Co z obwodnicą - nie wiadomo

Helena Wysocka
Bez obwodnicy trudno jest nam żyć. Szkoda, że niewielu to rozumie - mówi Stanisław Bućko. - Musimy walczyć o tę drogę.
Bez obwodnicy trudno jest nam żyć. Szkoda, że niewielu to rozumie - mówi Stanisław Bućko. - Musimy walczyć o tę drogę. Helena Wysocka
Augustów. Drogowcy otrzymali ostateczną opinię w sprawie przebiegu augustowskiej obwodnicy, ale o wnioskach ekspertów nikt nie chce mówić.

Co dalej?

Co dalej?

Jeżeli Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad przyjmie raport, to w połowie grudnia trafi on do Ministerstwa Środowiska, które ma sporządzić ocenę oddziaływania poszczególnych wariantów na środowisko. Dopiero na tej podstawie minister infrastruktury podejmie decyzję, która trasa będzie realizowana. Może to nastąpić, jak szacuje poseł Leszek Cieślik, najwcześniej wiosną przyszłego roku. Do tego czasu prace przy budowie drogi nie będą prowadzone.

To oczywiste, że tej drogi szybko nie będzie - uważa augustowianin Stanisław Bućko. - Musimy podjąć bardzo zdecydowane działania, żeby decydenci przestali nas w końcu lekceważyć.

Poseł Leszek Cieślik prosi o cierpliwość. - Najpierw należy ocenić, czy ten dokument jest dobrze zrobiony, a później mówić o wnioskach - proponuje. - Może zdarzyć się bowiem tak, że eksperci będą musieli jeszcze raz coś przeanalizować.

Znowu Chodorki?

W miniony piątek firma DHV Polska, na zlecenie Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad w Warszawie, przygotowała ekspertyzę, która miała ocenić trzy warianty przebiegu augustowskiej obwodnicy. Chodzi o dotychczas realizowany, czyli przez Rospudę, Chodorki oraz Raczki. - O wnioskach zawartych w tym dokumencie można będzie mówić dopiero w połowie grudnia - informuje Andrzej Maciejewski, rzecznik prasowy GDDKiA.

Augustowianie obawiają się, że sugestie ekspertów będą takie same, jak w projekcie opinii, sporządzonej przed tygodniem. DHV uznała wówczas, że najlepszym rozwiązaniem będzie budowa drogi przez Chodorki.

- A to oznacza, że obwodnica powstanie najwcześniej za dziesięć lat - irytuje się Kazimierz Kożuchowski, burmistrz miasta. - Oczywiście, zakładając, że przy realizacji nowego wariantu nie będzie żadnych protestów.

Tylko środowisko

Wskazaniami ekspertów zaniepokojeni są augustowianie. - Tej drogi nigdy nie będzie - obawia się Halina Konopko. - Znowu okazało się, że przyroda jest ważniejsza od ludzi.

Zdaniem Andrzeja Chmielewskiego, szefa jednego z komitetów ds. wspierania budowy obwodnicy, ekspertyza oparta została na niewłaściwych kryteriach. Firma DHV zbyt dużą wagę przykładała do ochrony środowiska, a lekceważyła np. kwestie zabytków. - Tak było w projekcie - dodaje - Obawiam się, że w gotowym dokumencie jest identycznie.

Augustowianie są zdeterminowani. Przypominają, że na budowę drogi czekają już ponad 17 lat. Tysiące przejeżdżających przez miasto tirów uniemożliwia normalne życie.

- Trzeba zablokować miasto i to na kilka dni - sugeruje Stanisław Bućko. - Tak, aby decydenci w Warszawie zobaczyli powstałe na drogach korki. Innego wyjścia nie ma.

Blokada drogi w Augustowie zaplanowana jest na 10 grudnia. Ma trwać co najmniej siedem godzin.

Komentarze 15

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

~Jozin z Bazin~
W dniu 07.12.2008 o 21:37, Maciek napisał:

PO co blokować nasze miasto , stać i marznąć i marnować swój cenny czas.Wystarczy wprowadzić takie zasady - zakaz dla tirów po 22 godz, albo tak jak w Warszawie, od 7-10 rano i 15-18stej.Myślę ,że top już spokojnie podziałałoby jak blokada ,. trochę zakorkowało i może było skuteczniejsze, a zwłaszcza w lato kiedy ruch na naszych drogach jest duży.



To jest złe rozwiązanie, bo wtedy w dzień będzie jeszcze większy ruch i życie będzie jeszcze bardziej nieznośne. Lepiej wprowadzić całodobowy zakaz wjazdu do miasta dla TIR-ów
M
Maciek
PO co blokować nasze miasto , stać i marznąć i marnować swój cenny czas.Wystarczy wprowadzić takie zasady - zakaz dla tirów po 22 godz, albo tak jak w Warszawie, od 7-10 rano i 15-18stej.Myślę ,że top już spokojnie podziałałoby jak blokada ,. trochę zakorkowało i może było skuteczniejsze, a zwłaszcza w lato kiedy ruch na naszych drogach jest duży.
V
VOX
A najprostszą metodą wydostania się z bagna, to uchwycić sie jedynego rozsądnego rozwiązania jakim jest alternatywny wariant /zgodny z prawem i zdrowym rozsadkiem/ oraz trzymać sie mocno, wyciagnietej ręki ekspertów, UE i wielu, wielu roztropnych ludzi.
B
Bob
Zdaje sie ze wy juz wszystkim podziekowaliscie. Przez swoja glupote zostaliscie sami na tym bagnie.
~Jozin z Bazin~
Scyzorykom z Grajewa już dziękujemy
B
Bob
Grajewa w te bagno prosze nie mieszac. Grajewo jest zainteresowane tym aby obwodnica Augustowa przebiegala w okolicy Raczek.
b
bąbel
MOIM ZDANIEM TRZEBA ZABLOKOWAĆ CAŁE MIASTO NA DŁUŻSZY CZAS A NIE NA KILKA GODZIN. tRZEBA ZABLOKOWAĆ WSZYSTKIE WJAZDY DO MIASTA TAK ABY PRZEZ AUGUSTÓW NIE BYŁO ZADNEGO PRZEJAZDU WTEDY TO COŚ DA JAK POWSTANĄ KILOMETROWE KORKI PRZEZ KILKA DNI TO WTEDY CI Z WARSZAWY ZASTANOWIĄ SIE NAD TYM CO JEST WAŻNIEJSZE A TAK POZATYM TO NIE TYLKO AUGÓSTÓW POWINIEN ZABLOKOWAĆ RUCH ALE TAKŻE INNE MIASTA I MIEJSCOWOŚCI NP. GRAJEWO RAJGRÓD I TAKIE BLOKADY (KILKUDNIOWE) NAPEWNO BY COŚ DAŁY.. POZDRAWIAM BLOKUJĄCYCH.................
V
VOX
Czy spamowanie, poprzez zamieszczanie ciągle tych samych propagandowych haseł przez "gościa" na tym forum, niekomu nie przeszkadza?
l
lesio
Podział ról jest prosty L. Cieślik prosi o cierpliwość( musi sprawdzić papiery), B. Dyjuk z tej samej partii(PO) robi zadymy na drogach. Ciekaw jakie hasło wyborcze wymyślą w tej grze aby zmanipulować lud Augustowa i okolic? Ciekaw jestem ilu znajdą naiwnych?
r
rysio
Jak tam nasz poseł z Augustowa L. Cieślik działa w Parlamencie? Czy złożył jiż jakąś interpelacje w sprawie augustowskiej obwodnicy? Jak będzie mu tak szło gładko z pisaniem jak z mówieniem to po prostu proszę was po prostu nie zdąży!
a
aga
A ten kretyn znowu z ta Kreta. Wydaje sie, iz w efekcie Augustow i Bialystok moglyby zostac narazone na brak dostepu do morza.
g
gość
Popierajmy Augustow. Czy planuje sie zmianę przebiegu S 19 (kwestia połączenia Via Baltica oraz Via Carpatica)?Jak można sadzić ewentualny brak połączenia Via Baltica i Via Carpatica w węzle białostockim oznaczałby probe otarcia mozliwości dokonywania - niezgodnych z usatleniami dokonanymi na Krecie w roku 1994 i nastepnymi ustaleniami ministrow tarsportu UE z roku 1997- zmian przebiegu TEN-T w regionie pólnocno-wschdonim.

Stąd ogromne znaczenie dla utrzymania Białegostoku jako głównego węzła łączącego Via Baltica (S 8) i Via Carpatica (S 19). To z kolei wiąze sie z utrzymaniem już zagwarantowanego przebiegu S 19.

Tymczasem dochodzą w tej sprawie ze strony obecnego rządu nie do końca jednorodne sygnały. Przedstawiaja ponizsze -jak sie wydaje -nastepujące cytaty (we fragmentach)

Cytat 1 (bez cześci znakow diakrytycznych)

"/.../Warszawa, dnia 31 marca 2008 r.
TA1-AK- 0701- 1162 /08
Pan
Bronisław Komorowski
Marszałek Sejmu
Rzeczypospolitej Polskiej
Szanowny Panie Marszałku,
W nawiązaniu do interpelacji Pana Posła Kazimierza Gwiazdowskiego z dnia 28 lutego 2008 r., przekazanej przy pismie z dnia 18 marca 2008 r., znak: SPS-023-2005/08,w sprawie budowy drogi ekspresowej S-19, uprzejmie przekazuje nastepujace informacje. /.../.

Biorac pod uwage powyzsze oraz zdajac sobie sprawe z istoty tej drogi dla rozwoju województw Polski wschodniej nalezy zauwazyc, iz w chwili obecnej nie przewiduje się zmian obowiazujacych aktów prawnych i dokumentów dotyczacych drogi ekspresowej S-19.Jednoczesnie nalezy podkreslic, iz stanowisko resortu infrastruktury w przedmiotowej sprawie jest kontynuacja stawiska prezentowanego wielokrotnie przez byłe Ministerstwo Transportu /..../”

Cytat drugi (bez cześci znakow diakrytycznych)
"/.../
Warszawa, dnia . 30 wrzesnia 2008 r.
TA-BGD-WP-MW-070-120/08
Pan
Bronisław Komorowski
Marszałek Sejmu
Rzeczypospolitej Polskiej
W odpowiedzi na pismo z dnia 29 sierpnia 2008 r., znak: SPS-023-4792/08, przy którym przekazano interpelacje Pani Poseł Grażyny Gesickiej, dotyczaca planów Rzadu w zakresie budowy drogi S 19, uprzejmie wyjaśniam.
/.../
Podniesc równiez nalezy, iz w Ministerstwie Infrastruktury trwaja prace, których celem jest zmiana przebiegu Transeuropejskiej Sieci Transportowej (TEN-T) na terytorium Polski, z uwzglednieniem drogi S-19 na odcinku: granica panstwa z Białorusia — Kuznica Białostocka — Białystok — Lublin — Rzeszów.Koniec cytatów"

Najpierw zatem mówiono o utrzymaniu dotychczasowe przebiegu trasy S 19, następnie wpisnao informacje o możliwej zmianie przebiegu S 19.
Jak wskazano powyżej, jak sadzić można bowiem, ewentualny brak połączenia Via Baltica i Via Carpatica w węzle białostockim oznaczałby probe otarcia możliwośc dokynywania - niezgodnych z usatleniami dokonanymi na Krecie w roku 1994 i nastepnymi ustaleniami ministrow tarsportu UE z roku 1997- zmian przebiegu TEN-T w regionie pólnocno-wschdonim.

Wydaje sie, iż w efekcie Augustow i Bialystok mogłyby zostac narazone na brak dostepu do odnowoczesnej infarstruktuy transportowej,w zglednie na ogromne przesuniecie w uzysklaniu dostepu do nich.
g
gość
S 8 po 2030 roku?

Zaproponowana 4 lipca 2008 roku koncepcja konsultingowa w sprawie Via Baltica zakłada opóźnienie powstania drogi ekspresowej S 8 (prawnie zagwarantowana na Krecie w roku 2002 - Via Baltica) do Białegostoku o co najmniej dwadzieścia lat, nie wskazując nawet - o ile dobrze nam wiadomo - na możliwość i termin wybudowania drogi ekspresowej Białystok- Augustów- Suwałki- i dalej w ciągu polaczenia Via Baltica z S 19.
Zgodnie z wiadomościami portalu 4lomza.pl - "Via Baltica będzie nasza?" z 4 lipca 2008 roku, w raporcie firmy konsultingowej:
Znalazł się tu także plan, co trzeba zrobić, aby faktycznie Via Baltica przebiegała przez Łomżę. Do roku 2012 można wybudować odcinek trasy od Warszawy do Ostrowii Mazowieckiej. W latach 2008-2010 należy przeprowadzić uzgodnienia zmiany przebiegu trasy korytarza z Unią Europejską i podjąć stosowne decyzje na szczeblu rządowym.

W latach 2010-2012 należy wprowadzić nowe odcinki tras do planów zagospodarowania przestrzennego i rozpocząć prace projektowe nad nowymi odcinkami. Przyjmując, że prace te zajmą (wraz z uzgodnieniami) ok. 4 lat w roku 2016 można będzie rozpocząć budowę tych odcinków i zakończyć inwestycję do roku 2018. Odcinki już uwzględnione w planach (Łomża - Szczuczyn i Suwałki Budzisko) powinny zostać zrealizowane do roku 2016.

Jak dalej podaje wskazany portal: " Krytyczne dla tego wariantu są odcinki Ostrów Maz.-Łomża, Szczuczyn - Ełk i Kalinowo-Suwałki. Biorąc pod uwagę uchwały samorządów lokalnych popierających analizowane przebiegi można liczyć na przyspieszenie procedur planistycznych, skrócenie procesu do 6 lat plus 2 sezony budowlane i oddanie całej trasy w roku 2016."0 Tymczasem, jak podaje "Współczesna" 5 lipca 2008 roku "Region > Scott Wilson rekomenduje: Via Baltica przez Łomżę",:

"Eksperci podkreślili, że szczególnym przypadkiem jest obwodnica Augustowa, ponieważ ostateczna decyzja o jej przebiegu i przekroju powinna być dostosowana do wybranego wariantu.

Zwrócili też uwagę na fakt, że przy wyborze wariantu 42, rekomendowanego przez zespół autorski, konieczna będzie budowa trasy ekspresowej na odcinku Warszawa - Białystok (Białystok - Stare Jeżewo do roku 2020, Ostrołęka - Zambrów do roku 2030 i Zambrów-Stare Jeżewo po roku 2030)."
Abstrahujac od - jak należy założyć - nierealności przedstawionych terminów wybudowania trasy koncepcji, dodajmy koncepcji - wbrew ustaleniom unijnych ministru transportu z roku 1994 z Krety - odbierającej Via Baltica Augustowwowi i Białemustokowi - wypada zauważyć, iż z godnie z propozycją konsultingową

nie ma już mowy o wybudowaniu S 8 Warszawa - Białysotk do roku 2012 (a następnie dalej drogi ekspresowej Białysotk - Augustów – Suwalki).
Jezeli podane wiadomosci są ścisłe, a zatem z opóżnieniem 20 lat lub więcej. BEZ KOMENTARZA
g
gość
"Chodzi o dotychczas realizowany, czyli przez Rospudę, Chodorki oraz Raczki."

Co za bledna inforamcja - kazdy wariant idzie przez Rosudę.
o
obywatel
Pamietajmy ze ETS nie moze zmienic prawnych ustalen unijnych mowiacych o przebiegu Via Baltica przez Bialystok - Augustow.
Jest zatem ogromna sznasa, że jesli sprawa trafi do ETS z cala pewnoscia utrzymamy Via Baltica dla miasta i regionu - nalezy uwzac.

Dlatego zapewne pewne gremia mogą dazyc do wycofania sprawy ETS.

TYMCZADSEM PAMIETAJMY - USATLENIA UNIJNYCH MINISTROW TRANSPORTU I KRAJOW KANDYDUJACYCH NA KRECIW ROKU 1994, TRAKTAT AKCESYNY POLKSI DO UE Z 2004 ROKU, OBOWIAZUJACE PRZEPISY O SIECI DROG KRAJOWYCH I AUTOSTRAD -

JASNO I NIEPODWAZLNIE STWIERDZAJA PRZEBIEG VIA BALTICA PRZEZ AUGUSTOW -BILAYSOTK.

UWAZAMY WSZLKIE INNE PROBY ROZWIAZN BYLYBY NIEPARWNE.

Co wiecej, sprawa przebiegu parwnie gwarantowanej dla Augustowa i Bialegoostoku Via Baltci jest kwestia zyciową dla rozowju naszego miasta oraz rozwoju infrstruktury łaczacej Bialystok z osdlka i reszta swiata.

POstawmy pytanie.

Czy na lokalnych wladzach nie ciązy niezbywalny obowiazek zajecia sie ta kwestia i wydania w tym przełomowym dla dlaszego rozowju Bialrgosotku momenciestanowski, oswiadczen czy intyerpelacji.

Czy znamy stanowska w tej kwestii:

- polsow na Sejm RP z Bialegosotku,
- poslow na sejm RP z wojewodztwa podlaskiego,
- lokalnych sruktur partyjnych i ich liderow,
- marzałka wojewodztwa,
- zarzadu wojewodztwa,
- sejmiku wojewodzkiego,
- prazydenta miasta wojewodzkiego,
- urzędu miasta wojewodzkiego,[
- rady miejskiej w Biaymstoku?

Wydaje się, iż wszyscy politycy powini sie obecnie zjednoczyc w walce o utrzymanie Via Baltica dla Bielgosotku.

Czekamy z utęsknieniem na dzialania kompetentych osób.

P.S. Prosimy bardzo o zajecie merytorycznego stanowiska w sprawie
Dodaj ogłoszenie