Trasa Rail Baltica jest jedną z najbardziej wyczekiwanych inwestycji w naszym regionie. O jej budowie mówi się od kilkunastu lat. Do tej pory plany te udało się skonkretyzować jedynie w odniesieniu do trasy Warszawa - Białystok. Inwestycja ma zapewnione finansowanie, na ukończeniu są prace na odcinku stolica Polski - Sadowne. W tym roku roboty mają rozpocząć się na trasie Sadowne - Czyżew. Potem przyjdzie czas na ostatni fragmenty - z Czyżewa do Białegostoku. Ta część Rail Baltiki ma być gotowa do końca 2020 r.
Niejasne pozostawały natomiast losy reszty trasy. Znalazła się ona na jednym z końcowych miejsc listy rezerwowej Krajowego Programu Kolejowego. Nad inwestycją pojawił się więc znak zapytania. Resort infrastruktury zapewnia jednak, że zostanie ona zrealizowana. Jednak nie do 2020 r., jak zapowiadano jeszcze niedawno, lecz trzy lata później.
Na budowę trasy ze stolicy woj. podlaskiego do litewskiej granicy potrzeba około 2,5 mld złotych. Ministerstwo chce większość pieniędzy zdobyć z ogólnounijnego funduszu „Łącząc Europę”. Projekt zostanie zgłoszony do konkursu. Ale gwarancji, że znajdzie się wśród tych, które otrzymają dofinansowanie nie ma. Ministerstwo twierdzi jednak, iż nawet w takiej sytuacji pieniądze się znajdą.
Budowa zacznie się w 2019 r. i potrwa ponad trzy lata. Dobre połączenie kolejowe z Warszawą mieszkańcy Suwałk będą więc mieli dopiero w 2023 r. Wciąż natomiast nie wiadomo, gdzie do pociągu wsiądą. Zarówno budowa nowego dworca, jak i inwestycje związane ze znajdującym się na terenie miasta torowiskiem nie będą bowiem realizowane w ramach projektu Rail Baltica. Powód? Opóźniłoby to prace nad całym projektem i utrudniło uzyskanie dotacji z funduszu „Łącząc Europę”.
PKP zamierza jednak przygotować wraz z suwalskimi władzami koncepcję zmian infrastruktury kolejowej w mieście. Parę lat temu uzgodniono już zresztą, że nowy dworzec powstanie przy ul. Sejneńskiej. Niedawno pojawił się jednak inny pomysł - aby rozbudować obecną stację kolejową. Ale w żadne konkrety to się nie przerodziło.
- Mieliśmy spotkanie w tej sprawie z przedstawicielami PKP na początku tego roku i zapanowała cisza - mówi Kamil Sznel z suwalskiego UM. - Kolej zapewnia, że prace nad koncepcją trwają.
Nie wiadomo, kiedy się skończą.
Harmonogram prac na odcinku Białystok - Trakiszki
IV kwartał 2016 - opracowanie studium wykonalności;
IV kwartał 2017 - uzyskanie decyzji środowiskowej;
IV kwartał 2017 - ogłoszenie przetargu;
III kwartał 2018 - podpisanie umowy;
IV kwartał 2019 - I kwartał 2023 - roboty budowlane.
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?