Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Dacia Logan by Renault

Tomasz Kutkiewicz
Szkoda, że to tylko prototyp Dacii
Szkoda, że to tylko prototyp Dacii T. Kutkiewicz
Najpierw koncern Renault reaktywował fabrykę Dacii w Rumuni i wypuścił na rynek Dacię Logan w wersji sedan. Ideą powstania modelu było wyprodukowanie taniego, funkcjonalnego samochodu, kosztującego w wersji podstawowej w granicach 5 tysięcy euro.

DANE TECHNICZNE DACIA LOGAN MCV 5 osobowy

DANE TECHNICZNE DACIA LOGAN MCV 5 osobowy

Układ napędowy:
Rodzaj silnika benzynowy
Pojemność silnika [cm3] 1598
Moc maksymalna [KM/kW] (obr./min.) 87 / 64 ( 5500 )
Maks. moment obr. [kGm/Nm] 13.1 / 128 ( 3000 )
Skrzynia biegów 5 - biegowa; manualna

Dane eksploatacyjne:
Przyspieszenie (od 0 do 100km/h [s]) 13.4
Prędkość maksymalna [km/h] 167
Zużycie paliwa - cykl miejski [l/100km] 10.4
Zużycie paliwa - cykl mieszany [l/100km] 7.8
Zużycie paliwa - cykl pozamiejski [l/100km] 6.3
Pojemność zbiornika paliwa [l] 50
Emisja CO2 [g/km] 184
Długość/Szerokość/Wysokość [mm] 4450 / 1740 / 1636
Pojemność bagażnika [l] 700 /2350
Masa własna [kg] 1165
Ładowność [kg] 575
Liczba miejsc siedzących 5
Rozstaw osi [mm] 2900
Minimalna średnica skrętu [m] 11.25

Idea się powiodła, na tyle, że powstałe, z założenia - auto tylko na rynki wschodnie - czytaj na rynki dawnych tzw. "demoludów", nieoczekiwanie dla samego koncernu odniosło sukces w Europie Zachodniej.

Sukces zobowiązuje i Renault rozpoczął prace nad następnym modelem w łączonej wersji pomiędzy kombi a minivanem. Prototyp tego samochodu przedstawiał się imponująco. Projektanci nie sięgali po starsze podzespoły wykorzystywane do budowy samochodu, lecz pokazali nowoczesne auto, które gdyby w tej wersji weszło do produkcji mogłoby okazać się hitem rynkowym, z tym że...chyba pod innym już znaczkiem - nie Dacii.

Auto seryjne dość znacznie odbiega od prototypu, ale i tak jest dość ciekawą propozycją na rynku, chociażby ze względu na cenę - w wersji podstawowej, w Polsce kosztuje poniżej 35 tys. zł.

Wydłużenie samochodu i poszerzenie rozstawu osi w stosunku do sedana wymagało zmodyfikowania płyty podłogowej. Przeprojektowanie płyty zwiększyło rozstaw osi o 27 cm - o tyle też auto zostało wydłużyło, a także podwyższono go o 11 cm.

Patrząc na auto z przodu widzimy Logana w wersji sedan po liftingu. Nowy zderzak z grillem i wlotami powietrza, układ świateł przeciwmgielnych oraz kształt nadkoli - to główne zmiany, które gdyby wprowadzono również w sedanie nieco by go unowocześniły.

Tył auta nie jest tak kanciasty jak sedan. Otwieranie bagażnika rozwiązano tak jak w Renault Kangoo - asymetrycznie dzielone drzwi z bardzo szerokim kątem otwierania.

Testowane auto to 5-osobowy MCV, bez trzeciego rzędu siedzeń. Dzięki temu powierzchnia bagażowa to 700 litrów, a po złożeniu drugiego rzędu siedzeń wzrasta do 2350l! To wynik prawie jak w "bagażówkach".

Wnętrze auta to - plastiki (koszty) - pozostałości po starszych modelach Renault. Nie ma się czemu dziwić. Naczelna idea - niska cena musi być spełniona.
Zaskakująco wygodne są fotele. Dobrze wyprofilowane, z niezłym trzymaniem bocznym i wyprodukowane z dobrych materiałów. To nic, że są twarde, ale nawet na długich trasach siedzenie w nich nie męczy.

Wysoko położona kolumna kierownicy, niestety nie jest regulowana (koszty), ale przynajmniej można w każdą stronę regulować fotel. Dlatego przyjęcie poprawnej pozycji za kierownicą nie jest trudne. Kierowca praktycznie ma łatwy dostęp do wszystkich przycisków, których w aucie nie jest zbyt wiele. Prawie pionowy środkowy panel zawiera: sterowanie manualną klimatyzacją, radio, sterowniki do podnoszenia i opuszczania przednich szyb. (Tylne opuszcza się na korbkę). Ciekawie rozwiązano umieszczenie przełącznika do regulacji bocznych lusterek - w tunelu środkowym, pod dźwignią zmiany biegów. Nie jest to zbyt wygodne umiejscowienie, ale akurat z tego przełącznika zbyt często się nie korzysta. W sumie w środku jest wygodnie, przestronnie.

Testowany model wyposażony był w silnik benzynowy o pojemności 1,6 l i mocy 87 KM. Ta jednostka napędowa pochodzi z Renault. Biorąc pod uwagę gabaryty samochodu jest w miarę dynamiczny i oszczędny. Oczywiście jeśli jeździmy zgodnie z panującymi w Polsce przepisami, czyli z prędkościami pomiędzy 90 a 120 km/h.
Auto było testowane w różnych warunkach drogowych. Nie biorę tutaj tylko pod uwagę naszych, wiadomo jakich dróg, ale również leśne i polne trakty. Jazda po nich pozwala na docenienie walorów auta. Podwyższone zawieszenie Logana wystarczająco tłumi nierówności. Jednocześnie zostało na tyle sztywno zestrojone, by pokonywanie zakrętów było bezpieczne. W sumie, nie dziwi, że Renault tę wersję Logana sygnuje na tylnych drzwiach - "Logan by Renault".

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na wspolczesna.pl Gazeta Współczesna