Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Dworzec kolejowy w Sokółce. Budynek czeka generalny remont

Dorota Biziuk [email protected]
Już wkrótce sokólski dworzec PKP oraz jego otoczenie zmienią się nie do poznania
Już wkrótce sokólski dworzec PKP oraz jego otoczenie zmienią się nie do poznania D. Biziuk
Został wybudowany w drugiej połowie XIX wieku. Od niedawna jest już na stanie gminy.

Zabytkowy budynek sokólskiego dworca należał dotychczas do spółki PKP Nieruchomości. To właśnie z nią władze sokólskiej gminy prowadziły rozmowy w sprawie nieodpłatnego przejęcia obiektu wraz z przylegającą do niego działką o powierzchni 1,12 ha. Pertraktacje trwały od 2010 roku.

Nowy właściciel, nowe porządki

Liczący ponad 150 lat dworzec PKP w Sokółce wymaga generalnego remontu.
- Tego typu budynki powinny być wizytówką miasta. Teraz, kiedy jesteśmy już właścicielem wspomnianego obiektu, możemy przystąpić do jego kompleksowej modernizacji - powiedział Piotr Bujwicki, zastępca burmistrza Sokółki.

Jeszcze w tym roku planowane jest przeprowadzenie remontu elewacji. W harmonogramie prac znajduje się również modernizacja linii wodociągowej oraz dostarczenie do budynku ciepła z miejskiej magistrali. W bezpośrednim sąsiedztwie dworca pojawi się nowy asfalt i chodniki oraz zieleń.
Poprzedni właściciel wymienił dach zabytkowego obiektu, zamontował nowe okna i rynny. Na tym zakończyły się inwestycje finansowane przez PKP Nieruchomości w budynku sokólskiego dworca.

Po kompleksowym remoncie zewnętrznej elewacji, ekipy remontowe wkroczą do środka obiektu, która również wymaga gruntownej modernizacji. Te prace zaplanowano na kolejne lata.

Prezent od Rosjan

Sokólski dworzec PKP jest częścią kolei warszawsko - petersburskiej, której budowa ruszyła w 1853 roku. Mówi się, że linia kolejowa łącząca Warszawę z Petersburgiem to największy prezent, jaki Rosjanie podarowali Sokółce. Inwestycję prowadziła spółka z francuskim kapitałem.
Odcinek z Warszawy do Białegostoku uruchomiono wiosną 1862 roku - od maja kursowały na tej trasie dwie pary pociągów tygodniowo.

We wrześniu został uruchomiony odcinek do Grodna, który przebiegał przez Sokółkę i Kuźnicę. Stała komunikacja na linii warszawsko - petersburskiej, liczącej 1.330 km ruszyła 27 grudnia 1862 roku. Podróż pomiędzy końcowymi stacjami trwała wówczas 38 godzin. Warto przypomnieć, że na pokonanie odcinka z Warszawy do Wilna pociąg potrzebował 14 i pół godziny.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Kto musi dopłacić do podatków?

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na wspolczesna.pl Gazeta Współczesna