Dieta najlepsza dla mamy i dziecka

Ewa Kurzyńska
Owoce, po które sięga przyszła mama, powinny zawsze być dokładnie umyte.
Owoce, po które sięga przyszła mama, powinny zawsze być dokładnie umyte.
Udostępnij:
Co możesz zrobić sam?

Z tych produktów zrezygnuj

Z tych produktów zrezygnuj

Ciąża to czas, który nakłada na mamy pewne ograniczenia kulinarne. W tym okresie lepiej zrezygnować z:
s surowego mięsa (befsztyk tatarski), surowych ryb (sushi), surowych jaj.
s produktów wysoko przetworzonych zawierających izomery trans kwasów tłuszczowych (fast foody)
s napojów słodzonych sztucznie i gazowanych (szczególnie typu cola)
s chipsów i orzeszków ziemnych ( zawierają szkodliwe aflatoksyny)
s serów pleśniowych i wszystkich dojrzewających (jeśli są przygotowane z niepasteryzowanego mleka)
s produktów zawierających glutaminian sodu.
Ograniczamy też spożycie ryb wędzonych.

Właściwe odżywanie w czasie ciąży ma ogromny wpływ na zdrowie dziecka zarówno przed porodem, jak i po nim. Dlatego w diecie przyszłej mamy nie może zabraknąć produktów, które dostarczą organizmowi odpowiedniej dawki energii. Codzienny jadłospis powinien zawierać właściwą ilość białka zwierzęcego i roślinnego, węglowodany złożone i proste dostępne w zbożach, ziarnach, grubych kaszach, które tak jak warzywa są naturalnym źródłem witamin.

- Wskazane są także warzywa strączkowe zawierające cenny kwas foliowy oraz produkty mleczne dostarczające wapnia. W diecie nie może zabraknąć również zdrowych ryb, bogatych w nienasycone kwasy tłuszczowe - mówi Beata Prusińska, dietetyk z Centrum Naturhouse.
Do wszelkiego rodzaju sałatek zaleca się używanie oliwy z oliwek. Doskonałą przekąską zastępującą kaloryczne słodycze są owoce, warzywa, pestki i ziarna. Kobiety "przy nadziei" powinny również pamiętać o wypijaniu dwóch litrów wody mineralnej dziennie.

Pamiętajmy jednak, że oczekując na dziecko, nie trzeba wcale jeść za dwoje. W I i II trymestrze ciąży zapotrzebowanie kaloryczne pozostaje na niezmienionym poziomie, wzrasta dopiero w III trymestrze, o 300 kalorii dziennie.

Natomiast każda przyszła mama powinna zwrócić szczególną uwagę, aby jedzone przez nią rzeczy były świeże i dokładnie umyte. Posiłki należy jeść regularnie. Warto zachować umiar w jedzeniu bezwartościowych produktów konserwowanych i wysokokalorycznych, dostarczających tzw. pustych kalorii. Na czarną listę powinny trafić: ciasta, czekolada i inne słodycze. Ich nadmiar powoduje niepotrzebne gromadzenie się tkanki tłuszczowej.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na Twitterze!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na Twiterze!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Wideo

Komentarze

Komentowanie zostało tymczasowo wyłączone.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Przejdź na stronę główną Gazeta Współczesna
Dodaj ogłoszenie