MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Coraz rozważniej podchodzimy do zakupów, ale są rzeczy na których nie umiemy oszczędzać

Maciej Badowski
Opracowanie:
Polacy nie chcą całkowicie rezygnować z rzeczy i usług, które sprawiają im przyjemność. Najwięcej badanych nie zamierza oszczędzać na ubraniach i obuwiu oraz podróżach.
Polacy nie chcą całkowicie rezygnować z rzeczy i usług, które sprawiają im przyjemność. Najwięcej badanych nie zamierza oszczędzać na ubraniach i obuwiu oraz podróżach. Szymon Starnawski/Polska Press
Inflacja i rosnące koszty życia skłaniają Polaków do rozsądnego zarządzania budżetem. I choć trend powszechnego oszczędzania nabiera na sile, to nie we wszystkich przypadkach zamierzamy zaciskać pasa. Najciężej przychodzi nam to w przypadku wydatków na odzież i obuwie, wakacje oraz platformy streamingowe. – Są obszary, w których bez względu na ogólną strategię oszczędzania, wciąż będziemy zostawiać pieniądze, by sprawić sobie odrobinę przyjemności i zapewnić rozrywkę – mówi Dominika Grusznic-Drobińska, GfK.

Spis treści

Na tych produktach nie zamierzamy oszczędzać

Pomimo trudnej sytuacji ekonomicznej Polacy nie chcą całkowicie rezygnować z rzeczy i usług, które sprawiają im przyjemność. Z najnowszej edycji badania Current Consumer Mood, przeprowadzonego przez GfK, wynika, że 28 proc. respondentów nie zamierza oszczędzać na ubraniach i obuwiu, 23 proc. na podróżach, a 19 proc. nie jest skora do ograniczania wydatków związanych z subskrypcją platform streamingowych oferujących muzykę, filmy, seriale i audiobooki.

Autorzy badania zwracają także uwagę na różnicę w podejściu do sprawiania sobie radości pomiędzy kobietami i mężczyznami. Panie częściej dogadzają sobie wizytami u kosmetyczki (21 proc.) i zakupem kosmetyków (23 proc.). Z kolei mężczyźni bez oporu wydadzą więcej na wyjścia do kina i teatru (21 proc.) oraz zakup gadżetów elektronicznych (16 proc.).

– Obecna sytuacja gospodarcza wymusiła na polskich konsumentach przemodelowanie dotychczasowego stylu życia – mówi Dominika Grusznic-Drobińska, Director Marketing Consumer Intelligence w GfK. – Ściśle kontrolujemy wydatki i w większości przypadków rezygnujemy z produktów i usług, które nie są niezbędne. Są jednak obszary, w których bez względu na ogólną strategię oszczędzania wciąż będziemy zostawiać pieniądze, by sprawić sobie odrobinę przyjemności i zapewnić rozrywkę – dodaje.

Wraz z wiosną wracają nasze plany urlopowe

Rozpoczynająca się wiosna ma również duży wpływ na plany urlopowe Polaków. W najbliższym czasie połowa badanych deklaruje wydatki na wyjazd urlopowo-wakacyjny. To o 12 p.p. więcej niż w poprzedniej, grudniowej fali badania.

– Cieplejsze dni pobudziły naszą wyobraźnię i sprawiły, że coraz więcej z nas myśli o urlopowych wyjazdach. Przed nami bardzo długa majówka i spodziewamy się, że mimo niesłabnącego kryzysu, wiele osób spędzi ją w tym roku poza domem. Oszczędności poszukamy zatem gdzie indziej – kolejne miesiące pokażą, które kategorie stracą, a które najmocniej zyskają – wskazuje ekspertka.

Dwie trzecie Polaków nie planuje większych wydatków w tym roku?

Z drugiej strony, 70 proc. ankietowanych w badaniu Santander Consumer Banku „Polaków Portfel Własny: czas oszczędzania” odpowiedziało „nie” na pytanie, czy planują w tym roku większe wydatki. Wśród nich było najwięcej kobiet (73 proc. w porównaniu do 61 proc. mężczyzn). Często odpowiadali tak również 18-29 latkowie (81 proc.) oraz osoby po 70. roku życia (78 proc.). Większych wydatków w tym roku nie planują także mieszkańcy wsi (73 proc.), ankietowani z wykształceniem podstawowym (80 proc.) oraz zarobkami do 2 000 zł na rękę (86 proc.).

– Rosnące koszty życia nie wszystkich jednak odstraszają od wydawania większych sumkomentuje Przemysław Tadrak, Dyrektor Departamentu Zarządzania Finansowego z Santander Consumer Banku. – Co trzeci ankietowany Polak przyznał, że zamierza wydać więcej w najbliższych miesiącach – dodaje.

Na jakie cele zamierza przeznaczyć pieniądze ta część badanych? Na pierwszym miejscu wśród wskazań znalazły się podróże (30 proc.). Drugie miejsce zajął remont mieszkania lub domu (29 proc.). Podium zamyka zakup sprzętu RTV/AGD lub mebli (18 proc. w obu przypadkach). Co dziesiąty planuje kupno domu, mieszkania albo samochodu (10 proc.).

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Najem krótkoterminowy - czy zmienią się zasady?

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na wspolczesna.pl Gazeta Współczesna