Ekologia w e-commerce. Białostocka spółka Glosel stawia na odpowiedzialne prowadzenie biznesu

Andrzej Matys
Andrzej Matys
Rynek e-commerce rozwija się coraz bardziej dynamicznie, a wzrost liczby wysyłanych zamówień może źle wpływać na środowisko. Jest tak szczególnie w przypadku pakowania przesyłek w plastik i niebiodegradowalne opakowania. Bodźcem do zmian dla przedsiębiorców powinna być troska o środowisko, ale gdy tego brak z motywacją są coraz bardziej świadomi konsumenci. Są gotowi zmienić miejsce zakupów na takie, w którym zamówienie zostanie spakowane ekologicznie. I tak pakują swoje towary marki białostockiej spółki Glosel.

E-commerce rośnie, a 2020 rok był wyjątkowy dla tego rynku. Obostrzenia w sklepach stacjonarnych sprawiły, że więcej klientów zacęło robić zakupy online. Według raportu „E-commerce 2021” sporządzonego przez interaktywnie.com, Polska jest jednym z najdynamiczniej rozwijających się rynków sprzedaży internetowej na świecie. W tym roku jego wartość może przekroczyć nawet 100 mld zł.

Prawie 85 proc. Polaków zapowiada, że po zakończeniu pandemii nie zrezygnuje z zakupów online. Dodatkowo, 10 proc. badanych chce zwiększać wydatki na zakupy w sieci (interaktywni.com, Raport "E-commerce 2021") oraz (Raport PwC i Digital Experts Club "Strategie, które wygrywają. Liderzy e-commerce o rozwoju handlu internetowego").

Czytaj również: Raport. Sklep białostockiej firmy TaniaKsiazka.pl liderem e-commerce w swojej branży

Folia zmorą sprzedaży online

Rozwój rynku e-commerce przekłada się wzrost ilości odpadów, które powstają przy pakowaniu zamówień. Istotne jest wdrażanie zmian zgodnych z ideą less lub zero waste i przez gigantów, i przez małe firmy.

– Wydawać by się mogło, że małe zmiany nie mają sensu, jednak od jednego kroku milowego postawionego w ciągu wielu lat, ważniejsze są te małe, wdrażane sukcesywnie. To przepis na sukces w kontekście wprowadzania rozwiązań proekologicznych w funkcjonowaniu każdego przedsiębiorstwa, a realne korzyści naprawdę robią wrażenie. W Glosel od roku systematycznie realizujemy kolejne etapy stosowania ekologicznych materiałów do pakowania przesyłek. Przy rocznej wysyłce 200 tys. paczek miesięcznie zużywaliśmy 40 ton folii. Obecnie podstawowy wypełniacz produkujemy sami wykorzystując kartony z dostaw – mówi Łukasz Kierus, prezes spółki Glosel.

Choć firma generuje 20 ton odpadu kartonowego miesięcznie, ok. 10 ton przerabia na wypełniacz, a drugą połowę sprzedaje firmom, które produkują kartony, m.in. dla Glosela. Jak zauważa prezes, liczby te robią na nim ogromne wrażenie, bo pokazują możliwości odpowiedzialnego gospodarowania odpadami.

To konsument rządzi

Poza chęcią wzmocnienia swojego wizerunku i działania na rzecz środowiska, trend ekologicznego pakowania wynika z oczekiwań konsumentów. Zeszłoroczne badania zrealizowane przez Ipsos MORI (razem z DS Smith) pokazały, że aż 85 proc. kupujących online chce otrzymywać produkty zapakowane w minimalną ilość materiałów. Natomiast 64 proc. badanych jest gotowa zmienić sprzedawcę, jeśli będzie on pakował w sposób bardziej przyjazny środowisku.

– Zmiany klimatyczne postępują coraz szybciej i na szczęście coraz więcej i częściej się o tym mówi. Efektem jest zwiększająca się świadomość społeczeństwa w kwestiach ekologicznych. Chcemy wprowadzać zmiany ratujące naszą planetę na każdym możliwym polu. To już nie tylko obowiązkowa segregacja śmieci, czy zakręcanie wody podczas mycia zębów, ale właśnie świadome zakupy czy nawet ograniczanie konsumpcyjności – podkreśla Łukasz Kierus.

Czytaj również: Płatne staże. Białostocka spółka Glosel ciągle się rozwija, więc szuka pracowników

Oczekiwania proekologicznej działalności firm widać także u przyszłych klientów. Według badania Cartoon Network przeprowadzonego wśród dzieci w wieku 6-12 lat (w 13 krajach rejonu EMEA) aż 91 proc. z nich niepokoją zmiany klimatyczne, a 83. proc. chce zrobić więcej, aby zadbać o naszą planetę.

– Budujące jest to, że najmłodsi mają naprawdę dużą wiedzę na temat negatywnych zmian klimatycznych. Niepokojące natomiast, że niekiedy są bardziej świadomi niż dorośli, którzy powinni być dla nich przykładem i utrwalać pozytywne wzorce zachowań. Z punktu widzenia przedsiębiorcy ważne jest, aby znać oczekiwania nie tylko obecnej grupy docelowej, ale także przyszłych kupujących. Umożliwi to długoterminowe planowanie działań, odpowiadających na potrzeby konsumentów. W wielu przypadkach to klient będzie miał większy wpływ na decyzje strategiczne przedsiębiorstwa niż nawet zmiany legislacyjne – uważa szef spółki Glosel.

Białystok. We wtorek w południe TaniaKsiazka.pl posprzątała ...

Białostocki Glosel to firma specjalizująca się głównie w sprzedaży książek i produktów FMCG (szybkozbywalnych: art. spożywcze, napoje, art. higieny, chemia, leki i suplementy itp.) w internecie. Jej marki to TaniaKsiazka.pl i Bee.pl. Spółka posiada magazyny o powierzchni przekraczającej 8 tys. mkw. Glosel zarządza także 5 księgarniami w północno-wschodniej Polsce.

Materiał oryginalny: Ekologia w e-commerce. Białostocka spółka Glosel stawia na odpowiedzialne prowadzenie biznesu - Kurier Poranny

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Dodaj ogłoszenie