Koniec z kolejkami do okienek w urzędzie. Za niecały rok większość spraw w łomżyńskim ratuszu będzie można załatwić, nie wychodząc z domu. Trwa tu realizacja projektu "Wdrożenie elektronicznych usług dla ludności województwa podlaskiego cz. 2: administracja samorządowa". W całym woj. podlaskim pójdzie na to 71 mln zł. Do Łomży trafi 3,9 mln zł.
Cyfrowy urząd
- Projekt umożliwi i upowszechni elektroniczną komunikację urzędu z mieszkańcami, ale także z innymi instytucjami oraz między wydziałami w samym urzędzie - tłumaczy Anna Sobocińska, rzecznik prezydenta Łomży.
Docelowo większość formularzy mieszkańcy będą mogli przesłać elektronicznie, a do urzędu - zupełnie jak w reklamie banku - przyjdą co najwyżej już tylko "na kawę". Ułatwienia dotyczyć mają m.in. najbardziej czasochłonnych procedur (ze względu na częste kolejki): wyrabiania dowodów, praw jazdy, rejestracji pojazdów, czy opłacania podatków.
Obecnie przygotowywana jest serwerownia, czyli serce całego systemu.
- Do ratusza trafi też 200 nowych komputerów, ponad 200 pracowników zostanie przeszkolonych - wylicza Bogdan Pliszewski, informatyk, koordynator projektu. - Będziemy starali się wprowadzić jak najwięcej cyfrowych usług. Warunkiem sprawnego funkcjonowania tego systemu jest jednak dostosowanie prawa - zaznacza.
Obecnie - nawet jeśli technologia na to pozwala - nie wszystko da się załatwić na odległość. Bo tu trzeba donieść jakiś papierek, tu złożyć podpis... Muszą zmienić się przepisy, by umożliwić pełną interakcję klient - urząd przez internet. Ministerstwo Administracji i Cyfryzacji pracuje nad takimi zmianami, by umożliwić zastąpienie obecności w urzędzie i składania własnoręcznego podpisu - formularzem elektronicznym złożonym w tzw. profilu zaufanym (okienko do założenia profilu powstałoby w ratuszu).
Nikt nie chce tracić tu czasu
Anna Małgorzata Kojak - Wądołowska i jej mąż Krzysztof, jak wielu łomżyniaków, pracują za granicą. Wczoraj w magistracie wymieniali dokumenty, a kobieta chciała zrezygnować z drugiego imienia. Wszystko to pochłania mnóstwo czasu i nerwów.
- Latamy od urzędnika do urzędnika - opowiada. - Pewnie, że lepiej byłoby załatwić to przez internet.
Wyobraźmy sobie - za rok złożenie wniosków, uiszczenie opłat itp. będzie możliwe bez wizyt w urzędzie. Co ważne, klient ma mieć możliwość śledzenia przez internet na jakim etapie znajduje się jego sprawa. Z kolei wysyłanie decyzji drogą elektroniczną pozwoli urzędowi oszczędzić na znaczkach, papierze itd. Same koszty administracji też mają się zmniejszyć.
W ramach projektu mieszkańcy na portalu Wrota Podlasia będą też mieli dostęp do takich aplikacji jak e-Dziennik ucznia, e-Plan Lekcji, skorzystają z usług e-Edukacja, czy e-Biznes.
Przypomnijmy, że miasto prowadzi równocześnie inny duży projekt, przeciwdziałający wykluczeniu cyfrowemu. Pół tysiąca najbardziej potrzebujących mieszkańców otrzyma dzięki niemu darmowy internet na siedem lat. Teoretycznie każdy łomżanin będzie mógł więc korzystać z udogodnień cyfrowej administracji.
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?