Dotacje dla rolników 2023. Na co będą pieniądze w Planie Strategicznym WPR? Od tej ustawy zależy najbliższa przyszłość rolników

OPRAC.:
Agata Wodzień-Nowak
Agata Wodzień-Nowak
Państwa członkowskie mają pewną elastyczność i możliwość dostosowania rozwiązań do własnych potrzeb. Ponadto państwa członkowskie zobowiązane są do ustanowienia odpowiedniego systemu zarządzania i kontroli oraz do przyjęcia stosownych przepisów w celu zapewnienia skutecznej ochrony interesów finansowych UE.
Państwa członkowskie mają pewną elastyczność i możliwość dostosowania rozwiązań do własnych potrzeb. Ponadto państwa członkowskie zobowiązane są do ustanowienia odpowiedniego systemu zarządzania i kontroli oraz do przyjęcia stosownych przepisów w celu zapewnienia skutecznej ochrony interesów finansowych UE. Agata Wodzień-Nowak/projekt ustawy RCL
Poznaliśmy projekt ustawy o Planie Strategicznym dla Wspólnej Polityki Rolnej. O wadze dokumentu świadczy chociażby jego obszerność - projekt razem z uzasadnieniem i oceną skutków regulacji ma 226 stron. Każdy unijny kraj przygotowuje zasady wdrażania WPR w zbliżającej się perspektywie 2023-2027, oczywiście w na podstawie unijnych przepisów. Wytyczne UE trzeba teraz dostosować do polskich potrzeb. Na co zatem będą dopłaty od 2023 roku? Projekt ustawy czeka na opinie.

Spis treści

Nadchodzące zmiany sygnalizowaliśmy już wcześniej, teraz przyjrzyjmy się temu, co zawiera ustawa. Podstawowym celem projektowanych przepisów jest stworzenie podstaw prawnych realizacji Planu Strategicznego dla zreformowanej wspólnej polityki rolnej w latach 2023–2027. Z unijnych przepisów wynikają ogólne ramy prawne, teraz trzeba nadać im realny wymiar.

Zapoznaj się z zapisami projektu Ustawy o Planie Strategicznym dla wspólnej polityki rolnej.

Dotacje dla rolników. Projekt ustawy Plan Strategiczny WPR 2023-27 czeka na opinie

Plan Strategiczny został przygotowany na podstawie zreformowanej wspólnej polityki rolnej i nowego pakietu aktów prawnych Unii Europejskiej.

Państwa członkowskie mają pewną elastyczność w dostosowaniu rozwiązań do własnych potrzeb. Ponadto państwa członkowskie zostały zobowiązane do ustanowienia odpowiedniego systemu zarządzania i kontroli oraz do przyjęcia wszystkich przepisów ustawowych, wykonawczych i administracyjnych w celu zapewnienia skutecznej ochrony interesów finansowych UE.

Nie ma zbyt wiele czasu na zmiany, ponieważ od wejścia ustawy w życie zależą dopłaty w 2023 roku:

  • w formie płatności bezpośrednich,
  • interwencji sektorowych,
  • interwencji dotyczących rozwoju obszarów wiejskich,
  • pomocy technicznej.

Z tego względu planowany termin przyjęcia projektu przez Radę Ministrów to I kwartał 2023 r. Autorzy ustawy podkreślą, że projektowane przepisy powinny wejść w życie w jak najkrótszym czasie, ponieważ 15 marca rozpocznie się naborów wniosków o przyznanie płatności bezpośrednich, przejściowego wsparcia krajowego oraz niektórych płatności w ramach II filaru WPR.

Projektowana ustawa uwzględnia nowe zasady i warunki wdrażania tych interwencji oraz upoważnienia ustawowe do określenia szczegółowych warunków przyznawania i wypłaty interwencji, a także regulacje w zakresie przejściowego wsparcia krajowego.

Resort rolnictwa prosi o zgłoszenie ewentualnych uwag do projektu w terminie 14 dni od otrzymania pisma (data na piśmie 15 listopada).

Zadania nowej ustawy na rzecz polskiego rolnictwa

Ustawa na stworzyć ramy prawne, które umożliwią terminowe i zgodne z prawem UE oraz krajowym wydatkowanie i rozliczenie środków finansowych w wysokości ponad 25 mld euro. Ogólnie sformułowane cele to:

  • poprawa warunków życia i pracy na obszarach wiejskich,
  • zapewnienie długoterminowego bezpieczeństwa żywnościowego,
  • wzmocnienie ochrony środowiska, w tym różnorodności biologicznej,
  • wzmocnienie struktur społeczno-ekonomicznych obszarów wiejskich.

Trzeba również dostosować istniejące środowisko prawne do nowego kształtu WPR, który wpływa na przyznawanie i wypłatę środków finansowych rolnikom i beneficjentom.

Od składania wniosków po zawieranie umów w ARiMR online

Od kilku lat rolnicy składają wnioski o płatności bezpośrednie przez internet. Proces informatyzacji ma postępować w obszarze dopłat i wszelkich form wsparcia udzielonych przez Agencję Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa.

W projektowanej ustawie zaproponowano rozwiązania, zgodnie z którymi za pośrednictwem systemu teleinformatycznego ARiMR będzie się odbywało składanie wniosków o przyznanie pomocy finansowej oraz ich rozpatrzenie, w tym prowadzenie korespondencji w sprawie, oraz zawieranie umów o przyznanie pomocy. Projektowana ustawa wychodzi w tym zakresie naprzeciw ogólnemu procesowi informatyzacji, który jest związany z dynamicznym rozwojem technologicznym.

Zmiany w płatnościach bezpośrednich od 2023 roku

W zakresie płatności bezpośrednich (I filar WPR) Plan Strategiczny przewiduje wdrożenie instrumentów zbliżonych do
wsparcia funkcjonującego w obecnym okresie:

  • podstawowego wsparcia dochodów do celów zrównoważoności (odpowiednik jednolitej płatności obszarowej),
  • uzupełniającego redystrybucyjnego wsparcia dochodów do celów zrównoważoności (odpowiednik płatności redystrybucyjnej (dodatkowej),
  • uzupełniającego wsparcia dochodów dla młodych rolników (odpowiednik płatności dla młodych rolników),
  • płatności w ramach wsparcia dochodów związanego z produkcją.

Będą płatności już dobrze znane i te zupełnie nowe, jak ekoschematy. To nowy rodzaj interwencji na rzecz klimatu, środowiska i dobrostanu zwierząt. Celem ekoschematów jest wynagradzanie praktyk rolniczych, które mają przyczynić się do realizacji celów środowiskowych i klimatycznych wspólnej polityki rolnej i dotyczą łagodzenia zmiany klimatu i przystosowania się do niej. Ich zadaniem jest również wspieranie zrównoważonego rozwoju i ochrony zasobów naturalnych takich jak woda, gleba i powietrze oraz ochrony bioróżnorodności.

Od 2023 r. nie będzie już dostępne dla rolników wsparcie w zakresie dobrostanu zwierząt realizowane w ramach poprzedniej perspektywy finansowej. Pomoc jednak nie zniknie, pojawi się jako jeden z ekoschematów.

Aby zachęcić rolników do zapewnienia zwierzętom warunków bytowych lepszych niż wymagają tego obowiązujące przepisy dotyczące podstawowego dobrostanu zwierząt, proponuje się wdrożenie odpowiedniego wsparcia w tym zakresie jako jeden z ekoschematów (tj. w ramach I filara WPR, a nie jak to miało miejsce dotychczas – jako jedno z działań objętych II filarem WPR). W I filarze WPR stosowane będzie także przejściowe wsparcie krajowe.

Podobnie jak w obecnym okresie programowania WPR, od 2023 dostępnych będzie także szereg form wsparcia obszarowego w ramach II filaru WPR:

  • płatności dla obszarów z ograniczeniami naturalnymi lub innymi szczególnymi ograniczeniami,
  • płatności rolno-środowiskowo-klimatycznych,
  • płatności ekologicznych,
  • premii z tytułu zalesień, zadrzewień lub systemów rolno-leśnych,
  • wsparcia inwestycji leśnych lub zadrzewieniowych.

Od 2023 r. rolników nie będzie już obowiązywała zasada wzajemnej zgodności oraz zazielenienie, ponieważ zostały one zastąpione przez warunkowość. Spełnienie norm i wymogów w ramach warunkowości będzie uzależniało otrzymanie pomocy w ramach płatności bezpośrednich i niektórych działań obszarowych II filara w pełnej wysokości.

Wsparcie produktów pszczelich z ARiMR, nie z KOWR

Pomoc dla sektora produktów pszczelich była realizowana przez Krajowy Ośrodek Wsparcia Rolnictwa. Ustawa zakłada zmianę instytucji, którą od 2023 roku będzie ARiMR. Efektem tej zmiany będzie włączenie w system elektronizacji udzielania pomocy kierowanej do sektora produktów pszczelich.

Nowości w tworzeniu grup producenckich

Kontynuowana będzie interwencja o nazwie „Tworzenie grup producentów i organizacji producentów”. Powiela zdecydowaną większość zasad wsparcia, jakie miały zastosowanie dotychczas, z kilkoma zmianami Wsparcie w ramach interwencji I.13.2 będzie przyznawane na podstawie umowy o przyznaniu pomocy, a nie jak dotychczas na podstawie decyzji administracyjnej.

Proponuje się wprowadzenie ułatwień w procesie tworzenia i funkcjonowania grup producentów rolnych i zrównanie tego procesu z procesem tworzenia i funkcjonowania organizacji producentów. Uproszczeniem procesu powstawania i funkcjonowania grup producentów rolnych jest ograniczenie liczby celów, jakie muszą realizować przedsiębiorstwa, aby mogły zostać uznane za grupy producentów rolnych, a następnie jakie muszą realizować, aby ten status utrzymać.

Taka zmiana ma ułatwić wykorzystanie pieniędzy na tworzenie grup. Aby osiągnąć cele założone w Planie Strategicznym, konieczne jest wprowadzenia uproszczeń w procesie uznawania i funkcjonowania grup producentów rolnych w Polsce.

Zmiany w szkoleniach i doradztwie. Wsparcie tylko dla publicznych ośrodków

Zmiany nie ominą interwencji szkoleniowo-doradczych. W Planie Strategicznym na lata 2023-2027 zrezygnowano z większości interwencji z wyboru beneficjentów w trybie przepisów o zamówieniach publicznych.

Taki tryb pozostał tylko w interwencji „Wsparcie gospodarstw demonstracyjnych”, w ramach której realizowane są operacje, w których na etapie przygotowywania założeń trudno jest wskazać i oszacować wartość operacji za pomocą kosztów uproszczonych.

W dwóch instrumentach wsparcia autorzy projektu ustawy zakładają, że podmiotami zapewniającymi indywidualne usługi doradcze dla rolników i szkolenia podstawowe dla rolników będą wyłącznie publiczne ośrodki doradztwa rolniczego.

W uzasadnieniu takiej decyzji podaje się "wieloletnie doświadczenie i jakość świadczonych usług doradczych, realizowane przez nie zadania publiczne związane z rozwojem gospodarstw rolnych oraz najlepiej rozwiniętą w Polsce sieć placówek doradczych, posiadających biura na terenie całego kraju oraz doradców rolniczych, którzy mogą zapewnić równy dostęp do usług doradczych i szkoleniowych na terenie całego kraju".

Przyjęte rozwiązanie uprości dotychczasowe podejście we wdrażaniu tego rodzaju pomocy ze środków WPR i pozwoli znacznie szybciej i sprawniej zapewnić rolnikom dostęp do indywidualnych usług doradczych oraz do wiedzy i informacji na terenie całego kraju, co jest szczególnie istotne w związku ze zmianami w obowiązkach i wymogach dla rolników w nowym okresie programowania.

W Planie Strategicznym WPR zapewniona została możliwość realizacji usług doradczych w ramach doradztwa grupowego oraz specjalistycznych szkoleń dla rolników przez podmioty wybrane w drodze konkursu.

Źródło: RCL

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na Twitterze!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na Twiterze!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

miejsce #1

Tristar

Tristar SNOWPOWER 195/55R16 87H

302,00 zł170,00 zł-44%
miejsce #2

Dębica

Dębica Frigo Hp2 205/55R16 91H

400,00 zł273,18 zł-32%
miejsce #3

Continental

Continental WinterContact TS 870 205/55 R16 91H

550,00 zł459,00 zł-17%
miejsce #4

Kormoran

KORMORAN SNOW 205/55R16 91H

296,00 zł256,00 zł-14%
miejsce #5

Bridgestone

Bridgestone Blizzak Lm005 235/55R17 103V

829,00 zł735,54 zł-11%
miejsce #6

Sava

Sava Eskimo S3+ 185/65R15 88T

296,00 zł273,23 zł-8%
Materiały promocyjne partnera

24 listopada to dzień buraka! - video flesz

Materiał oryginalny: Dotacje dla rolników 2023. Na co będą pieniądze w Planie Strategicznym WPR? Od tej ustawy zależy najbliższa przyszłość rolników - Strefa Agro

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Wróć na wspolczesna.pl Gazeta Współczesna
Dodaj ogłoszenie