Trasa ma zostać poszerzona do siedmiu metrów oraz zyskać nośność 11,5 ton.
To oznacza, że po kilkudziesięciu latach wrócą na nią ciężarówki i pojadą przez Puszczę Augustowską. Tym samym zamysł, by to budowana właśnie Via Baltica, czyli droga S61 (Łomża-Ełk-Suwałki-Budzisko) przejęła cały ruch tranzytowy, przechodzi do historii.
- Niemal pewne jest, że z chwilą podniesienia nośności drogi krajowej nr 16 pojawi się na tej trasie ruch ciężki z kierunku Wilna – nie ma wątpliwości Wojciech Borzuchowski, dyrektor oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad w Białymstoku. - Stąd wystąpiliśmy z propozycją budowy południowo-wschodniego obejścia Augustowa, tak by uniemożliwić wjazd ciężkich pojazdów do miasta.
Od początku grudnia Value Engineering firma pracuje nad studium ekonomiczno-środowiskowym z analizą możiwości przebiegu trasy. Wstępnie zaproponowała sześć wariantów o średniej długości około 6,5 km. Wszystkie spotkały się z z bardzo ostrą krytyką zarówno ze strony mieszkańców, jak i władza miasta.
- Ich realizacja oddzieliłaby mieszkańców miasta od jeziora Sajno, na cenne tereny środowiskowe i turystyczne wróciłby hałas – mówił Mirosław Karolczuk, burmistrz Augustowa.
Zobacz też: Mieszkańcy mówią nie
Dlatego strona społeczna przedstawiła własną alternatywę zwaną wariantem burmistrza. Znacznie dłuższy, ale omijający miasto „szerokim łukiem”.
– Wariant przedstawiony przez nas to kompromis, który pozwala zachować cenne przyrodniczo i turystyczne obszary Augustowa, a jednocześnie pozwala zrealizować decyzję o modernizacji drogi krajowej nr 16 i podniesienie jej nośności do takiej, która pozwoli żeby jeździły nią TIR-y.
Zobacz też:Jak otwierano zachodnią obwodnicę Augustowa
Obwodnica miałaby się zaczynać – jadąc od strony Białegostoku we wsi Zielone (rejon Kolnicy) a kończyć w rejonie wsi Dalny Las (za Przewięzią). Przejdzie puszczą na torami i Kanałem Augustowskim, przetnie drogę Lipsk-Augustów, ale ominie jezioro Sajno i Studzieniczną.
Mieszkańcy domagali się, by ich wariant drogowcy także wzięli pod uwagę przy opracowywaniu koncepcji przebiegu trasy.
- Po tym jak burmistrz miasta zwrócił się do nas i do GDDKiA, podjęliśmy działania, aby rozwiązanie zgodne z wolą mieszkańców było wzięte pod uwagę i aby zaproponowany przez samorządowców wariant był formalnie analizowany w ramach prac nad obwodnicą Augustowa. Udało się – mówił marszałek Artur Kosicki - Wariant burmistrza będzie włączony do procedury, tak aby znaleźć jak najlepsze rozwiązanie pod względem środowiskowym i społecznym.
Wariant przedstawiony przez burmistrza jest prawie trzykrotnie dłuższy od tras zaproponowanych pierwotnie – wynosi ok. 17 km. Ale jak podkreślił dyrektor Borzuchowski, koszt budowy nie musi być dużo wyższy, jak wskazywałaby na to długość drogi.
- Jednostkowy koszt budowy kilometra trasy według wariantu burmistrza, będzie niższy. Wynika to m. in. z faktu oddalenia trasy od jezior, czyli lepszych warunków gruntowych i położenia na terenach należących do skarbu państwa – wyjaśniał dyrektor GDDKiA.
Wojciech Borzuchowski podkreślił, że prawdopodobieństwo wyboru wariantu burmistrza jest duże, ale może wiązać się z przesunięciem zakończenia inwestycji.
Według szacunków prace nad nowym wariantem przedłużą pierwotnie planowane terminy odbioru poszczególnych fragmentów dokumentacji o rok.
Dalszy zakres prac przedstawia się następująco:
- odbiór dokumentacji w zakresie uproszczonego Studium Korytarzowego - II kw. bieżącego roku,
- odbiór Studium Techniczno – Ekonomiczno – Środowiskowego z elementami Koncepcji Programowej- I kw. 2022,
- złożenie wniosku o decyzję środowiskową w II kwartale 2022 roku,
- przetarg w systemie P&B - III kw. 2024,
- umowa z wykonawcą w systemie P&B – I kw. 2025,
- realizacja 2026-2028.
Zobacz też:Podlaskie obietnice drogowe premiera
Budowa obwodnicy w wariancie zaproponowanym przez burmistrza stawia pod znakiem zapytania sens budowy obwodnic Białobrzegów. W listopadzie 2019 r. premier Mateusz Morawiecki ogłosił rządowy plan budowy w całym kraju 100 obwodnic. W naszym regionie w ramach programu ma powstać pięć tras – w Zambrowie, Suchowoli, Sztabinie, Białobrzegach i Augustowie.
- To, co proponuje pan burmistrz włączałoby się w drogę nr 8 około 6 km od obwodnicy Białobrzeg. Analizowaliśmy, czy nie da się tego jakoś połączyć. Niestety, nie ma takiej możliwości - mówi Wojciech Borzuchowski
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?