Owoce tropikalne kuszą nas swoim nietypowym wyglądem. Niejeden z nas miał ochotę wypróbować taki rarytas, ale nie był pewien, co można z nim zrobić? Jak rozpoznać, że są dojrzałe? Warto się przełamać i spróbować tego, co nieznane. Szczególnie gdy na dworze zimno, a nam brakuje sezonowych owoców. Jakie wartości odżywcze kryją się w kiwano, pepino i mango? W jakich potrawach można ich użyć? Jak wybrać dobry okaz w sklepie?

Dlaczego warto jeść owoce egzotyczne?

Owoce tropikalne pochodzą z roślin, które nie rosną w naszym klimacie. Dzięki temu możemy cieszyć się nimi przez cały rok. To bardzo ważne szczególnie podczas jesiennych i zimowych miesięcy, kiedy sezonowych owoców jest jak na lekarstwo, a nam brakuje witamin i minerałów. Właśnie wtedy najlepiej wypróbować jakiś egzotyczny smakołyk. Nie dość, że poznamy coś zupełnie nowego, to również dostarczymy naszemu organizmowi dużej porcji składników odżywczych.

Owoce egzotyczne często charakteryzują się właściwościami, których nie mają nasze rodzime płody natury, np. ananas i papaja zawierają w sobie enzymy, które pobudzają trawienie i przemianę materii. To właśnie z tego powodu poleca się je podczas diet odchudzających. W owocach tropikalnych znajdziemy mnóstwo witaminy C, błonnika, potasu, beta-karotenu oraz flawonoidów. Pamiętajmy tylko by przed jedzeniem bardzo dokładnie je umyć. Wszystkie produkty sprowadzane z dalekich krajów są pokryte preparatami zapobiegającymi psuciu się. Nawet jeśli będziemy obierać owoce ze skórki, to przed zjedzeniem dokładnie je wyszorujmy lub nawet sparzmy gorącą wodą. Szukasz przepisów na ciekawe dania z mango, kiwano lub pepino? Brakuje Ci inspiracji na nowe potrawy z tymi egzotycznymi owocami? Zajrzyj tutaj https://www.makro.pl/food-lovers/owoce-egzotyczne.

Kiwano – egzotyczny ogórek z kolcami

Kiwano to afrykański owoc, który nazywa się również ogórkiem kolczastym lub rogatym. Osiąga długość 10-15 cm i wagę 200-300 g. Jeśli chodzi o wygląd, to jest jednym z najbardziej zaskakujących owoców tropikalnych – przypomina ogórka najeżonego tępo zakończonymi kolcami. Jego wnętrze jest wypełnione zielono-żółtym miąższem z pestkami. Dojrzały okaz ma kolor pomarańczowy, lepiej jednak kupować ciemnożółte sztuki, nawet takie z zielonymi plamkami. Nasiona w takim owocu są mniejsze i przyjemniejsze podczas jedzenia. Kiwano jest w smaku lekko kwaskowate i orzeźwiające. Opisując je, wiele osób waha się pomiędzy skrzyżowaniem kiwi i banana a smakiem dojrzałego ogórka. Najlepiej samemu spróbować i ocenić, co jest bliższe prawdy!

Kiwano jest bardzo zdrowym i niskokalorycznym owocem – zawiera niewiele tłuszczu i węglowodanów, ma za to bardzo dużo składników odżywczych. W tym owocu znajdziemy beta-karoten (prowitamina A), witaminę C, witaminy z grupy B (B1, B2, B3, B5, B6, kwas foliowy), cynk, magnez, fosfor, żelazo, mangan, potas i miedź. Dzięki swoim właściwościom kiwano wpływa korzystnie na pracę serca, chroni przed nadciśnieniem i miażdżycą, zwiększa naszą odporność oraz wspomaga działanie narządu wzroku. Owoc ma właściwości detoksykacyjne, więc reguluje pracę wątroby i nerek. Warto jeść kiwano przed ważnymi egzaminami i nauką, bo poprawia pamięć i koncentrację. Uważajmy tylko, by nie zjeść go zbyt dużo, bo może mieć wtedy działanie przeczyszczające.

Kiwano doskonale smakuje na surowo. Wystarczy przekroić owoc i jego wnętrze wydrążyć łyżeczką. Można dodawać go też do sałatek, surówek lub koktajlu. Z ogórka kolczastego przygotowuje się doskonałe dżemy, konfitury i kompoty. Kiwano będzie pasować też do koziego sera, kurczaka, ryb i innych mięs. Można je przechowywać nawet 6 miesięcy i nadal będzie świeże.

Pepino – owoc o dwóch różnych smakach

Pepino pochodzi z Peru i Chile. Jego inne nazwy to psianka melonowa lub melon gruszkowaty. Ten owoc ma podłużny, sercowaty lub gruszkowaty kształt. Wielu osobom kojarzy się z awokado, w kremowym kolorze, które jest poprzecinane fioletowymi paskami. Pepino uprawiane w gruncie może osiągnąć wagę nawet do 0,5 kg! Smak melona gruszkowatego zmienia się w zależności od tego, czy jest dojrzały. Niedojrzałe okazy mają wytrawny, warzywny smak, za to po osiągnięciu właściwej barwy ich żółty miąższ przypomina melona i ananasa z odrobinką cytryny. Wybierając się do sklepu po pepino, wkładajmy do koszyka tylko twarde i jędrne sztuki, na których skórce przeważa kolor żółty.

Psianka melonowa zawiera w sobie mnóstwo witaminy C, która wpływa na odporność organizmu. W owocu znajdziemy też korzystną dla naszych oczu witaminę A oraz potas i jod. Najczęściej jada się je na surowo, ale dotyczy to tylko dojrzałych okazów. Niedojrzałe sztuki można za to dusić, gotować i smażyć tak jak warzywa. Miękkie i pachnące pepino nadaje się na dżemy oraz do kandyzowania i suszenia. Pamiętajmy, że dojrzałe owoce szybko się psują, więc nie przechowujmy ich w domu zbyt długo.

Mango – słodycz z nutką cierpkości

Mango pochodzi z Indii, jednak teraz uprawia się je we wszystkich rejonach tropikalnych. Nazywa się je również posmaczkiem lub posmakiem. W zależności od odmiany owoce różnią się kolorem i wielkością. Niektóre mango mogą osiągać wagę nawet 1 kg, najsmaczniejsze są jednak te, które mają 300-500 g. Wygląd i smak owoców w dużej mierze zależy od odmiany. W sklepach znajdziemy je w kolorze żółtym, zielonkawym lub czerwonym. W kształcie są wydłużone i nieco spłaszczone. Jeżeli wybieramy owoc z grubą skórką, sięgnijmy po ten, który będzie miękki jak banan. Za to okazy z cienką skórką powinny być lekko pomarszczone. W ten sposób kupimy dojrzały owoc, który od razu będziemy mogli zjeść. Miąższ mango jest słodki, intensywny, żółtopomarańczowy i soczysty. Może mieć lekko cierpkawy posmak.

Te egzotyczne owoce to prawdziwa bomba witaminowa. Zawierają w sobie witaminę C, A, E, K oraz B6. Znajdziemy w nich również miedź, potas, spore ilości błonnika i antyoksydanty. Jedzenie mango wpływa pozytywnie na pracę jelit, wspomaga odchudzanie i reguluje gospodarkę wodno-elektrolitową organizmu. Zawarte w nim witaminy i minerały poprawiają stan skóry i wzroku, zwalczają wolne rodniki, wzmacniają układ nerwowy, zmniejszają ryzyko rozwoju chorób sercowo-naczyniowych, a nawet działają antynowotworowo. Nie jest to jednak owoc idealny. Mango powinny unikać osoby cierpiące na kamicę szczawianowo-wapniową, bo ich miąższ zawiera sporo szczawianów. Jedzenie posmaku może również wywołać u niektórych reakcję alergiczną (wysypkę, podrażnienie skóry).

Co można przygotować z mango? Ten owoc nadaje się do sałatek owocowych, dżemów, konfitur, kompotów, galaretek oraz kremów. Będzie wyśmienicie smakować również jako dodatek do drinków, jogurtów czy koktajlu. Częstym problemem jest samo obranie mango. Wbrew pozorom nie jest to takie trudne, Wystarczy tylko ułożyć go pionowo (ogonkiem w dół) i odciąć szersze boki. Z takich kawałków bez problemu wytniemy eleganckie i równe kostki. Resztę owocu można wyjeść łyżeczką. Mniej dojrzałe okazy można przechowywać w lodówce nawet do kilku tygodni. Miękkie i pachnące owoce należy zjeść dość szybko, żeby się nie zepsuły.