Błędy się zdarzają
Wszystkie są wyjaśniane. Zazwyczaj świadczeniodawcy tłumaczą się błędami i naprawiają je. Dlatego dotąd zakończone postępowania nie miały skutków finansowych.
- Przykładowo pacjent zgłosił, że miał wykonywany zabieg na barku, a w systemie ZIP widniała informacja, że wykonywano procedurę dotyczącą biodra - wymienia Małgorzata Jopich z podlaskiego oddziału NFZ. - Okazało się, że świadczeniodawca popełnił błąd w sprawozdawczości i po naszej interwencji poprawił go - dodaje.
Inny przypadek: pewna mama zgłosiła, że w koncie ZIP jej dziecka jest wykazany pobyt na oddziale laryngologicznym, choć w rzeczywistości dziecko nigdy nie było leczone na takim oddziale.
W tym przypadku także doszło do pomyłki w numerze pesel pacjenta.
Niewłaściwy numer pesel
- Podobnie było w zgłoszonych przypadkach wizyt u lekarzy-specjalistów, które pacjenci widzieli w swoich kontach ZIP, a w rzeczywistości nie leczyli się w danej poradni - dodaje Jopich. - Na podstawie wyjaśnień i przesłanej kopii dokumentacji medycznej okazywało się, że numer pesel pacjenta został źle wprowadzony do systemu - pomyłki zostały poprawione.
Do podlaskiego NFZ zgłosił się także pacjent, który twierdził, że nie leczył się w wykazanym w ZIP gabinecie lekarza rodzinnego.
Okazało się, że świadczeniodawca w ramach jednej umowy z NFZ prowadzi dwie poradnie w dwóch różnych miejscowościach. W tym konkretnym przypadku świadczeniodawca sprawozdając świadczenia do rozliczenia omyłkowo przypisał pacjenta do niewłaściwej poradni.
Przypomnijmy, że system ZIP umożliwia pacjentom sprawdzenie danych o dotychczasowym leczeniu w ramach NFZ. Konto w portalu założyło dotąd około 34 tysięcy mieszkańców województwa podlaskiego.
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?