Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Ekspresówką przez Ełk

Paweł Tomkiewicz
Są coraz większe szanse, że przez Ełk oprócz trasy Via Baltica przebiegać będzie także linia kolejowa Rail Baltica.

Poprowadzenie międzynarodowego korytarza transportowego w okolicach Ełku to duża szansa rozwoju miasta i całego regionu - tak uważają lokalni samorządowcy. Ministerstwo Infrastruktury również docenia zalety takiego rozwiązania. Zdaniem urzędników z Warszawy, ełcki wariant korzystny jest pod każdym względem -
ekologicznym, społecznym, finansowym oraz technicznym.

Chronić cenne obszary

Międzynarodowy korytarz transportowy ma połączyć Warszawę z Helsinkami. Jak pisaliśmy, zgodnie z pierwotnym założeniem, obie międzynarodowe trasy, czyli drogowa i kolejowa, miały przebiegać przez Augustów. Jednym z fragmentów drogi ekspresowej Via Baltica jest obwodnica Augustowa, której budowa wzbudziła lawinę protestów, zwłaszcza ze strony ekologów. Dlatego przebieg trasy ma zostać zmieniony, aby chronić cenne przyrodniczo tereny w Dolinie Rospudy, wchodzącej w skład sieci Natura 2000. Żeby uniknąć podobnych protestów, ministerstwo rozważa też zmianę przebiegu linii kolejowej Rail Baltica.

- Obecnie proponowany jest przebieg połączenia kolejowego pomiędzy Białymstokiem a Suwałkami przez Augustów. My chcemy, aby zostało poprowadzone przez Ełk - mówi Włodzimierz Szelążek, zastępca prezydenta Ełku.

Trwa opracowywanie analizy wpływu na środowisko obu wariantów. Jej wyniki będą miały duże znaczenie przy podjęciu ostatecznej decyzji.
Jak podkreślają eksperci, w korytarzu transportowym bardzo ważną rolę może odegrać transport kolejowy. Miałby on przejąć znaczną część towarów przewożonych tirami, co wpłynie na poprawę środowiska.

- Skierowanie tranzytowego ruchu kolejowego szlakiem Rail Baltica przez Ełk jest bardzo poważnie brane pod uwagę. Zwłaszcza że pozwoliłoby na ominięcie niektórych szczególnie wrażliwych ekologicznie obszarów województwa podlaskiego - napisał w liście do prezydenta Ełku Tomasza Andrukiewicza Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Infrastruktury Maciej Jankowski.

Czekamy na decyzję

Jak już pisaliśmy, w sprawie przebiegu trasy Via Baltica raport przygotowywała firma doradcza Scott Willson. Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad zarekomendowała wariant 42., biegnący właśnie przez Ełk.

- Cały czas czekamy na decyzję ministerstwa w sprawie zmiany przebiegu Via Baltica - dodaje Włodzimierz Szelążek. - Żeby jednak powstały te trasy, muszą zostać wpisane w Transeuropejską Sieć Transportową TEN-T.
Jeśli budowa Via Baltica i Rail Baltica znajdzie się w TEN-T, fundusze na budowę trasy będziemy mogli pozyskać z Unii Europejskiej w latach 2014-2020. Obecnie nie są jeszcze znane dokładne ilości dostępnych środków finansowych, jakie mogłyby popłynąć z Brukseli do Polski.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na wspolczesna.pl Gazeta Współczesna