Wiemy już, na które trasy krajowe w naszym regionie znajdą się pieniądze. Ministerstwo Infrastruktury i Rozwoju podsumowało właśnie konsultacje Programu Budowy Dróg Krajowych do 2023 r. To najważniejszy dokument dotyczący tego typu inwestycji.
W programie uwzględnione zostały drogi ekspresowe Białystok - Warszawa oraz Via Baltica, prowadząca od litewskiej granicy przez Suwałki, Ełk i Łomżę do Ostrowi Mazowieckiej. Tam ta trasa połączy się z tą pierwszą. Obie budowy mają zakończyć się w okolicach 2020 r. Potem mieszkańcy największych miast w regionie powinni mknąć do stolicy po dwupasmowych, bezkolizyjnych szosach.
W przypadku drogi łączącej Białystok z Warszawą prace są na tyle zaawansowane, że trudno mieć wątpliwości dotyczące terminów. Via Baltica wciąż jednak znajduje się w fazie projektowej.
- Nie ma obaw - zapewnia jednak Andrzej Orzechowski, ełcki poseł PO. - W przyszłym roku ogłoszone zostaną pierwsze przetargi.
Pieniędzy nie starczy natomiast na dwie inne inwestycje zgłoszone podczas konsultacji. To drogi Białystok - Knyszyn - Augustów oraz Gołdap - Olecko - Ełk. Powód? Zbyt małe natężenie ruchu.
Do programu nie wpisano też na razie modernizacji tras Białystok - Lublin oraz Olsztyn - Ełk - Augustów, ale przynajmniej w tym ostatnim przypadku są na to spore szanse. Ministerstwo wniosków z góry nie odrzuciło i zakwalifikowało je do grona tych, nad którymi będzie się jeszcze zastanawiało. Co to oznacza?
- Jestem przekonany, że droga z Olsztyna do Ełku znajdzie się ostatecznie w krajowym programie - twierdzi poseł Orzechowski. - To nie będzie żadna trasa ekspresowa. Myślę, że wystarczy system "2+1", czyli dodatkowy pas do wyprzedzania.
Odcinek Ełk - Augustów nie będzie już modernizowany. Głównie z tego powodu, że nikt się o to nie upomina.
O dobrą drogę z Białegostoku do Lublina walczyło natomiast wiele osób. - Ministerstwo dalej się zastanawia, ale, moim zdaniem, nic się za tym nie kryje - mówi Dariusz Piontkowski, zaangażowany w tę sprawę poseł PiS. - Uczestniczyłem w wielu spotkaniach i zawsze pojawiał się ten sam argument - za małe natężenie ruchu.
Ostateczną wersję programu budowy dróg rząd ma przyjąć w najbliższych tygodniach.
Czytaj e-wydanie »Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?