DK 16 Augustów - Ogrodniki zostanie zmodernizowana. Znów będą mogły nią znowu jeździć tiry. Mają ominąć Augustów

red
W spotkaniu prasowym dotyczącym budowy obwodnicy Augustowa wzięli udział marszałek Artur Kosicki (trzeci z prawej), burmistrz Augustowa Mirosław Karolczuk (trzeci z lewej), Wojciech Borzuchowski (drugi z prawej), dyrektor białostockiego oddziału GDDKiA, Paweł Wnukowski (pierwszy z lewej), radny wojewódzki i Dariusz Ostapowicz (drugi z prawej) radny Augustowa. Konferencję na język migowy tłumaczył Maciej Pastusiak (pierwszy z prawej). red
Mieszkańcy Augustowa postawili na swoim. Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad w Białymstoku i Ministerstwo Infrastruktury przeanalizują społeczny wariant budowy południowo-wschodniej obwodnicy miasta. Powstanie do 2028 roku w ramach modernizacji drogi krajowej nr 16 prowadzącej od granicy z Litwą w Ogrodnikach do Augustowa

Trasa ma zostać poszerzona do siedmiu metrów oraz zyskać nośność 11,5 ton.

To oznacza, że po kilkudziesięciu latach wrócą na nią ciężarówki i pojadą przez Puszczę Augustowską. Tym samym zamysł, by to budowana właśnie Via Baltica, czyli droga S61 (Łomża-Ełk-Suwałki-Budzisko) przejęła cały ruch tranzytowy, przechodzi do historii.

- Niemal pewne jest, że z chwilą podniesienia nośności drogi krajowej nr 16 pojawi się na tej trasie ruch ciężki z kierunku Wilna – nie ma wątpliwości Wojciech Borzuchowski, dyrektor oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad w Białymstoku. - Stąd wystąpiliśmy z propozycją budowy południowo-wschodniego obejścia Augustowa, tak by uniemożliwić wjazd ciężkich pojazdów do miasta.

Od początku grudnia Value Engineering firma pracuje nad studium ekonomiczno-środowiskowym z analizą możiwości przebiegu trasy. Wstępnie zaproponowała sześć wariantów o średniej długości około 6,5 km. Wszystkie spotkały się z z bardzo ostrą krytyką zarówno ze strony mieszkańców, jak i władza miasta.

- Ich realizacja oddzieliłaby mieszkańców miasta od jeziora Sajno, na cenne tereny środowiskowe i turystyczne wróciłby hałas – mówił Mirosław Karolczuk, burmistrz Augustowa.

Zobacz też: Mieszkańcy mówią nie

Dlatego strona społeczna przedstawiła własną alternatywę zwaną wariantem burmistrza. Znacznie dłuższy, ale omijający miasto „szerokim łukiem”. 

– Wariant przedstawiony przez nas to kompromis, który pozwala zachować cenne przyrodniczo i turystyczne obszary Augustowa, a jednocześnie pozwala zrealizować decyzję o modernizacji drogi krajowej nr 16 i podniesienie jej nośności do takiej, która pozwoli żeby jeździły nią TIR-y.

Zobacz też:Jak otwierano zachodnią obwodnicę Augustowa

Obwodnica miałaby się zaczynać – jadąc od strony Białegostoku we wsi Zielone (rejon Kolnicy) a kończyć w rejonie wsi Dalny Las (za Przewięzią). Przejdzie puszczą na torami i Kanałem Augustowskim, przetnie drogę Lipsk-Augustów, ale ominie jezioro Sajno i Studzieniczną.

Mieszkańcy domagali się, by ich wariant drogowcy także wzięli pod uwagę przy opracowywaniu koncepcji przebiegu trasy.

- Po tym jak burmistrz miasta zwrócił się do nas i do GDDKiA, podjęliśmy działania, aby rozwiązanie zgodne z wolą mieszkańców było wzięte pod uwagę i aby zaproponowany przez samorządowców wariant był formalnie analizowany w ramach prac nad obwodnicą Augustowa. Udało się  – mówił marszałek Artur Kosicki - Wariant burmistrza będzie włączony do procedury, tak aby znaleźć jak najlepsze rozwiązanie pod względem środowiskowym i społecznym.

Wariant przedstawiony przez burmistrza jest prawie trzykrotnie dłuższy od tras zaproponowanych pierwotnie – wynosi ok. 17 km. Ale jak podkreślił dyrektor Borzuchowski, koszt budowy nie musi być dużo wyższy, jak wskazywałaby na to długość drogi.

-  Jednostkowy koszt budowy kilometra trasy według wariantu burmistrza, będzie niższy. Wynika to m. in. z faktu oddalenia trasy od jezior, czyli lepszych warunków gruntowych i położenia na terenach należących do skarbu państwa – wyjaśniał dyrektor GDDKiA.

Wojciech Borzuchowski podkreślił, że prawdopodobieństwo wyboru wariantu burmistrza jest duże, ale może wiązać się z przesunięciem zakończenia inwestycji.

Według szacunków prace nad nowym wariantem przedłużą pierwotnie planowane terminy odbioru poszczególnych fragmentów dokumentacji o rok.

Dalszy zakres prac przedstawia się następująco:

  • odbiór dokumentacji w zakresie uproszczonego Studium Korytarzowego - II kw. bieżącego roku,
  • odbiór Studium Techniczno – Ekonomiczno – Środowiskowego z elementami Koncepcji Programowej- I kw. 2022,
  • złożenie wniosku o decyzję środowiskową w II kwartale 2022 roku,
  • przetarg w systemie P&B - III kw. 2024,
  • umowa z wykonawcą w systemie P&B – I kw. 2025,
  • realizacja 2026-2028.

Zobacz też:Podlaskie obietnice drogowe premiera
Budowa obwodnicy w wariancie zaproponowanym przez burmistrza stawia pod znakiem zapytania sens budowy obwodnic Białobrzegów. W listopadzie 2019 r. premier Mateusz Morawiecki ogłosił rządowy plan budowy w całym kraju 100 obwodnic. W naszym regionie w ramach programu ma powstać pięć tras – w Zambrowie, Suchowoli, Sztabinie, Białobrzegach i Augustowie.

- To, co proponuje pan burmistrz włączałoby się w drogę nr 8 około 6 km od obwodnicy Białobrzeg. Analizowaliśmy, czy nie da się tego jakoś połączyć. Niestety, nie ma takiej możliwości - mówi Wojciech Borzuchowski

Wideo

Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych”i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Komentarze 5

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Podaj powód zgłoszenia

t
tubylec
20 lutego, 7:30, Gość:

Proponuje zamiast obwodnicy Bałobrzeg przewidzieć budowę innych miejscowości przez które pojadą Ciężarówki np Gib, Frącek i Głębokiego Brodu.

Obwodnicy Gib nie da sie zrobic ze wzgledu na jeziora . W Frąckach to własnie przy drodze najmniej ludzi mieszka. A w ogóle jak robic to robić porzadną dwupasmówke droge od Białegostoku do Ogrodnik nad granicą białoruska a nie bawic sie w jakieś smieszne sciezki.

G
Gość

A redaktor to zdjęcia poprawnie opisaćnie umie i nie wie kto jest kto i gdzie siedzi?

g
gość

Pierdo..... a paranoja. Po grzyba ta obwodnica? Szkoda Wam politycy Tirów i tranzytu z którego Polska i tak nic nie ma? Niech Tir -y jadą trasą VIA-BLATICA!. Po to ona jest budowana, anie ktoś wpadł na pomysł aby jeszcze stworzyć alternatywę dla trasy VIA-BALTICA. Po co? Już w Ogrodnikach cały tranzyt powinien być kierowany na międzynarodową trasę VIA-BALTICA - tym samym całkowity zakaz jazdy w kierunku Przewięzi i na Augustów. Tranzyt rozwala całkowicie drogi, stwarza zagrożenia dla innych kierowców na tak wąskiej drodze i nie przynosi korzyści ekonomicznych ani dla gmin i powiatów i całkowicie dla Polski ( biorąc pod uwagę koszt wybudowania 1km autostrady ).

Ktoś ma interes aby reaktywować znowu tranzyt na tym odcinku.

G
Gość

Proponuje zamiast obwodnicy Bałobrzeg przewidzieć budowę innych miejscowości przez które pojadą Ciężarówki np Gib, Frącek i Głębokiego Brodu.

G
Gość

To ilu tam siedzi tych "drugich z prawej" :)

Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3