Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Egzamin gimnazjalny 2016. Matematyka. Podpowiedzi. Matematyka wymaga strategii

Anna Mizera-Nowicka
Egzamin gimnazjalny 2016. Matematyka. Podpowiedzi. Matematyka wymaga strategii.
Egzamin gimnazjalny 2016. Matematyka. Podpowiedzi. Matematyka wymaga strategii. sxc.hu
Ten przedmiot zazwyczaj sprawia sporo problemów. Jakie zadania były najtrudniejsze podczas ubiegłorocznego egzaminu gimnazjalnego? Zobacz! Do arkusza z matematyki gimnazjaliści zasiądą 19 kwietnia br. Aby nie popełnili błędów, mamy kilka podpowiedzi.

Zadanie 3

Matematycy zwracają uwagę, że podczas rozwiązywania testu podstawą jest skupienie.

- W ubiegłym roku w arkuszu było sporo zróżnicowanych zadań rachunkowych. Na przykład w zadaniu 3. należało się wykazać umiejętnością działania na ułamkach zwykłych i dziesiętnych. Łatwo tutaj o pomyłkę, jeśli się nie ma dobrej techniki - wskazuje Marcin Karpiński, współtwórca podręczników wydawanych przez Gdańskie Wydawnictwo Oświatowe i lider Pracowni Matematyki w Instytucie Badań Edukacyjnych.

Zobacz też Egzamin gimnazjalny 2016. Polski, matematyka: Arkusz CKE, zadania, odpowiedzi, rozwiązania

Zadanie 4

Nauczyciele wskazują też, że uczniowie mieli problemy, gdy polecenia choć trochę odbiegały od schematu, gdy były nietypowe.

- Tak było z zadaniem 4. Przypuszczam, że gdyby zamieszczono tam polecenie, by wyłączyć czynnik przed znak pierwiastka, uczniowie nie mieliby kłopotu. Tu jednak sami musieli się tego domyślić, co okazało się dla nich trudne - mówi Joanna Jakubowska, nauczyciel matematyki i doradca metodyczny Ośrodka Kształcenia Ustawicznego Nauczycieli.

Na polecenie 4. (poprawnie rozwiązało je jedynie 23 proc. uczniów!) zwraca uwagę także Marcin Karpiński.

- W tym zadaniu nie trzeba niczego pierwiastkować, lecz jedynie zrozumieć, na czym polega pierwiastkowanie. Aby poprawnie to zadanie rozwiązać, trzeba dostrzec, jaki związek ma pierwiastek z pięciu z pierwiastkiem z dwudziestu - wyjaśnia.

Zadanie 5

Matematyk podkreśla, że podobnie jest z pytaniem 5., które na pierwszy rzut oka wygląda na dosyć uciążliwe zadanie rachunkowe, a w rzeczywistości wymaga tylko dostrzeżenia zależności między liczbami.

- Nie jest to zadanie na potęgowanie - uczeń nie musi umieć podnosić liczby do 190 potęgi, ale powinien zauważyć regułę, która rządzi potęgowaniem - mówi.

Zadanie 8

Marcin Karpiński zwraca uwagę również na przykład 8.

- Trzeba tam było wydedukować z wykresu, ile waży wafelek. Takie zadania są szansą dla uczniów, którzy mają kłopoty z matematyką - wskazuje. - Zdający musiał tam wykazać się jedynie rozumowaniem matematycznym. To zadanie poprawnie potrafiło rozwiązać aż 72 proc. gimnazjalistów.

Zadanie 11

Joanna Jakubowska radzi natomiast, by skupić się na pytaniu 11.

- To kolejne zadanie nietypowe, które sprawiło sporo kłopotów. Gdyby polecenie brzmiało „znajdź medianę”, uczniowie pewnie nie mieliby takich problemów. Dlatego warto rozwiązywać jak najwięcej różnorodnych przykładów - zaleca. - Nauczyciele muszą szukać poza podręcznikami zadań nietypowych.

Zadanie 14

Tego typu było też zadanie 14., które wymagało od gimnazjalistów wykazania się wieloma umiejętnościami. - Trzeba było zinterpretować tekst matematyczny, znać własności boków trójkąta oraz zinterpretować wynik i wyciągnąć wnioski - wskazuje doradca OKUN.

Zadanie 22

Na egzaminie z matematyki pojawiły się również zadania, które można było rozwiązać na wiele sposobów. Przykład? Zadanie 22.

- Aby je prawidłowo rozwiązać, nie trzeba opierać się na rachunkach, wystarczy wyobraźnia geometryczna - mówi lider Pracowni Matematyki w IBE.

Ale z tym, jak twierdzi Joanna Jakubowska, uczniowie mają problem.

- Aby ich w tym obszarze wesprzeć, dobrze jest robić z nimi zadania interaktywne oraz pracować z modelami brył - radzi.

Nauczycielka wskazuje, że przy rozwiązywaniu tego zadania kłopotem może okazać się także nieumiejętność używania języka matematycznego i problem z uzasadnianiem.

Zadanie 23

Według doradcy OKUN, dla gimnazjalistów niełatwe było także polecenie 23.

- Wymagało wiedzy z planimetrii i stereometrii, a także rozumowania matematycznego i użycia strategii - wskazuje Joanna Jakubowska. - Aby uczeń poradził sobie na egzaminie z takimi przykładami, musi ich rozwiązywać jak najwięcej.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na wspolczesna.pl Gazeta Współczesna