MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Dworzec PKP w Jabłoni Kościelnej na trasie Rail Baltica otwarty dla podróżnych. Remont budynku i otoczenia stacji kosztował ok.4 mln zł

OPRAC.: wal
Mimo niewielkich rozmiarów, dworzec w Jabłoni Kościelnej został wyposażony w proekologiczne rozwiązania. Ogrzewanie w budynku zapewni pompa ciepła. Natomiast dzięki specjalnemu systemowi odzysku woda szara zostanie wykorzystana do spłukiwania toalet. Na dworcu zamontowano również energooszczędne oświetlenie LED.
Mimo niewielkich rozmiarów, dworzec w Jabłoni Kościelnej został wyposażony w proekologiczne rozwiązania. Ogrzewanie w budynku zapewni pompa ciepła. Natomiast dzięki specjalnemu systemowi odzysku woda szara zostanie wykorzystana do spłukiwania toalet. Na dworcu zamontowano również energooszczędne oświetlenie LED. PKP PLK
Zakończyła się kompleksowa przebudowa dworca kolejowego w Jabłoni Kościelnej. Podróżni mogą już korzystać z odnowionego, bardziej komfortowego i nowoczesnego obiektu.

Niewielki dworzec w Jabłoni Kościelnej jest dwunastym zmodernizowanym obiektem udostępnionym w tym roku przez PKP S.A. w ramach Programu Inwestycji Dworcowych na lata 2016-2023. Dzięki inwestycji ten niewielki budynek zmienił swoje oblicze. Renowację przeszła elewacja, na której odtworzono detale architektoniczne. Pozwoliło to na przywrócenie historycznego wyglądu dworca. Wymienione zostały wszystkie instalacje wewnątrz obiektu, a także pokrycie dachowe oraz stolarka okienna i drzwiowa.

– Jabłoń Kościelna to piąty zmodernizowany dworzec w województwie podlaskim otwarty dla podróżnych w ramach Programu Inwestycji Dworcowych na lata 2016-2023. To niewielki obiekt, ale wierzę, że dzięki usprawnieniom wprowadzonym podczas inwestycji spełni on oczekiwania wszystkich podróżnych – mówi Ireneusz Maślany, członek zarządu PKP S.A.

Zmiany widoczne są również wewnątrz budynku. Do dyspozycji pasażerów oddano wygodną klimatyzowaną poczekalnię oraz znajdujące się w jej sąsiedztwie toalety, które przystosowano również dla potrzeb osób z niepełnosprawnościami. Dla tej grupy podróżnych zlikwidowano także bariery architektoniczne w budynku oraz wprowadzono szereg innych usprawnień, m.in. ścieżki prowadzące dla osób niewidomych i niedowidzących oraz dotykową mapę dworca.

Metamorfozę przeszło otoczenie obiektu. Rozebrano dobudówkę dworca i drewniany budynek gospodarczy. W ich miejscu zaaranżowano dwa miejsca parkingowe, w tym jedno dostosowane do potrzeb osób o ograniczonej mobilności oraz wiatę rowerową. Pomieści ona dziesięć jednośladów. Ponadto uporządkowano zieleń, zamontowano również nowe ławki i kosze. Zaprojektowano także przestrzeń pod montaż biletomatów i maszyn z przekąskami.

– Otwarcie zmodernizowanego dworca w Jabłoni Kościelnej to kolejny element przeciwdziałania wykluczeniu komunikacyjnemu. Mieszkańcy kolejnej mniejszej miejscowości w województwie podlaskim zyskują dostęp do bezpiecznej i komfortowej infrastruktury kolejowej. Mam nadzieję, że nowoczesny i proekologiczny budynek dworca stanie się ważnym centrum społeczności lokalnej i ułatwi pasażerom podróżowanie koleją na strategicznej trasie Rail Baltica. Wszystko to dzięki Programowi Inwestycji Dworcowych, w ramach którego polski rząd przeznaczy do 2023 r. prawie 2 mld zł na modernizację blisko 200 dworców – mówi Andrzej Bittel, wiceminister infrastruktury.

W ramach inwestycji na dworcu wprowadzono elektroniczne tablice przyjazdów i odjazdów pociągów oraz informację głosową. Z kolei dzięki montażowi nowoczesnych systemów monitoringu, kontroli dostępu, sygnalizacji włamania i napadu poprawiono bezpieczeństwo w budynku i jego bezpośrednim otoczeniu.

– Zabytkowy i historyczny dworzec kolejowy w Jabłoni Kościelnej wraca na tory, by cieszyć swoją poprawioną funkcjonalnością i zmodernizowanym wyglądem kolejnych podróżnych. Dzięki dużemu zaangażowaniu środków unijnych w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko obiekty kolejowe, w tym takiej jak dzisiejszy, odzyskują swój dawny blask i ekologiczne, komfortowe i bezpieczne wracają do codziennego użytku – podkreśla Joanna Lech, dyrektor Centrum Unijnych Projektów Transportowych.

Koszt inwestycji wyniósł około 4 mln zł brutto. Była ona dofinansowana ze środków unijnych w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Za realizację prac budowlanych odpowiadała firma PB Pożarski Budownictwo Sp. z o. o. Sp.k., natomiast projekt przebudowy dworca opracowało Przedsiębiorstwo Organizacji Inwestycji „ALLPLAN” Sp. z o. o.

od 7 lat
Wideo

Jak politycy typują wyniki polskiej reprezentacji?

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na wspolczesna.pl Gazeta Współczesna