podlasian przekonywać. Ten łącznik i cały odcinek S8 to kręgosłup województwa podlaskiego, ważny gospodarczo, a przede wszystkim turystycznie. Ziemia augustowska i suwalska to zagłębie turystyki, więc organizacje turystyczne też powinny się do walki o ekspresówkę włączyć. Jako samorządowcy będziemy wszystkich w tym wspierać - zapowiada Leszek Cieślik.

O korzyściach budowy tego wariantu mówi też wiceszef suwalskiej rady miasta.

- Ta trasa jest o 35 km krótsza niż wariant prowadzący przez Knyszyn, a to oznacza m.in. niższe koszty budowy i potem niższe koszty eksploatacji. Nasz łącznik byłby prowadzony przez najwęższe miejsce puszczy, a to kolejny argument na tak. Przede wszystkim zaś ta droga najszybciej połączy stolicę województwa z drugim największym miastem w regionie. Jest więc o co walczyć - ocenia Jacek Niedźwiedzki.

Jak zapowiada Robert Tyszkiewicz poprosi Jarosława Zielińskiego, który jest szefem Podlaskiego Zespołu Parlamentarnego o zwołanie posiedzenia i przyjęcia nowego stanowiska, w sprawie nowego łącznika. - Musimy zaapelować do mieszkańców województwa, aby włączyli się do kampanii na rzecz S8, jako drogi ekspresowej. Tu nie ma różnic politycznych, tu jest robota do wykonania - konkluduje Tyszkiewicz.

Jarosław Zieliński mówi, że PZP czeka na odpowiedź ministra infrastruktury na dezyderat, w którym podlascy parlamentarzyści apelowali, by S8 stała się na całej swej długości, od Białegostoku do Suwałk, trasą ekspresową.

- To jest priorytet i zbyt ważny problem, by go zostawić. Oczywiście jako zespół popieramy każdą inicjatywę, która komunikacyjnie wzmacnia nasz region, ale teraz czekamy na odpowiedź z ministerstwa, które mam nadzieję, uzna nasze argumenty dotyczące S. Będzie drugie posiedzenie zespołu w tej sprawie, a nam jako podlaskim parlamentarzystom zależy by z Białegostoku do Suwałk prowadziła bezpieczna droga ekspresowa - uważa Jarosław Zieliński.

Rząd przyspiesza luzowanie obostrzeń

Wideo

Materiał oryginalny: Cała trasa Białystok - Suwałki może być ekspresówką? Tyszkiewicz: To możliwe, ale trzeba walczyć - Kurier Poranny

Komentarze 7

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

G
Gość

Na każdego turystę z Białegostoku, przyjeżdżającego do Augustowa, przypada dwudziestu turystów z Warszawy i dziesięciu ze Śląska. Każdy z nich dysponuje kasą kilka razy większą niż "turysta" z Białegostoku. Ględzenie, że jest jakiś problem z dojazdem do Augustowa jest zwykłym ględzeniem.

s
sondor
13 kwietnia, 18:13, Edward:

Do Gdańska przez Suwałki będziemy teraz jeździli.

"Edward" co się dziwisz, już teraz z Warszawy do Gdańska jeździ się przez Białystok, a dla tych co mieli dwóję z geografii to wsio ryba przez co się jedzie, ważne dla nich że oni "myślą" głupio to głupio, ale myślą. Swoją drogą to jak widzę z wpisu, tobie też nie robi różnicy te około straconych 40 kilometrów jadąc w Białegostoku do Suwałk oczywiście przez Ełk a nie Augustów-prawda?!!!

G
Gość
13 kwietnia, 17:54, Hmm 🤔:

Ale już do Olsztyna i dalej do Gdańska szybciej i krócej będzie dojechać s16 Białystok Ełk niż s8 Białystok Augustów. S16 prowadzi i do Ełku, Gdańska i do Suwałk Litwy, natomiast s8 tylko do Suwałk i Litwy.. Jestem za drogą s16 Białystok Ełk. Do Augustowa już są ogłoszone przetargi na obwodnice Suchowoli, Sztabin i Białobrzegi.. Dodatkowo droga s61 Suwałki Łomża odciąży całą dk 8 Białystok Augustów, więc nie ma sensu wybierać tego wariantu..

Przecież nie chodzi o mądre rozwiązania a o takie na których mogą zarobić szwagry i ich bliscy oraz dalsi.

G
Gość

Tyszkiewicz gdzie ty byłeś jak rządzili twoi kolesie nawet gęby nie otworzyłeś żeby to ekspresówkę wybudować do Augustowa nawet wiabaltikie zdjęli z planów peoskie partacze teraz wynalazł się pseudo działacz facet przez twoich peoskich nierobów i ciebie do dzisiaj nie ma lotniska w Białymstoku najlepiej zniknij z powierzchni ziemi razem z to swoją porabaną partio bo wy z kraju bagno zrobili

G
Gość

Zbrodnią byłoby niezrobienie tej trasy w systemie 2 pasy po każdej stronie. Wiele osób już zginęło na S8 przez ekoterrorystów, którzy zaraz jak sypnie się im groszem, przestają protestować

E
Edward

Do Gdańska przez Suwałki będziemy teraz jeździli.

H
Hmm 🤔

Ale już do Olsztyna i dalej do Gdańska szybciej i krócej będzie dojechać s16 Białystok Ełk niż s8 Białystok Augustów. S16 prowadzi i do Ełku, Gdańska i do Suwałk Litwy, natomiast s8 tylko do Suwałk i Litwy.. Jestem za drogą s16 Białystok Ełk. Do Augustowa już są ogłoszone przetargi na obwodnice Suchowoli, Sztabin i Białobrzegi.. Dodatkowo droga s61 Suwałki Łomża odciąży całą dk 8 Białystok Augustów, więc nie ma sensu wybierać tego wariantu..

Dodaj ogłoszenie