Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Czas ustawić światła w samochodzie

Piotr Walczak
Ustawienie świateł może prawidłowo zrobić tylko mechanik
Ustawienie świateł może prawidłowo zrobić tylko mechanik Fot. A. Chomicz
Źle ustawione reflektory mogą oślepiać kierowców nadjeżdżających z przeciwnej strony.

Jazda po nierównych i dziurawych drogach czy najeżdżanie na krawężniki to jedne z głównych przyczyn rozregulowania świateł. Powinno się je ustawiać w serwisie przynajmniej raz do roku, najlepiej zrobić to jeszcze przed zimą.

- Taka usługa nie powinna trwać dłużej niż 10 minut i kosztować około 20 zł - mówi Zbigniew Kowalski, zastępca dyrektora w firmie Motozbyt z Białegostoku.

Obie naraz

Pamiętajmy, by reflektory w serwisie wyregulować także po każdej wymianie żarówek. Ważne jest też, by żarówki wymieniać parami, gdyż niedługo po przepaleniu się pierwszej, to samo stanie się z drugą.
Jak zwraca uwagę Zbigniew Kowalski, w starszych pojazdach wymiana żarówek nie jest kłopotliwa. Więcej problemów mogą przysporzyć nam te montowane w nowoczesnych samochodach. Dlaczego?

- Dostęp do tej żarówki jest utrudniony, gdyż reflektor jest mocno zabudowany - wyjaśnia Zbigniew Kowalski. - Dlatego warto podejrzeć jak to robi mechanik i samemu wymienić żarówki przynajmniej na czas dojazdu do domu.

Lepsze i gorsze

Na rynku dostępnych jest kilka rodzajów żarówek. Kupimy je prawie na każdej stacji benzynowej.

Zwykłe żarówki, których żywotność wynosi do 100 godzin pracy, odchodzą już jednak powoli w zapomnienie. I dobrze, bo nie powinniśmy szukać oszczędności przy zakupie elementów, które mają wpływ na bezpieczeństwo. Jakość oświetlenia jest przecież inna w różnych żarówkach.

Te droższe wyróżniają się lepszym promieniem światła i dłużej pracują. Poza tym, stosując żarówkę kiepskiej jakości, możemy uszkodzić reflektor w samochodzie i konieczna będzie jego całkowita wymiana. Uważajmy, by przy zakupie nie sugerować się niską ceną i w żadnym wypadku nie wybierać np. chińskich podróbek.

Ważna jest jakość

Lepsze od zwykłych są żarówki halogenowe, które mogą działać do 500 godzin. Xenony to już wyższa półka i przy dobrym produkcie czas ich pracy wydłuża się nawet do 3500 godz. działania. Obecnie w nowoczesnych autach montuje się już żarówki w technologii LED. Te powinny wytrzymać najdłużej. Trudno jednak powiedzieć czy będą w stanie działać do 100 tysięcy godzin jak zapewniają niektórzy producenci.

Ważne

Regulacja reflektorów w serwisie powinna odbywać się w specjalnych warunkach. Przeważnie robi się to na ścieżce diagnostycznej, czyli na płaskiej powierzchni. Samochód nie może mieć podczas takiej operacji żadnego przechyłu. Ważne jest to, by auto nie było obciążone niepotrzebnym ciężarem - bagażnik musi być pusty, a wewnątrz nie mogą znajdować się pasażerowie. Bardzo istotne jest prawidłowe ciśnienie w oponach. Po spełnieniu takich wymagań, mechanik specjalną śrubą regulacyjną ustawia na przyrządzie diagnostycznym kąt pod jakim powinno padać światło z reflektora.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na wspolczesna.pl Gazeta Współczesna