Cytryna na dobre widzenie

(ewa)
sxc.hu
Udostępnij:
Jeśli chcemy mieć sokoli wzrok, na naszym stole powinny na stałe zagościć warzywa i owoce, pełnoziarniste pieczywo, orzechy i ryby.

Jeśli chcemy mieć sokoli wzrok, na naszym stole powinny na stałe zagościć warzywa i owoce, pełnoziarniste pieczywo, orzechy i ryby - podkreśla Ewa Walus, dietetyczka z Centrum Naturhouse. - Zawierają one całą gamę składników bezcennych dla dobrej kondycji oczu:

Karotenoidy - związki występujące w żółtych, pomarańczowych i zielonych owocach oraz warzywach (kapuście, kukurydzy, zielonym groszku, dyni, cukinii, papryce), a także w żółtkach jaj. Karotenoidy chronią oczy przed szkodliwym działaniem promieni UV oraz wspomagają działanie witaminy E, która jest silnym przeciwutleniaczem. Są również odpowiedzialne za widzenie żółtej barwy.

Witamina A - jest zarówno przeciwutleniaczem, jak i częścią światłoczułego barwnika występującego w siatkówce oka. Jej niedobór powoduje tzw. kurzą ślepotę, czyli pogorszenie wzroku po zmroku. Bogate w witaminę A są brzoskwinie, morele, papryka, dynia oraz marchewka. Można ją również znaleźć w produktach pochodzenia zwierzęcego: maśle, jajkach, mleku, śmietanie serach i w wątróbce.

Witaminy z grupy B - poprawiają siłę wzroku oraz nerwy wzrokowe. Witaminy te chronią również przed światłowstrętem. Występują głównie w kaszy jęczmiennej i gryczanej, podrobach, mięsie, jajkach, ciemnym chlebie, orzechach, kalafiorach, kapuście, cebuli, czosnku, brukselce, brokułach, szpinaku, fasoli, grochu.

Witamina C - to jeden z najpopularniejszych i najsilniejszych przeciwutleniaczy. Witamina C bierze również udział w regeneracji witaminy E, dzięki czemu proces utraty ostrości widzenia jest wolniejszy. Naturalnym źródłem witaminy E są oleje roślinne, orzechy, jajka, mleko i zielone warzywa. Z kolei witaminę C znajdziemy w natce pietruszki, szczypiorku, truskawkach, czarnych porzeczkach, pigwie, aronii, owocach cytrusowych, brokułach, brukselce, kapuście, pomidorach.

Antocyjany - są dużą grupą czerwono-niebieskich barwników roślinnych. Wzmacniają strukturę naczyń w gałkach ocznych, dzięki temu oczy są lepiej ukrwione i odżywione. Antocyjany dostarczają: czarne jagody, borówki, winogrona, wiśnie, truskawki, owoce aronii, czarny bez oraz czerwona kapusta i buraki.

Kwasy Omega-3 - dzięki nim komórki siatkówki oka mogą sprawnie funkcjonować w trudnych warunkach. Pomagają w łagodzeniu zespołu suchego oka, a także chronią przed jaskrą. Występują głównie w olejach rybnych i roślinnych (z siemienia lnianego, sojowym), w roślinach strączkowych (fasoli, soi).

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na Twitterze!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na Twiterze!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Wideo

Komentarze

Komentowanie zostało tymczasowo wyłączone.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Przejdź na stronę główną Gazeta Współczesna
Dodaj ogłoszenie