Spis treści
Na tych produktach nie zamierzamy oszczędzać
Pomimo trudnej sytuacji ekonomicznej Polacy nie chcą całkowicie rezygnować z rzeczy i usług, które sprawiają im przyjemność. Z najnowszej edycji badania Current Consumer Mood, przeprowadzonego przez GfK, wynika, że 28 proc. respondentów nie zamierza oszczędzać na ubraniach i obuwiu, 23 proc. na podróżach, a 19 proc. nie jest skora do ograniczania wydatków związanych z subskrypcją platform streamingowych oferujących muzykę, filmy, seriale i audiobooki.
Autorzy badania zwracają także uwagę na różnicę w podejściu do sprawiania sobie radości pomiędzy kobietami i mężczyznami. Panie częściej dogadzają sobie wizytami u kosmetyczki (21 proc.) i zakupem kosmetyków (23 proc.). Z kolei mężczyźni bez oporu wydadzą więcej na wyjścia do kina i teatru (21 proc.) oraz zakup gadżetów elektronicznych (16 proc.).
– Obecna sytuacja gospodarcza wymusiła na polskich konsumentach przemodelowanie dotychczasowego stylu życia – mówi Dominika Grusznic-Drobińska, Director Marketing Consumer Intelligence w GfK. – Ściśle kontrolujemy wydatki i w większości przypadków rezygnujemy z produktów i usług, które nie są niezbędne. Są jednak obszary, w których bez względu na ogólną strategię oszczędzania wciąż będziemy zostawiać pieniądze, by sprawić sobie odrobinę przyjemności i zapewnić rozrywkę – dodaje.
Wraz z wiosną wracają nasze plany urlopowe
Rozpoczynająca się wiosna ma również duży wpływ na plany urlopowe Polaków. W najbliższym czasie połowa badanych deklaruje wydatki na wyjazd urlopowo-wakacyjny. To o 12 p.p. więcej niż w poprzedniej, grudniowej fali badania.
– Cieplejsze dni pobudziły naszą wyobraźnię i sprawiły, że coraz więcej z nas myśli o urlopowych wyjazdach. Przed nami bardzo długa majówka i spodziewamy się, że mimo niesłabnącego kryzysu, wiele osób spędzi ją w tym roku poza domem. Oszczędności poszukamy zatem gdzie indziej – kolejne miesiące pokażą, które kategorie stracą, a które najmocniej zyskają – wskazuje ekspertka.
Dwie trzecie Polaków nie planuje większych wydatków w tym roku?
Z drugiej strony, 70 proc. ankietowanych w badaniu Santander Consumer Banku „Polaków Portfel Własny: czas oszczędzania” odpowiedziało „nie” na pytanie, czy planują w tym roku większe wydatki. Wśród nich było najwięcej kobiet (73 proc. w porównaniu do 61 proc. mężczyzn). Często odpowiadali tak również 18-29 latkowie (81 proc.) oraz osoby po 70. roku życia (78 proc.). Większych wydatków w tym roku nie planują także mieszkańcy wsi (73 proc.), ankietowani z wykształceniem podstawowym (80 proc.) oraz zarobkami do 2 000 zł na rękę (86 proc.).
– Rosnące koszty życia nie wszystkich jednak odstraszają od wydawania większych sum – komentuje Przemysław Tadrak, Dyrektor Departamentu Zarządzania Finansowego z Santander Consumer Banku. – Co trzeci ankietowany Polak przyznał, że zamierza wydać więcej w najbliższych miesiącach – dodaje.
Na jakie cele zamierza przeznaczyć pieniądze ta część badanych? Na pierwszym miejscu wśród wskazań znalazły się podróże (30 proc.). Drugie miejsce zajął remont mieszkania lub domu (29 proc.). Podium zamyka zakup sprzętu RTV/AGD lub mebli (18 proc. w obu przypadkach). Co dziesiąty planuje kupno domu, mieszkania albo samochodu (10 proc.).