Ełk > Drugi dzień głodówki wójta i radnych

opr. online
Już szesnastu mieszkańców gminy Ełk, w tym wójt i radni, głoduje w proteście przeciw poszerzeniu granic miasta Ełk kosztem terenów gminy. Wtorek jest drugim dniem ich głodówki.

Wczoraj głodówkę rozpoczęło czternaście osób. Jak powiedział we wtorek PAP wójt gminy Ełk Antoni Polkowski, w drugim dniu protestu dołączyły kolejne dwie osoby. - U niektórych protestujących pojawiły się kłopoty z ciśnieniem tętniczym. Jesteśmy pod kontrolą lekarza, nie przerwiemy protestu - dodał Polkowski.

Miasto Ełk chce poszerzyć swoje granice o 2 tys. hektarów otaczającej go pierścieniem gminy wiejskiej Ełk, ponieważ - jak powiedział PAP wiceprezydent Ełku Włodzimierz Szelążek - "miasto się zaczyna dusić w swoich granicach, brakuje terenów na inwestycje i pod budownictwo mieszkaniowe".

- Jedną trzecią powierzchni naszego miasta zajmuje jezioro, gęstość zaludnienia wynosi 3 tys. osób na km kwadratowy. Jeśli się nie poszerzymy, możemy każdemu inwestorowi zamiast "dzień dobry" mówić na wstępie "do widzenia" - argumentuje Szelążek. Podkreśla jednocześnie, że "jest mu jako przedstawicielowi miasta Ełk bardzo przykro z powodu głodówki mieszkańców gminy".

Wiceprezydent dodał, że miasto czyni starania o poszerzenie swoich granic od czerwca 2007 roku i projekt jest już na końcowym etapie: MSWiA przesłało go w formie rozporządzenia Radzie Ministrów, która podejmie ostateczną decyzję.

Zarówno przedstawiciele miasta jak i gminy Ełk spodziewają się, że Rada Ministrów zajmie się sprawą poszerzenia granic Ełku na wtorkowym posiedzeniu. W rozesłanym w poniedziałek do mediów komunikacie Centrum Informacyjnego Rządu dotyczącym planu obrad wtorkowego posiedzenia Rady Ministrów nie ma projektu takiego rozporządzenia.

Tymczasem wójt gminy Ełk Antoni Polkowski zapowiada: "będziemy głodować do skutku, tj. do czasu, gdy Rada Ministrów negatywnie odniesie się do wniosku miasta Ełk dotyczącego poszerzenia miejskich granic kosztem terenów naszej gminy". Polkowski podkreśla, że negatywną opinię w tej sprawie wydał wojewoda warmińsko-mazurski, który opiniował projekt.

- Poza tym miasto poszerzyłoby się aż o 2/3 obszaru, który teraz ma. Przecież to ogromny teren. Zgoda na takie działanie to zwykła grabież - podkreślił Polkowski.

Głodujący protestują przeciw działaniom miasta argumentując, że poszerzenie jego granic pogorszy ich sytuację materialną - gmina straci ok. 6 mln zł podatków rocznie, a rolnicy utracą wypłacane wyłącznie mieszkańcom obszarów wiejskich dopłaty z Unii Europejskiej.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na Twitterze!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na Twiterze!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Komentarze 1

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

p
patrzący
Przedstawiony w dniu 2 lipca 2008 roku przez Ministerstwo Infrastruktury projekt zakłada, iż Rail Baltica nie będzie biegła przez Wschodnie Podlasie.
Oficjalnie projekt brzmi:
"Korekta przebiegu linii E 75: właczenie odcinka Suwałki – Olecko – Ełk –
Białystok zamiast odc. Białystok – Sokółka – Suwałki"

W dniu 2 lipca 2008 roku Ministerstwo Infrastruktury poinformowało na swoich stronach internetowych o rozpoczęciu konsultacji w sprawie modyfikacji i uzupełnienia sieci TEN-T na terenie Polski, które odbędą się w dniach 2 lipca - 20 sierpnia 2008 roku. Zamieszczono tam zarazem (zakladka: ogloszenia) informację: "Uprzejmie prosimy o przekazywanie Państwa stanowisk w formie elektronicznej na adres: [email protected] w terminie do 20 sierpnia 2008 r."

Pozwolę sobie zatem na krótki komentarz do i przedstawionych propozycji.

Uważam, iż trudno jest i będzie obronić tezy że:

a) wyłączenie całego regionu kraju (wschodnie Podlasie) z dostępu do nowoczesnej infarstruktury kolejowej przyczyni się do zwiekszenia spojnosci terytorialnej państwa,

ominięcie Bialegosotku (propozycja zakłada tak naprawę, że Rail Baltica ominie Białystok na wysokości będącego na obrzerzach miejskich stacji Starosielce), Sokółki, Augustowa, przyczyni się do rozwoju połączeń kolejowych tych miejscowości z resztą kraju,

c) budowa znacząco dłuższej drogi kolejowej przyczyni się do ulepszenia połączenia z krajami nadbaltyckimi, (wszak zwolennicy wyłączneia Via Baltici z Podlasia promują jako główny argument, że droga na Lomżę - Ełk byłaby ponoć trochę krószta, co też zresztą nie do końca jest zgodne z rzeczywistością, gdyż kwestia ta zależy w dużym stopniu od brania lub nie pod uwagę przebiegu planowanych obwodnic),

d) zaniechanie unowocześniania drogi kolejowej z Białegostoku w kierunku na Grodno - Wilno - Dyneburg - Petersburg (naturalne polacznie Wilna i Białorusi z Polską) przyczni się do polepszania powiązań międzynarodowych,

e) budowa trasy kolejowej przez NARAWDĘ unikatowe na skalę światową BAGNA BIEBRZANSKIE przyczyni się do ochorny przyrody.

KONKLUZJA: Należy rozważyć, czy ta jedyna w swoim rozdzaju próba wykreślenia (SIC) TEN-T na odcinku Białystok - Sokólka - Augustów (linia Kolejowa E 75) posiada dostaczne uzasadnienie.

W mojej ocenie uzasadnienia takiego nie posiada, przy czym ewentualne polityczne i ekonomiczne koszty przedłużającego się w czasie odcięcia Polski od nowoczesnego naturalnego połączenia kolejowego ze wschodem (należy założyć że obecna sytuacja na Bialorsui nie będzie trwać wiecznie) byłyby trude wręcz do oszacowania.





Ponieżej dostepne (jak powyżej wskazano) dane:

"Informacja nt rezultatu prac Zespołu do spraw przygotowania propozycji modyfikacji wspólnotowych wytycznych dotyczacych rozwoju Transeuropejskiej Sieci Transportowej (TEN-T) Ministersto Infrastruktury, czerwiec 2008 r."

Zakladka mapowa: "Siec TEN-T w Polsce – koleje – propozycja (dodatkowo ok. 1.800 km)" wskazuje na projekt wykreślenia drogi kolejowej Białystok- Augustów- Suwalki z sieci TEN-T (Rail Baltica/ E 75)-

Opis projektu:

PROJEKT NR II.
A. INFORMACJE OGÓLNE
1. Nazwa projektu
Korekta przebiegu linii E 75: właczenie odcinka Suwałki – Olecko – Ełk –
Białystok zamiast odc. Białystok – Sokółka – Suwałki
2. Lokalizacja
Projekt zakłada korekte przebiegu linii E 75 na odc. Białystok – Suwałki przez miasta Ełk i Olecko obejmujac swoim zasiegiem woj. podlaskie i warminskomazurskie. Proponowana korekta podyktowana jest m.in. minimalizacja wpływu inwestycji kolejowych na obszary objete programem NATURA 2000. Orientacyjna lokalizacja projektu została przedstawiona na załaczonej mapie.
3. Długosc
Długosc linii zgłoszonej do projektu modyfikacji sieci TEN-T wynosi około 170
km
4. Stan obecny (2010) i oczekiwany (2020)
Obecny linia E 75 na odc. Białystok – Suwałki przez Augustów, Suwałki
prowadzi przez najbardziej malownicze tereny woj. podlaskiego i w znacznej czesci przebiega przez tereny objete programem NATURA 2000. Kolizje te w wielu przypadkach uniemożliwiaja modernizacje lnii w zakresie rozbudowy układu torowego. Jest zatem konieczne doprecyzowanie przebiegu tej, bedacej w I paneuropejskim korytarzu transportowym linii, poprzez właczenie do sieci TEN-T odcinka Suwałki – Olecko – Ełk – Białystok zamiast odc. Białystok – Sokółka- Suwałki.
5. Przewidywany koszt
Koszt projektu szacuje sie na 1,2 mld €,
6. Priorytet w narodowych planach rozwoju
Projekt ma strategiczny charakter z punktu widzenia rozwoju społecznogospodarczego
kraju i jest zgodny z:
− drugim priorytetem strategicznym Strategii Rozwoju Kraju 2007-2013
„Poprawa stanu infrastruktury technicznej i społecznej”,
− trzecim celem horyzontalnym Narodowych Strategicznych Ram Odniesienia
2007-2013 „Budowa i modernizacja infrastruktury technicznej i społecznej
majacej podstawowe znaczenie dla wzrostu konkurencyjnosci Polski”,
− celem głównym Programu Operacyjnego Infrastruktura i Srodowisko na
lata 2007-2013.
B. KONTEKST EUROPEJSKI
1. W odniesieniu do wykazu kryteriów TEN-T wyszczególnionych w
decyzjach: 1692/96,1341/01,884/04 /.../
Projekt spełnia wymagania okreslone ww. decyzjami w zakresie:
− budowy połaczen kolejowych z nadbałtyckimi panstwami UE w celu
rozwoju mobilnosci osób i towarów (zgodnie z celami UE ),
− pokonywanie przeszkód naturalnych poprzez minimalizacje oddziaływania
kolei na obszary objete programem NATURA 2000
− zapewnienie interoperacyjnosci głównych tras poprzez wdrożenie ERTMS
II,
− polepszenie dostepu do regionalnych i lokalnych sieci kolejowych;
Rail Baltica, linia korytarza I jest projektem priorytetowym ujetym w załaczniku III
do Decyzji nr 884/04 pod poz. 27.
2. Korzysci dla UE
− optymalizacja połaczenia krajów nadbałtyckich z pozostałymi panstwami
UE,
− zwiekszenie spójnosci regionów,
− lepsze powiazania kolejowa siecia transportowa w ramach UE i krajów
sasiadujacych,
− minimalizacja negatywnego oddziaływania transportu na srodowisko
naturalne,
− zwiekszenie spójnosci regionów, Polski północno – wschodniej z centrum
kraju
− zachowanie dla Europy unikatowych obszarów o niepowtarzalnej faunie i
florze
3. Oficjalne dokumenty
− Narodowe Strategiczne Ramy Odniesienia 2007-2013,
− Strategia Rozwoju Kraju 2007-2013,
− Program Operacyjny Infrastruktura i Srodowisko na lata 2007-2013,
− Opracowanie Zespołu Doradców Gospodarczych TOR „ Zasadnicze
załoenia modernizacji i rozwoju sieci kolejowej zarzadzanej przez PKP
PLK S.A.”,
− Koreferat CNTK do ww. opracowania.
4. Połaczenia do innych krajów
Kraje nadbałtyckie – Warszawa – połaczenie z korytarzem II i VI
5. Aspekt srodowiskowy
− zwiekszenie udziału kolei w przewozach ładunków i osób poprzez
przeniesienie przewozów z dróg na kolej
− zmniejszenie niekorzystnego oddziaływania transportu na srodowisko.
6. Aspekt społeczny
− podniesienie atrakcyjnosci inwestycyjnej Polski i jej regionów poprzez
rozwój infrastruktury transportowej;
− podniesienie bezpieczenstwa na drogach oraz w obszarach miejskich
poprzez przeniesienie przewozów z dróg na kolej;
− zapewnienie połaczen kolejowych w relacjach północ – południe;
− zwiekszenie komfortu podróży w zakresie przewozu osób.
C. PODSUMOWANIE – WNIOSKI
1. Podsumowanie
− duże zapotrzebowanie społeczne na podniesienie roli transportu kolejowego w przewozach osób i towarów,
− integracja gospodarcza i kulturowa panstw UE,
− pozytywne oddziaływanie na inne sektory gospodarki,
− zmniejszenie negatywnych skutków oddziaływania transportu na
srodowisko,
− rozwój powiazan regionalnych i miedzyregionalnych na obszarze Polski i w
ramach UE - propozycja właczenia do sieci TEN-T.
2. Inne uwagi
Realizacja projektu przyczyni sie do odciążenia ruchu drogowego oraz rozwoju turystyki."

Koniec cytatu
Wróć na wspolczesna.pl Gazeta Współczesna
Dodaj ogłoszenie