Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Egzamin gimnazjalny 2016. Przedmioty Przyrodnicze. Odpowiedzi. Arkusze

Anna Mizera-Nowicka
Egzamin gimnazjalny 2016. Przedmioty Przyrodnicze. Odpowiedzi. Arkusze
Egzamin gimnazjalny 2016. Przedmioty Przyrodnicze. Odpowiedzi. Arkusze sxc.hu
Arkusz z przyrody to dla wielu uczniów spore wyzwanie - sprawdza wiedzę z kilku przedmiotów: biologii, chemii, fizyki i geografii. Co było trudne?

Średnio polscy gimnazjaliści z tej części uzyskali rok temu 50 proc. punktów. Na czym stracili najwięcej?

Biologia

Jak podaje Centralna Komisja Egzaminacyjna, uczniowie mieli problemy już z pierwszym zadaniem z arkuszu - z biologii. Składało się ono z dwóch części. Najpierw, na podstawie opisu morfologii i warunków bytowania zaleszczotki, trzeba było dokonać klasyfikacji tego gatunku. Choć podpowiedź była w tekście, niestety, niektórzy po przeczytaniu nazwy zaleszczotki, organizmu im nieznanego, zniechęcili się do dalszej analizy tekstu.
Arkusze do ściągnięcia tutaj!

- Natomiast w drugiej części uczniowie mieli wykazać się znajomością budowy pajęczaków oraz wiedzą na temat stosunków pokarmowych - wskazuje Małgorzata Prabucka, nauczycielka biologii. - Ale uczniowie nie bardzo mogli skojarzyć słowo pożyteczność (to informacja, która znalazła się w tekście) z drapieżnictwem. Uważali, że te dwa słowa się wykluczają.

Chemia

Kłopoty sprawiło np. zadanie 11., w którym w sposób nietypowy zaprezentowano dane.

- Zadanie sprawdzało umiejętność obliczenia stężenia procentowego jednego z dwóch roztworów, których składy podane zostały w formie wykresu punktowego - podają egzaminatorzy z CKE. - Wyniki wskazują, że zdający pobieżnie przeanalizowali wykres, w szczególności wielkość podaną na osi poziomej - masa rozpuszczalnika. Z analizą informacji poradziło sobie jedynie 31 proc. zdających.

Fizyka

Tu najtrudniejsze było zadanie 14., które sprawdzało, czy piszący zna pojęcia: ciepło właściwe, praca, moc oraz wie, jakie przyrządy są niezbędne do doświadczalnego wyznaczenia ciepła właściwego. Z tym uporał się tylko co trzeci uczeń.

Ale jak podaje CKE, duże trudności przysporzyło też zadanie 17., ponieważ jedynie 41 proc. gimnazjalistów potrafiło na podstawie danych dotyczących mocy oraz czasu pracy domowych urządzeń oszacować ilość zużytej energii elektrycznej.

- Większość uczniów, którzy udzielili błędnej odpowiedzi, utożsamiała moc urządzenia z zużytą energią, zupełnie ignorując czas pracy tegoż urządzenia. W efekcie najczęściej spotykaną błędną odpowiedzią było wskazywanie urządzenia, które charakteryzuje się największą mocą - wskazują egzaminatorzy.

Geografia

W tej części testu najtrudniejsze było zadanie 24.

- Sprawdzało umiejętność odczytania z mapy cech klimatu Polski i wykazania ich związku z czynnikami je kształtującymi - wyjaśnia Daniel Łumianek, nauczyciel geografii w gimnazjum.

- Aby wzmocnić umiejętność radzenia sobie z takimi zadaniami, a są one nietypowe, wymagające nie tylko wiedzy, ale również umiejętności tworzenia związków przyczynowo-skutkowych, należy ćwiczyć jak najwięcej z mapą i ją interpretować na wszelkie możliwe sposoby - podpowiada.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na wspolczesna.pl Gazeta Współczesna