Dieta najlepsza dla mamy i dziecka

Ewa Kurzyńska
Owoce, po które sięga przyszła mama, powinny zawsze być dokładnie umyte.
Owoce, po które sięga przyszła mama, powinny zawsze być dokładnie umyte.
Co możesz zrobić sam?

Z tych produktów zrezygnuj

Z tych produktów zrezygnuj

Ciąża to czas, który nakłada na mamy pewne ograniczenia kulinarne. W tym okresie lepiej zrezygnować z:
s surowego mięsa (befsztyk tatarski), surowych ryb (sushi), surowych jaj.
s produktów wysoko przetworzonych zawierających izomery trans kwasów tłuszczowych (fast foody)
s napojów słodzonych sztucznie i gazowanych (szczególnie typu cola)
s chipsów i orzeszków ziemnych ( zawierają szkodliwe aflatoksyny)
s serów pleśniowych i wszystkich dojrzewających (jeśli są przygotowane z niepasteryzowanego mleka)
s produktów zawierających glutaminian sodu.
Ograniczamy też spożycie ryb wędzonych.

Właściwe odżywanie w czasie ciąży ma ogromny wpływ na zdrowie dziecka zarówno przed porodem, jak i po nim. Dlatego w diecie przyszłej mamy nie może zabraknąć produktów, które dostarczą organizmowi odpowiedniej dawki energii. Codzienny jadłospis powinien zawierać właściwą ilość białka zwierzęcego i roślinnego, węglowodany złożone i proste dostępne w zbożach, ziarnach, grubych kaszach, które tak jak warzywa są naturalnym źródłem witamin.

- Wskazane są także warzywa strączkowe zawierające cenny kwas foliowy oraz produkty mleczne dostarczające wapnia. W diecie nie może zabraknąć również zdrowych ryb, bogatych w nienasycone kwasy tłuszczowe - mówi Beata Prusińska, dietetyk z Centrum Naturhouse.
Do wszelkiego rodzaju sałatek zaleca się używanie oliwy z oliwek. Doskonałą przekąską zastępującą kaloryczne słodycze są owoce, warzywa, pestki i ziarna. Kobiety "przy nadziei" powinny również pamiętać o wypijaniu dwóch litrów wody mineralnej dziennie.

Pamiętajmy jednak, że oczekując na dziecko, nie trzeba wcale jeść za dwoje. W I i II trymestrze ciąży zapotrzebowanie kaloryczne pozostaje na niezmienionym poziomie, wzrasta dopiero w III trymestrze, o 300 kalorii dziennie.

Natomiast każda przyszła mama powinna zwrócić szczególną uwagę, aby jedzone przez nią rzeczy były świeże i dokładnie umyte. Posiłki należy jeść regularnie. Warto zachować umiar w jedzeniu bezwartościowych produktów konserwowanych i wysokokalorycznych, dostarczających tzw. pustych kalorii. Na czarną listę powinny trafić: ciasta, czekolada i inne słodycze. Ich nadmiar powoduje niepotrzebne gromadzenie się tkanki tłuszczowej.

Wideo

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3