reklama

Dieta paleo szkodliwa dla serca? Australijscy badacze ostrzegają przed jej działaniem!

Anna Rokicka-Żuk
Anna Rokicka-Żuk
Dieta paleo polega na spożywaniu mięsa, ryb, jaj oraz wybranych produktów roślinnych. Wyklucza zboża, mleko, większość owoców i wiele warzyw, czym budzi zastrzeżenia dietetyków.
Dieta paleo polega na spożywaniu mięsa, ryb, jaj oraz wybranych produktów roślinnych. Wyklucza zboża, mleko, większość owoców i wiele warzyw, czym budzi zastrzeżenia dietetyków. 123RF
Dieta paleo to sposób odżywiania mający naśladować nawyki naszych przodków. Choć ze względu na skład budzi wiele kontrowersji, do tej pory uznawano ją za bezpieczną, a nawet korzystną dla zdrowia. Nowo odkryta zależność między dietą „jaskiniowców” a metabolizmem cholesterolu pokazuje jednak, że przy dłuższym stosowaniu może działać szkodliwie.

Dieta paleolityczna i jej kontrowersyjny jadłospis

Dieta paleolityczna to próba odtworzenia jadłospisu myśliwych-zbieraczy, który od 45 lat jest przedmiotem mniej lub bardziej naukowych dociekań. Twórca współczesnej wersji domniemanego menu przodków i autor wydanej w 2002 roku książki o diecie paleo, dr Loren Cordain, rozpropagował ją wśród celebrytów i sportowców jako optymalny sposób żywienia.

Dieta paleo przypadła wielu osobom do gustu i w 2014 roku była najczęściej wyszukiwaną dietą w internecie. W dużej mierze przypomina modne kuracje Dukana, Atkinsa czy Kwaśniewskiego. Zawiera sporo mięsa, ryb i jajek, a przy tym warzywa, orzechy, pestki, tłuszcze roślinne i trochę owoców. Wyklucza jednak zboża i produkty mleczne, większość owoców i sporo warzyw. Z tego powodu już od początku budziła zastrzeżenia ekspertów – eliminując całe grupy produktów łatwo narażamy się bowiem na niedobory pokarmowe.

Przejście z menu w stylu zachodnim na dietę paleo może wydawać się strzałem w dziesiątkę – jadłospis obfituje w nieprzetworzone produkty, kładąc też nacisk na wartościowe białko. Już jednak badania na myszach wykazały, że powoduje wzrost masy ciała, nietolerancji glukozy i poziomu insuliny. W ciągu 2 miesięcy w ciałach zwierząt podwoiła się zawartość tkanki tłuszczowej, a waga zwiększyła się o 15 procent – podobny efekt u ludzi polegałby na jej wzroście o 15 kg i wiązałby się ze zwiększonym zagrożeniem chorobami serca i cukrzycy.

Czytaj także

Dowody na przeciwzapalnie działanie diety paleo

Dieta paleo jedynie zyskała na popularności, gdy w 2016 roku wykazano jej możliwe działanie przeciwzapalne. W badaniach prezentowanych w „Nutrition and Diabetes” odkryto, że prowadzi do zwiększenia we krwi stężenia interleukiny-10 (IL-10) o 35 procent, gdy na okres 8 tygodni zastąpi klasyczną, przemysłową dietę. Dlaczego to ważne? Niski poziom IL-10 wskazuje na większe ryzyko rozwoju chorób serca, sygnalizując nasilony stan zapalny w organizmie. Jego poziom u uczestników nie został jednak zbadany.

Przodujący w badaniach nad jaskiniowcami eksperci australijscy wciąż jednak zgłębiali kwestię ich diety. W trwających rok badaniach odkryli, że dieta paleo bezpośrednio zagraża sercu.

Czytaj także

Wzrost stężenia TMAO zwiększa ryzyko rozwoju chorób serca, metabolicznych i otyłości

Choć dieta paleo wpływa korzystnie na masę ciała, według najnowszych badaniach z „European Journal of Nutrition” prowadzi do wzrostu stężenia we krwi związku o nazwie N-tlenek trimetyloaminy (TMAO). Wysoki poziom tej substancji oznacza większe zagrożenie rozwojem chorób serca i niekorzystne zmiany w mikroflorze jelitowej.

Badacze uważają, że nadmiar TMAO w organizmie wiąże się z wykluczeniem z menu pełnoziarnistych produktów zbożowych i wysokim spożyciem czerwonego mięsa. N-tlenek trimetyloaminy powstaje z udziałem bakterii jelitowych z rodzaju Hungatella ze związków obecnych w żywności, takich jak L-karnityna i lecytyna.

W diecie paleo L-karnityny jest pod dostatkiem, ponieważ jej głównym źródłem jest czerwone mięso. Lecytyny jest tam zdecydowanie mniej, bo pochodzi głównie z ograniczanych produktów oraz jajek. Osoby stosujące dietę jaskiniowców spożywają też dwukrotnie więcej nasyconych kwasów tłuszczowych niż wynosi ich przeciętne spożycie.

W sytuacji, gdy dieta nie zawiera odpowiedniej ilości fermentujących związków z wysokobłonnikowych produktów roślinnych, dochodzi do zmian mikroflory jelitowej. Zmniejsza się liczebność korzystnych dla zdrowia bakterii mlekowych, a namnażają się te niepożądane – i należy do nich właśnie Hungatella.

Dlaczego TMAO jest tak niekorzystny? Związek ten zmienia metabolizm cholesterolu w jelitach, wątrobie i ścianach arterii. Nasila odkładanie się lipidów w naczyniach krwionośnych w procesie formowania płytki miażdżycowej. Ogranicza też ich usuwanie. W analizie poświęconych mu badań wykazano, że wyższy poziom tej substancji we krwi koreluje z większym zagrożeniem chorobami sercowo-naczyniowymi (o 23 procent) i wzrostem śmiertelności o 55 procent. Obecnie uważa się też, że TMAO ma związek z rozwojem otyłości, cukrzycy i chorób zapalnych.

Wykazano ponadto, że w organizmach osób stosujących diety wegańskie i wegetariańskie poziom TMAO jest zdecydowanie niższy. Ponieważ dyskusyjne jest, jak naprawdę wyglądała dieta naszych przodków (badacze z Australii przekonują, że jedli oni głównie rośliny), i czy jej stosowanie ma jakikolwiek sens, lepszym wyborem będzie inna tradycyjna dieta, dokładnie przebadana pod kątem działania i uznana za najzdrowszą – typowa dla basenu Morza Śródziemnego.

TOP 10 nowych modnych diet odchudzających, o których warto wiedzieć

ZOBACZ: Właściwości zdrowotne probiotycznych bakterii mlekowych

Wideo

Materiał oryginalny: Dieta paleo szkodliwa dla serca? Australijscy badacze ostrzegają przed jej działaniem! - Strona Zdrowia

Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych”i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Komentarze 3

Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA i obowiązują na niej polityka prywatności oraz warunki korzystania z usługi firmy Google. Dodając komentarz, akceptujesz regulamin oraz Politykę Prywatności.

Podaj powód zgłoszenia

D
Dari

Ludzie generalnie za dużo jedzą i się stresują. Wystarczy umiarkowana i zbilansowana dieta plus ruch na świeżym powietrzu. Osobiście piję też soki głównie warzywne wg. porad https://www.terapiasokami.pl/gdzie-szukac-witamin. Takie witaminy i enzymy zawarte w sokach dbają o moje zdrowie i dają dużo energii. Soki najlepiej samemu wyciskać w wyciskarce wolnoobrotowej. Stosuje taką dietę od lat i jestem zdrowy i pełen energii. Wyniki lekarskie też mam super.

G
Gość

""""Dieta paleo to sposób odżywiania mający naśladować nawyki naszych przodków."""""

---------

Na obiad zjem więc sąsiadkę. Wygląda apetycznie, choć jest leniwa.

G
Gość

#ajwen

Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3