Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Czemu prawosławni zazwyczaj świętują Wielkanoc w innym dniu niż katolicy

(azda)
ARCHIWUM
Wierni obu obrządków świętowali Wielkanoc równocześnie do 1582 roku

Sprawa skomplikowała się, gdy właśnie w 1528 w zachodniej (rzymskokatolickiej) Europie wprowadzono kalendarz gregoriański. Jego inicjatorem był papież Grzegorza XIII (stąd kalendarz gregoriański). Wówczas doszło do rozdzielenia dat świąt katolickich (wyznaczanych wg nowego stylu) prawosławnych (wyznaczanych ciągle według starego stylu kalendarza juliańskiego).

Od tamtej pory tylko, co kilka lat prawosławni i katolicy świętują Wielkanoc w tym samym czasie. Zazwyczaj jednak święta prawosławne są jakiś czas po katolickich. Nigdy odwrotnie.

Wartym zaznaczenia jest fakt, że różnica w datach obchodzenia Świąt Wielkanocnych katolickich i prawosławnych nie wynosi 14 dni, jak w przypadku innych stałych świąt (np. Bożego Narodzenia).

Duchowni prawosławni często tłumaczą to faktem, że prawosławne święta nie mogą przypadać przed żydowską Paschą, co zdarza się w obrządku rzymskokatolickim.

W obu kościołach data świąt wielkanocnych przypada między 22 marca a 25 kwietnia.

Ostatnio w niektórych środowiskach chrześcijańskich pojawił się postulat, aby ustanowić jedną datę Wielkanocy, jako święta niezależnego od faz księżyca. Miałaby ona obowiązywać we wszystkich kościołach (katolickim, prawosławnym). Jedna z proponowanych dat święta Zmartwychwstania miałaby przypadać druga niedziela kwietnia. Inna propozycja to wyznaczenie daty Środy Popielcowej po siedmiu niedzielach od Święta Trzech Króli. Daje to termin między 9 a 15 kwietnia z wyjątkiem roku przestępnego, w którym Wielkanoc przypadłaby na 7. kwietnia.

Jednym z propagatorów ustanowienia wspólnej daty Wielkiejnocy dla wszystkich kościołów chrześcijańskich był m. in. Jan Paweł II.
Rozmowy między głowami kościołów nie przyniosły jednak wymiernych efektów.

Różnice między kalendarzem juliańskim a gregoriańskim
Kalendarz gregoriański uważany jest za dokładniejszy. O ile kalendarz juliański spóźniał się 1 dzień na 128 lat, to w przypadku nowego stylu opóźnienie to wynosi 1 dzień na ok. 3000 lat.

W kalendarzu gregoriańskim ominięto 10 dat, od 5 do 14 października 1582 roku. Miało to skorygować powstałe już opóźnienia, Wprowadzono także zasadę, że lata o numerach podzielnych przez 100, ale nie przez 400, nie będą przestępne (przy zachowaniu przestępności pozostałych lat o numerach podzielnych przez 4). Poprawka ta znalazła dotychczas zastosowanie trzykrotnie: lata 1700, 1800 i 1900 były w kalendarzu gregoriańskim latami zwyczajnymi (podczas gdy np. 1600 i 2000 pozostały przestępne).

Korekta ta nie dotyczyła całości opóźnienia narosłego od 46 p.n.e. (wprowadzenia kalendarza juliańskiego), lecz tylko jego części. Kalendarz przywrócono do stanu, w jakim był w czasie Soboru Nicejskiego I w 325 n.e. Powód wprowadzenia tylko częściowej korekty związany jest właśnie z dniem Wielkanocy.

To właśnie na Soborze Nicejskim I ustalono m.in. zasadę wyznaczania tych świąt w kalendarzu juliańskim. Opierała się ona na założeniu, że równonoc wiosenna przypada na 21 marca. Aby uniknąć ponownego przeliczania tablic komputystycznych, rachubę dni przesunięto tak, aby data pierwszego dnia wiosny nie zmieniła się.

Swoją drogą, prawdziwe, astronomiczne zrównanie dnia z nocą rzadko przypada dokładnie 21 marca.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na wspolczesna.pl Gazeta Współczesna