- To kolejny dowód na to, że regionalne firmy potrafią tego typu inwestycje realizować, ale też, że pieniądze na budowę pozostają w regionie, że mieszkańcy naszego województwa dzięki temu mają pracę – mówił Adam Poliński.
Podkreślał, że dla regionu nowe, wyremontowane drogi są bardzo cenne, ale równie cenne jest, to, że wykonawcami są podlaskie firmy.
Przebudowywany odcinek DW 689 znajduje się w gminach Bielsk Podlaski, Orla, Czyże i Hajnówka. W ramach inwestycji ponad 24 kilometrowy odcinek drogi zostanie rozbudowany i poszerzony do 7 m., a także m.in. powstanie obwodnica miejscowości Hołody, przebudowane będą zjazdy, skrzyżowania i most na Orlance. W miejscowościach, przez które droga przebiega powstaną chodniki.
Znajdują się tu następujące obiekty inżynierskie:
1. Obiekt mostowy nr 1 w km 8+726 na rz. Orlanka w m. Szczyty – Dzięciołowo o długości całkowitej 23,80m i szerokości całkowitej 9,90m, układ statyczny – ciągły;
2. Obiekt mostowy nr 2 w km 12+283 na cieku bez nazwy w m. Zbucz o długości całkowitej 4,0m i szerokości całkowitej 10,0m, układ statyczny – swobodnie podparty;
3. Przepust nr 1 w km 1+031 (Bielsk Podlaski) – żelbetowy rurowy, dł. 11,5m;
4. Przepust nr 2 w km 1+523 (Bielsk Podlaski) – żelbetowy rurowy, dł. 10,2m;
5. Przepust nr 3 w km 2+422 (Bielsk Podlaski) – żelbetowy rurowy, dł. 11,9m;
6. Przepust nr 4 w km 3+842 (Bielsk Podlaski) – żelbetowy rurowy, dł. 10,8m;
7. Przepust nr 5 w km 4+336 (Hołody) – żelbetowy rurowy, dł. 12,4m;
8. Przepust nr 6 w km 4+897 (Hołody) – żelbetowy rurowy, dł. 10,5m;
9. Przepust nr 7 w km 5+446 (Hołody) – żelbetowy rurowy, dł. 10,4m;
10. Przepust nr 8 w km 6+336 (Hołody) – żelbetowy rurowy, dł. 11,4m;
11. Przepust nr 9 w km 7+357 (Hołody) – żelbetowy rurowy, dł. 15,7m;
12. Przepust nr 10 w km 7+757 (Hołody) – żelbetowy ramowy, dł. 10,0m;
13. Przepust nr 11 w km 9+565 (Szczyty Dz.) – betonowy sklepiony, dł. 13,4m;
14. Przepust nr 12 w km 10+586 (Szczyty Dz.) – żelbetowy rurowy, dł. 12,4m;
15. Przepust nr 13 w km 13+369 (Zbucz) – żelbetowy rurowy, dł. 10,4m;
16. Przepust nr 14 w km 14+436 (Zbucz) – żelbetowy rurowy, dł. 10,2m;
17. Przepust nr 15 w km 15+052 (Zbucz) – żelbetowy rurowy, dł. 10,4m
18. Przepust nr 16 w km 16+003 (Zbucz) – żelbetowy rurowy, dł. 10,3m;
19. Przepust nr 17 w km 17+715 (Berezowo Stare) – żelbetowy rurowy, dł. 10,5m;
20. Przepust nr 18 w km 19+572 (Dubicze Osoczne) – żelbetowy rurowy, dł. 11,2;
21. Przepust nr 19 w km 20+988 (Chytra) – żelbetowy rurowy, dł. 11,4m;
22. Przepust nr 20 w km 21+462 (Chytra) – żelbetowy ramowy, dł. 12,0m;
23. Przepust nr 21 w km 22+428 (Hajnówka) – żelbetowy rurowy, dł. 10,0m.
24. Przepust nr 22 w km 24+252 (Hajnówka) – żelbetowy ramowy, dł. 10,0m
Inwestycję w formule „Zaprojektuj i wybuduj” zrealizuje konsorcjum firm z bielskim Unibepem S.A. jako liderem. Partnerami są „Maksbud” Sp. z o.o – również firma z Bielska Podlaskiego i warszawskie przedsiębiorstwo Value Engineering” Sp. z o. o.
Marszałek dziękuje także opozycji
Marszałek Artur Kosicki podkreślał, że to kolejny odcinek drogi wojewódzkiej, na którego remont obecny zarząd pozyskał fundusze ze środków zewnętrznych. Koszt inwestycji to blisko 115 mln zł. Całość zostanie sfinansowana ze środków centralnych.
- Niecałe dwa lata urzędowania to ponad 180 mln zł dofinansowania z budżetu państwa w ramach Funduszu Dróg Samorządowych, to prawie 60 mln na remonty dróg wojewódzkich. Takich kwot nigdy w budżecie województwa nie było – mówił marszałek.
Dodał, że w prace nad rozpoczęciem inwestycji włączyło się wielu radnych, także tych z opozycji sejmikowej.
- Dziękuję, że obdarzyliście nas zaufaniem, i dzięki temu możemy realizować wiele ambitnych planów nie tylko z własnych środków, ale też z pieniędzy pozyskiwanych m.in. z budżetu państwa – to pozwala na wykorzystanie funduszy samorządu województwa na inne ważne cele infrastrukturalne - mówił marszałek.
W szczególności marszałek podziękował członkowi zarządu Markowi Malinowskiemu i radnemu Sebastianowi Łukaszewiczowi.
- Jako członek zarządu województwa, ale też, jako były, wieloletni radny powiatu bielskiego, wiem jak ta droga jest ważna dla lokalnej społeczności zarówno z powiatu bielskiego, jak i hajnowskiego – mówił Marek Malinowski.
Dodał, że droga ma też ogromne znaczenie dla całego regionu i dla ruchu turystycznego odbywającego się na terenie województwa.
Z kolei radny Sebastian Łukaszewicz dziękował marszałkowi Kosickiemu z to, że „ma na uwadze subregion bielski”.
- To jedna z najbardziej kluczowych inwestycji w tym regionie. Mam nadzieję, że terminy będą dotrzymane i pod koniec 2023 r. droga zostanie oddana do użytku – mówił.
Czytaj też: Ważą się losy obwodnicy Bielska Podlaskiego
Wspieramy Lokalny Biznes, Marszałek Województwa Podlaskiego Artur Kosicki, rozmawia Piotr Sawczuk
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?