Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Drogie kursy na wieś

Ewa Sznejder
Autobusy podmiejskie są oblegane przez młodzież wracającą ze szkoły. Pasażerowie często z trudem mieszczą się w nich.
Autobusy podmiejskie są oblegane przez młodzież wracającą ze szkoły. Pasażerowie często z trudem mieszczą się w nich.
Gmina Łomża. Mieszkańcy podłomżyńskich gmin walczą o autobusy. Lokalni przewoźnicy zlikwidowali większość kursów.

MPK tnie kursy

MPK tnie kursy

Zlikwidowane zostały trzy podłomżyńskie linie miejskich autobusów: nr 7 (Łomża - Jeziorko - Poniat), nr 16 (Łomża - Piątnica - Czarnocin - Nagórki - Pęza), nr 17 (Łomża - Kisielnica - Dobrzyjałowo). Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacji w Łomży ograniczyło też poważnie liczbę kursów autobusów nr 4 (do Pniewa), nr 9 (do Nowogrodu) i nr 15 (do Krzewa). Cięcia najbardziej odczuli mieszkańcy gmin Łomża i Piątnica, którzy - choć mieszkają kilka, kilkanaście kilometrów od Łomży - mają bardzo niedogodne połączenia.

Problemu nie ma wiosną i latem, można iść te dwa kilometry polną drogą do przystanku - opowiada Marek Wiśniewski z Lutostani, który codziennie dojeżdża do technikum w Łomży. - Ale jak zimą zawieje, to się nie przejdzie.

Podobne problemy mają uczniowie szkół średnich z większości małych miejscowości pod Łomżą. Gminy dowożą dzieci z podstawówek i gimnazjów, bo to ich ustawowe zadanie. Starsi muszą sobie radzić sami. A lokalnym przewoźnikom nie opłaca się jeździć tam, gdzie jest mało pasażerów. Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacji z Łomży zlikwidowało właśnie kilka linii podmiejskich, na innych ograniczyło kursy.

- Występowaliśmy do gmin z prośbą, aby dofinansowały kursy - wyjaśnia Bogusław Szczech, dyrektor MPK. - Temat pozostał bez odzewu. Nie mogę jeździć z dwoma pasażerami. I tak działamy na granicy opłacalności.

Mieszkańcy wystąpili o pomoc do wójtów. Gminy Łomża i Piątnica włączyły się w negocjacje. Mieszkańcy zadeklarowali, że będą wykupować bilety miesięczne swoim dzieciom. W zamian dostaną dwa kursy - poranny i powrotny.

- Staramy się pogodzić interes firmy z potrzebami lokalnych społeczności - wyjaśnia Adam Wykowski, prezes PKS w Łomży. - Gdy jest 15-20 pasażerów z biletami miesięcznymi, kurs staje się rentowny. Niektóre gminy, np. Śniadowo, dofinansowują kurs dla mniejszej liczby uczniów. Ze Śniadowa uruchomiliśmy dzięki temu autobus do Marianowa, do Zespołu Szkół Rolniczych.

Mieszkańcy mają nadzieję, że w ten sposób odbudowana zostanie sieć linii autobusowych, zlikwidowanych przez MPK.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na wspolczesna.pl Gazeta Współczesna