Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

DAF ma już 60 lat

Wojciech Frelichowski, www.gp24.pl
Latem 1949 roku w holenderskim Eindhoven fabryka samochodów N.V. Van Doorne'a rozpoczęła produkcję pojazdów ciężarowych.
DAF ma już 60 lat
(Fot. DAF)

(fot. (Fot. DAF))

Zakłady założone w 1928 r. przez Huba van Doorne'a po zakończeniu II woijny światowej wyczuły popyt na ciężarówki - zrujnowana Europa musiała się odbudować, co wiązało się z koniecznością przewozy materiałów budowlanych.

Początkowo produkowano tylko modele o masie całkowitej 3 i 5 ton, składające się z podwozi, silników i osi, wyposażone w osłonę chłodnicy z siedmioma chromowanymi paskami; kabiny na zamówienie konstruowali miejscowi, niezależni rzemieślnicy. Od roku 1953 zaczęto produkować fabryczne kabiny, a wśród nich luksusową jak na owe czasy wersję z oświetleniem wewnętrznym i drugą wycieraczką przedniej szyby.

Pierwsze generacje ciężarówek DAF były wyposażane w silniki benzynowe Hercules lub diesle marki Perkins. W 1957 r. fabryka uruchomiła produkcję silników na miejscu w oparciu o licencję Leylanda. Dwa lata później DAF był jednym z pierwszych producentów stosujących turbosprężarki w silnikach diesla dla samochodów ciężarowych. W 1973 r. zakłady wprowadziły chłodzenie międzystopniowe, zwiększające moc i moment obrotowy, co zaowocowało oszczędniejszym zużyciem paliwa.

W połowie lat 50 XX wieku zaczął się rozwijać międzynarodowy transport drogowy. W związku z tym DAF wprowadził nową serię ciężkich podwozi ciężarowych (DO), na których zaczęto montować kabiny z miejscem do spania. W 1962 roku na wystawie RAI w Amsterdamie firma zaprezentowała rewolucyjny model 2600, zaprojektowany specjalnie na potrzeby transportu międzynarodowego i wyróżniający się niespotykanym wnętrzem, dużą powierzchnią szyb oraz przestronną kabiną sypialną. W owych czasach były to niespotykane cechy.

W 1985 r. firma wprowadziła tak zwaną przestrzenną kabinę (Space Cab) dla swoich wiodących modeli. Kabina była produkowana w wersji z podwyższonym dachem, zapewniającym kierowcy więcej przestrzeni roboczej, życiowej i sypialnej. W roku 1994, DAF zaprezentował kabinę "Super Space", przewyższającą wszelkie standardy wygody kierowców i przestronnego wnętrza. Obecnie kabina tego typu opracowana dla wiodącego modelu XF105 jest jedną z najbardziej przestronnych kabin na rynku.

Pod koniec lat osiemdziesiątych, zakłady w Eindhoven produkowały około 18000 ciężarówek rocznie, a po dziesięciu latach ilość ta wzrosła do około 25000. W pierwszych latach nowego tysiąclecia, zakłady te produkowały już niemal 31000 samochodów rocznie (dane za 2004 r.). W 2008 r., w Eindhoven wyprodukowano prawie 40000 średnich i ciężkich samochodów ciężarowych, a do tego ponad 12000 modeli LF i ponad 12700 modeli z serii CF i XF105 zmontowano w brytyjskich zakładach Leyland Trucks, co razem dało roczną produkcję dochodzącą do 65000 sztuk.

Źródło: Firma DAF skończyła 60 lat - www.gp24.pl

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na wspolczesna.pl Gazeta Współczesna