Daj sobie czas – jak poradzić sobie z życiem w czasie transformacji i niepewności

Materiał promocyjny Momo Consulting
- Kiedyś koleżanka powiedziała mi: Lidka, każda maszyna, która długo pracuje, potrzebuje czasu, żeby się przezbroić. Tylko wtedy może wrócić do działania na najwyższych obrotach. To samo jest z człowiekiem - musi znaleźć w swoim życiu czas na refleksję, uporządkować się i zyskać nowe siły do działania.

Rozmowa z Lidią Kacprzycką. właścicielką momo-communication.com i japoniakameralnepodroze.pl o biznesie, Japonii, pasji, o życiu i o tym, jak po 20 latach odejść z korporacji i odnaleźć się w czasach dynamicznych zmian

5 lat temu zdecydowała się Pani zrezygnować, ze stanowiska dyrektora zarządzającego domu mediowego i dac sobie czas na zastanowienie się co dalej. Jak z perspektywy czasu ocenia Pani swoją decyzję?

No cóż, 5 lat temu w jakiś intuicyjny sposób przewidziałam, że ten pędzący pociąg transformacji, konsumpcjonizmu musi kiedyś wyhamować i pojawi się refleksja co jest tak naprawdę ważne dla nas ludzi, dla otoczenia, w którym żyjemy. Nie wiedziałam, że dotknie nas pandemia, osobiście przez te lata dobrze się na nią przygotowałam, przede wszystkim poprzez zmianę swojego stylu życia.

Zmianę stylu życia?

W sytuacji kiedy człowiek traci stałą pensję, musi przede wszystkim zapanować nad swoimi finansami, ograniczyć konsumpcjonizm, żyć dużo bardziej świadomie. To zmusza do odpowiedzi na pytanie – ile tak naprawdę potrzebuję pieniędzy do życia, co czyni je wartościowym. Odkryłam mnóstwo nieefektywności, co było skutkiem tego, że goniłam. Zaczęłam wszystko krok po kroku porządkować, podjęłam kilka decyzji inwestycyjnych, które okazały się bardzo korzystne. Żyjąc na etacie, nigdy nie miałabym czasu, żeby w takim stopniu przejąć kontrolę nad własnym życiem. Po odejściu z pracy skończyłam studia podyplomowe Lean management w usługach– odkryłam, że te same zasady zarządzania np. identyfikacja i eliminowanie marnotrawstw mają zastosowanie nie tylko w biznesie, ale też w codziennym życiu. Odkryłam swoją nową pasję – świadome projektowanie życia i skuteczne zarządzanie codziennością. Odzyskałam czas, mam mnóstwo pomysłów i radość, że mogę je realizować.

Jakie konkretnie zmiany wprowadziła Pani w swoją codzienność?

Zaczęłam żyć bardziej świadomie, ekologicznie, zrezygnowałam m.in z samochodu, bo mieszkam w centrum Warszawy, dużo częściej korzystam z roweru. Nie boję się też przeprowadzek. Uważam, że trzeba być elastycznym i dostosowywać warunki mieszkaniowe do danego etapu życia. Kiedy np. mamy dzieci potrzebna jest duża przestrzeń, kiedy jednak dzieci się usamodzielniają, może warto odzyskać czas, który tracimy na porządki, zredukować koszty utrzymania. Osobiście wynajęłam swój apartament w centrum Warszawy, dzięki czemu mogłam złapać finansowy oddech i żyć bardziej mobilnie. Przeprowadzki pomogły mi zrobić porządki w tym, co posiadam. Poszłam za filozofią japońskiej specjalistki od declutteringu Kon Mari, zatrzymałam tylko te rzeczy które sprawiają mi radość, wiążą się ze wspomnieniami.

Uważam, że w dzisiejszych czasach musimy uczyć się nowych kompetencji – sztuki selekcji, eliminacji, skupienia, dobrego wykorzystania już posiadanych zasobów, a nie tylko pogoni za czymś nowym. W czasie, gdy wszystko pędzi i się zmienia, trzeba wiedzieć kim jestem – jakie są moje zasoby, talenty, unikalna wartość dla świata, trzeba umieć strategicznie zarządzać biznesem i własnym życiem. Niestety większość ludzi zatraca tę świadomość i jest bardzo zagubiona, kiedy życie wymyka się spod kontroli. Trzeba umieć się przestroić i elastycznie reagować na zmiany.

Czy łatwo jest odnaleźć się zawodowo po tak dużej zmianie?

Nie, to długi proces i bardzo trudne zadanie. Na szczęście wszystko, czego się uczymy, nasze relacje, doświadczenia okazują się bardzo pomocne. W moim przypadku takim silnym ogniwem okazała się Japonia. Skończyłam japonistykę, ale życie zawodowe związałam z branżą komunikacji marketingowej, pasja jednak została. Zmiany zawodowe zbiegły się w czasie z otwarciem turystycznym Japonii na świat. Znajomi, którzy kojarzą mnie z fascynacją tym krajem, zaczęli prosić, żebym zorganizowała wyprawę. I tak to się zaczęło – po kilku wyjazdach założyłam biuro podróży specjalizujące się w szytych na miarę wyprawach do Japonii, podjęłam współpracę z japońskim instytutem Kultury jako konsultantka ds. komunikacji i PR, pomagałam w projektach z mediami i obchodach 100-lecia stosunków dyplomatycznych.

Kultura japońska ze swoim poukładaniem, esencjalizmem, filozofią życia opartą na duchu zen – uważność, bycie tu i teraz, skupienie na codzienności, harmonii człowieka z naturą, idei współpracy, myśleniem strategicznym w biznesie - bardzo do mnie przemówiła. Doskonale uzupełnia moje widzenie świata, pomaga żyć w większej harmonii.

Czym się Pani zajmuje teraz?

Tym, czego nauczyłam się przez całe swoje życie zawodowe. Połączyłam doświadczenie w zarządzaniu, pracy z ludźmi, znajomością mediów i zasad komunikacji marketingowej z pasją do kultury japońskiej, jej systemowego myślenia, które pomaga ogarniać chaos i patrzeć w przyszłość. Pomagam ludziom poukładać się w życiu i biznesie, odzyskać spokój i radość, rozwijać się. Mówiąc konkretnie wspieram m.in. w takich działaniach jak: np. skuteczne zarządzanie inwestycjami na marketing, efektywna współpraca z partnerami zewnętrznymi, mediami, strategie komunikacji skorelowane ze wskaźnikami efektywności, wykorzystanie siły nowoczesnych technologii. Pomagam zrozumieć zmiany w otaczającym świeci i obrać właściwy kierunek rozwoju na przyszłość. To wsparcie dotyczy zwłaszcza branży turystycznej i gastronomii. Tu w szczególny sposób trzeba umieć się przestawić – obrać nową strategię, przebudować strony, umieć skutecznie prowadzić marketing. -

Prowadzę tez programy mentoringowe dla osób indywidualnych, które chciałyby bardziej świadomie zarządzać życiem. Jestem praktykiem biznesu, przedsiębiorcą, osobą która sama przeszła niejedną transformację. Widzę jak bardzo dzisiejszy świat potrzebuje poukładania, jak trudno ludziom odnaleźć się w realiach transformacji cyfrowej, nowego stylu życia post-covid. Mamy nowy ład polityczny, wszystko wywróciło się do góry nogami. Staram się wyjść naprzeciw tej potrzebie.

Jaką w tym rolę pełni Japonia?

Pokazuję nowe perspektywy i horyzonty – szanse biznesowe na rynku japońskim, edukuję z różnic kulturowych w biznesie, organizuję podróże do Japonii, które w moim zamyśle mają być pięknym wspomnieniem na całe życie. Czuję się kobietą Zachodu jednak japońskie filozofie takie jak ikigai, kaizen, myślenie Lean, wabi-sabi, które w praktyce sprowadzają się do sztuki świadomego życia, eliminacji marnotrawstw, prostoty, minimalizmu, akceptacji niedoskonałości, zmian małymi krokami, myślenia strategicznego, sztuki rozwiązywania problemów, samodyscypliny, doceniania uroków codzienności, doskonale uzupełniają mój światopogląd. Uważam, że w dzisiejszych czasach zmieniła się definicja luksusu – pieniądze były i są bardzo ważne, również dla mnie, sztuką jest jednak esencjalizm, umiejętność koncentracji, by mieć czas, żyć w zgodzie ze swoimi wartościami, mieć satysfakcjonujące relacje rodzinne i społeczne, rozwijać pasje, dostrzegać uroki codzienności, wnosić swoją unikalną wartość do świata, dostrajać się do zmian. Jednym słowem – w świecie pełnym zmian trzeba posiąść sztukę strategicznego zarządzania swoim życiem i biznesem, by żyć i działać ze spokojem ducha.

Jeśli potrzebujesz zwiększyć efektywność swoich działań w obszarze komunikacji marketingowej, szczególnie w branży gastronomia lub turystyka, lub przywrócić harmonię w życiu, zapraszam na bezpłatną konsultację

Tel: 605 999 801

Szczegóły na www.momo-communication.com

Lidia Kacprzycka

Doradca i strateg biznesowy, mentorka, znawczyni kultury Japonii

Materiał oryginalny: Daj sobie czas – jak poradzić sobie z życiem w czasie transformacji i niepewności - Polska Times

Dodaj ogłoszenie