Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Chevrolet Spark - bardziej sportowa odsłona matiza

Wojciech Frelichowski, www.gs24.pl
W salonach Chevroleta zagościł nowy Spark. Auto odznacza się odważną stylistyką nadwozia i ciekawie zaprojektowanym wnętrzem. Bazowa wersja samochodu kosztuje 30990 zł.
Chevrolet Spark - bardziej sportowa odsłona matiza
Fot. General Motors

(fot. Fot. General Motors)

To druga generacja tego modelu. Przypomnijmy, że Spark wywodzi się od dobrze znanego w Polsce Daewoo Matiza. Kiedy na początku dekady zbankrutowany koncern Daewoo został przejęty przez General Motors Matiz zmienił nazwę na Spark, a później także wygląd. Obecnie już niemal w niczym nie kojarzy się ze swoim protoplastą.

Spark od początku był opracowywany i projektowany w stylu ostrym i pełnym wyrazu, a jednocześnie tak, aby był przestronny i praktyczny. Według projektantów, atrakcyjność auta polega na tym, że przypomina sportowy samochód trzydrzwiowy, ale dzięki nieco ukrytym klamkom tylnych drzwi oferuje praktyczność samochodu pięciodrzwiowego.

Gabarytowo to typowe auto klasy miejskiej. Przy 3640 mm długości i 1597 mm szerokości łatwo dopasuje się do ciasnych przestrzeni miejskich.
W kabinie zastosowano wiele pomysłowych rozwiązań - szczegóły takie jak tablica przyrządów montowana na kolumnie kierownicy i dłuższy niż przeciętnie rozstaw osi, pozwoliły konstruktorom na uzyskanie miejsca w kabinie, zabieranego do tej pory przez elementy konstrukcyjne.

Centralnym punktem kabiny jest tablica przyrządów w stylu motocyklowym, osadzona na górze kolumny kierownicy. Analogowemu prędkościomierzowi towarzyszy cyfrowy obrotomierz, dokładnie tak jak w motocyklu. Wszystkie elementy kontrolne podświetlane są na jasnoniebieski kolor.

W wyposażeniu dodatkowym można zamówić radio z odtwarzaczem płyt CD i plików MP3, a także port USB i gniazdo wejściowe Aux-in.

W samochodach Spark od początku będą dostępne dwa silniki benzynowe o pojemności skokowej 1,0 i 1,2 litra. Mają one podobną konstrukcję. Blok żeliwny i głowicę z dwoma wałkami rozrządu i czterema zaworami na cylinder. Charakteryzują się wielopunktowym wtryskiem paliwa i spełniają wymogi normy Euro 5, dotyczącej emisji spalin.
Mniejsza z jednostek ma pojemność skokową 995 ccm i moc 68 KM, co wystarcza na rozpędzenie samochodu od 0 do 100 km/h w 15,5 sekundy oraz do uzyskania prędkości maksymalnej 154 km/h.

Większy silnik ma pojemność skokową 1206 ccm i moc 81 KM. Z tym motorem Spark przyspiesza on od 0 do 100 km/h w 12,1 sekundy, a prędkość maksymalna wynosi 164 km/h. Jak podaje producent średnie zużycie paliwa w obu silnikach jest identyczne i wynosi 5,1 litra na 100 km.

W obydwu jednostkach napędowych zastosowano zaawansowaną technologię, taką jak dezaktywacja otworów wydechowych w celu poprawienia recyrkulacji gazów, co prowadzi do optymalnej wydajności zużycia paliwa i stabilności na wolnych obrotach. Łańcuch rozrządu zapewnia długą żywotność oraz niskie wymagania obsługowe i koszty utrzymania.
Oba silniki są montowane z pięciobiegową manualną skrzynią biegów.

Źródło: Chevrolet Spark w niemal sportowej konwencji - www.gs24.pl

Chevrolet Spark - bardziej sportowa odsłona matiza
Fot. General Motors

(fot. Fot. General Motors)

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na wspolczesna.pl Gazeta Współczesna