Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

DART Pesa. Nowoczesny pociąg do Warszawy ma jeździć po podlaskich torach

Izabela Krzewska [email protected]
DART firmy Pesa ma jeździć po podlaskich torach
DART firmy Pesa ma jeździć po podlaskich torach Pesa
Modernizacja linii kolejowych na trasie do Warszawy przebiega zgodnie z planem - zapewniają PKP.

Superpociąg Dart ruszy w trasę z Warszawy do Białegostoku już w grudniu. Tak zapewniają PKP Intercity. Pierwszy polskiej produkcji pociąg dużych prędkości połączy stolicę woj. podlaskiego z Warszawą, Łodzią, Wrocławiem i Jelenią Górą, a także Lublinem, Częstochową, Katowicami i Bielsko-Białą.

Dart rozpędza się do 160 km/h, ma klimatyzację, ergonomiczne fotele, WiFi i windy dla niepełnosprawnych, a także system wzmacniania sygnału telefonii komórkowej i miejsca do przewozu rowerów. W nowoczesnych toaletach pojawią się przewijaki dla niemowląt. Cena biletów ma odpowiadać dzisiejszym kosztom przejazdów pociągami TLK.

PKP IC zamówiły w bydgoskiej Pesie 20 takich pojazdów. Zgodnie z umową odbiór ma nastąpić do końca października. Pierwszy egzemplarz jest już gotowy. Wkrótce ma przejść test na torze doświadczalnym.

- Prace nad siatką połączeń, jaka zostanie wdrożona w grudniu, już trwają. Więcej szczegółów, w tym liczbę połączeń obsługiwanych nowymi pociągami, będziemy mogli podać jesienią po zakończeniu wspomnianych prac - tłumaczy Beata Czemerajda z PKP Intercity S.A.

Obecnie stacja postojowa w Białymstoku jest gotowa na przyjęcie czterech składów Dart. PKP mają jednak ambitne plany. Już ogłoszono przetarg na rozbudowę zaplecza technicznego (gdzie przygotowuje się pociągi do drogi), by móc obsługiwać w stolicy woj. podlaskiego więcej Dartów.

Z punktu widzenia mieszkańców regionu ważniejsze niż czym jest kiedy będą mogli dojechać bezpośrednim pociągiem do stolicy. Z powodu remontu siedem miesięcy temu na odcinku Warszawa - Małkinia wprowadzono autobusową komunikację zastępczą.

- Odcinek Tłuszcz - Białystok, zgodnie z umową, wykonawca ma skończyć modernizować do listopada tego roku i wtedy będzie możliwe przywrócenie ruchu kolejowego do Białegostoku - mówi Maciej Dutkiewicz z PKP PLK, zarządcy infrastruktury.

Jednak wówczas pociągi Białystok - Warszawa jeździć będą trasą objazdową przez Tłuszcz, Radzymin, Legiono-wo. Czas przejazdu to 2,5 godziny.

Modernizacja na trasie do Białegostoku pozwoli podwyższyć prędkość pociągów pasażerskich ze 120 do 160 km/h.

Maciej Dutkiewicz
PKP Polskie Linie Kolejowe

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na wspolczesna.pl Gazeta Współczesna