MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Dlaczego Polacy zmieniają pracę? Oto główne powody. „Pandemia przewartościowała sposób postrzegania pracodawcy i miejsca pracy"

Maciej Badowski
Opracowanie:
Wideo
od 16 lat
Odchodzimy z pracy głównie dla pieniędzy i bardziej rozwojowych zadań. Ponadto do zmiany pracy motywują nas jeszcze zła atmosfera w zespole, wypalenie zawodowe oraz brak możliwości pracy w modelu hybrydowym lub zdalnym. W momencie złożenie wypowiedzenia tylko co czwarty pracownik zdecyduje się na przyjęcie kontroferty od obecnego pracodawcy. – Pandemia przewartościowała sposób postrzegania pracodawcy i miejsca pracy – wskazuje ekspertka.

Spis treści

Chcemy zarabiać więcej

Zgodnie z najnowszym raportem Manpower „Raport trendów 2023. Wynagrodzenia i rynek pracy” głównym motywatorem do zmiany pracy jest możliwość uzyskania atrakcyjniejszego wynagrodzenia (41 proc.). Jednocześnie tylko 38 proc. badanych otrzymało w minionym roku podwyżkę niezwiązaną z awansem.

– Na to, jak wyglądają obecne oczekiwania finansowe pracowników, wpłynęło wiele zjawisk, które wydarzyły się w ostatnich latach. Kluczowy był niedobór talentów, w wyniku którego firmy były gotowe płacić więcej za potrzebne kompetencje. Kolejny to presja płacowa wynikająca z większej świadomości kandydatów i drożej wycenianych umiejętności – mówi Katarzyna Pączkowska, dyrektor rekrutacji stałej w Manpower.

Ekspertka przyznaje, że aktualnie do wzrostu oczekiwań finansowych przyczyniają się także zjawiska związane z niepewnością na rynku, inflacja i rosnące raty kredytów oraz potrzeba stabilizacji ze strony pracowników, którą zapewniają właśnie pieniądze. – Z drugiej strony mamy pracodawców, którzy analizują obecną sytuację i mogą już nawet odczuwać pierwsze symptomy spowolnienia, dlatego ich elastyczność finansowa jest dużo mniejsza – dodaje.

Pączkowska wskazuje, że pracownik, który ma określone oczekiwania płacowe, a których nie będzie w stanie zrealizować bieżący pracodawca, będzie szukał nowych możliwości zawodowych poza organizacją. Jednak, jej zdaniem, silna motywacja finansowa u kandydata jest pewnym ryzykiem dla pracodawcy, ponieważ z dużym prawdopodobieństwem będzie się pogłębiać. – Po kilku miesiącach pracy może się okazać, że pracownik oczekuje kolejnych podwyżek, które mogą być dużym wyzwaniem dla firmy – dodaje.

Odchodzimy z pracy głównie dla pieniędzy i ciekawszych, bardziej rozwojowych zadań, rzadziej z powodu szefa czy z przepracowania.

Dlaczego Polacy zmieniają pracę? Oto główne powody. „Pandemi...

Pieniądze to nie wszystko

– Wśród powodów odejść zarysowuje się też silna pozycja rozwoju zawodowego. Z jednej strony będą to nowe, ciekawe projekty czy praca z najnowszymi technologiami, z drugiej to możliwości awansu i pięcia się po szczeblach kariery. Co więcej, rozwój buduje lojalność pracownika nawet bardziej niż finanse – tłumaczy ekspertka

Jak wyjaśnia dalej, możliwości udziału w szkoleniu czy wejścia w nowy projekt są postrzegane jako benefity. Zaawansowane szkolenie, które jest podzielone w czasie, oddala motywację do zmiany organizacji i zwiększa satysfakcję pracownika. – Poczucie satysfakcji sprawa, że jest mniej otwarty na rynek pracy – podkreśla.

Główne powody odejścia z pracy

Jak wynika z badania, dla co piątego pracownika powodem odejścia będzie brak dopasowania obowiązków do roli oraz zainteresowań, a dla co ósmego zła atmosfera w zespole. Respondenci, mając do wyboru maksymalnie trzy odpowiedzi, wskazywali również wypalenie zawodowe oraz brak możliwości pracy zdalnej lub nawet hybrydowej. Co ciekawe, biorąc pod uwagę możliwość skorzystania z pracy w pełni zdalnej, to tylko 14 proc. ankietowanych deklaruje taką opcję w obecnym miejscu pracy, 23 proc. pracuje hybrydowo, a ponad połowa wykonuje swoje obowiązki stacjonarnie (54 proc.).

Respondenci zostali również zapytani o to, co demotywuje ich w obecnym miejscu pracy. Okazuje się, że w czołówce czynników najbardziej demotywujących znalazły się zbyt niskie zarobki (44 proc.), niewłaściwy i nieumiejętny styl zarządzania przez przełożonego (35 proc.) oraz niewykorzystanie umiejętności i talentów pracowników zespołu (30 proc.). Dla co czwartego pracownika demotywujące jest także nierówne traktowanie pracowników (27 proc.) oraz brak wyzwań, rutyna (27 proc.).

Na jakie benefity liczą pracownicy?

Analizując odpowiedzi respondentów, wyraźnie zarysowuje się pozycja dwóch pierwszych: prywatnej opieki medycznej (59 proc.) oraz oferty szkoleniowej i rozwojowej (50 proc.), o których mówi ponad połowa badanych. W dalszej kolejności będą to karta uprawniająca do korzystania z obiektów sportowych, ubezpieczenie na życie oraz dofinansowanie do nauki języków obcych i auto służbowe. Na końcu listy znalazło się wsparcie psychologiczne, spotkania integracyjne oraz atrakcyjne biuro.

– Pandemia przewartościowała sposób postrzegania pracodawcy i miejsca pracy. Jeszcze kilka lat temu dobra lokalizacja i ładne biuro były czynnikami decydującymi o wyborze nowego pracodawcy. Dziś bardzo mocno wybrzmiewa potrzeba dobrostanu pracowników, rozumianego jako dobra kondycja zdrowotna, czas na pasję oraz dla najbliższych – podsumowuje Katarzyna Pączkowska.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na wspolczesna.pl Gazeta Współczesna