Fałszywy pracownik banku ukradł mieszkance Sokółki 5 tysięcy złotych z konta. To kolejna ofiara oszustwa metodą na "zdalny pulpit"

Izabela Krzewska
Izabela Krzewska
Kilka tysięcy złotych wydaje się i tak niewielką kwotą w porównaniu do tej, jaką pod koniec 2020 r. stracił 71-latek z Suwałk. Chciał zarobić na kryptowalutach, a stracił 80 tys. zł.
Kilka tysięcy złotych wydaje się i tak niewielką kwotą w porównaniu do tej, jaką pod koniec 2020 r. stracił 71-latek z Suwałk. Chciał zarobić na kryptowalutach, a stracił 80 tys. zł. pixabay.com/ zdjęcie ilustracyjne
Tego samego dnia przestępca próbował oszukać też kobietę z podsokólskiej miejscowości. Nie udało się, ale tylko dlatego, że nieświadoma intrygi rozmówczyni, instalując oprogramowanie niechcący zablokowała swoje konto bankowe.

Metoda "na zdalny pulpit" to coraz popularniejsza forma oszustwa. Pod względem skali strat może "konkurować" z oszustwami "na wnuczka" i "policjanta", bowiem tylko w styczniu br. mieszkańcy woj. podlaskiego stracili tak pół miliona złotych, czyli 25 proc. tego, co ofiary znany do tej pory metod w ciągu 12 miesięcy 2020 r. (ponad 2 mln zł). W przeciwieństwie do oszustwa "na wnuczka" pokrzywdzone są osoby młodsze, wydawałoby się bardziej świadome zagrożeń. Ale i ich brak czujności może zgubić.

Czytaj też: Bielsk Podlaski. Oszustwo metodą "na policjanta". Mundurowi zatrzymali trzech cudzoziemców. Wśród nich jest 14-latek (zdjęcia)

W tym tygodniu do sokólskiej komendy zgłosiła się 55-latka. Odebrała telefon od osoby podającej się za pracownika banku. W trakcie rozmowy mężczyzna mówiący z charakterystycznym wschodnim akcentem poinformował kobietę, że doszło do włamania na jej konto bankowe. Polecił zainstalowanie w telefonie aplikacji, aby zabezpieczyć oszczędności. Zgodnie z instrukcjami, po zakończonej instalacji, kobieta ponownie zalogowała się do panelu bankowości elektronicznej podając kod autoryzacyjny.

- Po chwili, otrzymała wiadomość SMS o dodaniu do zaufanych urządzeń mobilnych kolejnego urządzenia. Przez to, że 55-latka zalogowała się przez nieuwagę do bankowości elektronicznej z innego urządzenia zablokowała swoje konto - mówi st. post. Ewelina Wiśniewska z KPP w Sokółce. - Właśnie dzięki tej pomyłce uniknęła kradzieży.

Zobacz także: Dzwonią do ciebie te numery? Nie oddzwaniaj, możesz zbankrutować. Tajemnicze telefony z Senegalu, Kuby, RPA to próba oszustwa

Takiego szczęścia nie miała inna kobieta, do której oszust zadzwonił tego samego dnia. 45-letnia mieszkanka Sokółki wykonała wszystkie instrukcje oszusta. Ten, mając dostęp do rachunku, natychmiast zwiększył dzienny limit wypłaty środków z jej konta i dokonał przelewu blisko 5 tys. zł na zagraniczne konto.

Policja apeluje o ostrożność. Przypomina, aby weryfikować tożsamość rozmówców i nie instalować na swoim telefonie, komputerze czy innym urządzeniu jakichkolwiek programów czy aplikacji.

Kryzys wieku średniego. Skąd się bierze i czy dotyka wszystkich?

Wideo

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Dodaj ogłoszenie